با توجه به اینکه سایر شرکت‌های اماراتی خواهان خرید گاز ایران با قیمت و شرایط مناسب هستند، چنانچه کرسنت شروط سه‌گانه ایران را نپذیرد، قرارداد را فسخ خواهیم کرد. به گزارش ایلنا، مدیرعامل شرکت صادرات گاز ایران ضمن بیان این مطلب درباره موانع سه‌گانه اجرایی این قرارداد اظهارداشت: همواره در کنار قرارداد یک قرارداد عملیاتی باید تهیه شود که تهیه نشده است، همچنین نقطه تحویل گاز مشخص نیست که قرار است گاز در مرز آبی ایران یا امارات تحویل داده شود و اشکال سوم هم ارائه ضمانت نامه معتبر است که طرف اماراتی به شرکت ایران نداده است. کسایی‌زاده تصریح کرد: البته بحث تغییر قیمت هم مورد تقاضای ایران است که بر این اساس باید قیمت در قرارداد اصلاح و به روز شود و با توجه به آنچه مدنظر است، باید در قرارداد روابط بین‌المللی رعایت شود و قرارداد به صورت برد- برد تنظیم شود. مدیرعامل شرکت صادرات گاز خاطر نشان کرد: واقعا اگر قرار است در بازار بین‌المللی گاز وارد شویم، نمی‌خواهیم مسائل خودمان را دیکته کنیم و نه می‌گذاریم منافع کشور خدشه‌دار شود. کسایی‌زاده افزود: باید قیمت در کنار شروط سه‌گانه اصلاح شود، چرا که هم‌اکنون شرکت‌های دیگر اماراتی خواهان خرید گاز ایران با همان شرایط مدنظر ما هستند و در این راستا نیز هفته گذشته با یکی از این شرکت‌ها قراردادی را امضا کردیم.

سید رضا کسایی‌زاده درباره جزئیات این قرارداد نیز اظهار داشت: در این قرارداد همان گاز میدان سلمان را که در قرارداد کرسنت است، با قیمت روز می‌خرند؛ آن هم با شرایطی که ما برای آنها در نظر می‌گیریم.

کسایی‌زاده با رد مشترک بودن این میدان گفت: این میدان کاملا مستقل است و رسما هم اعلام کرده‌ایم که هر شرکت اماراتی که خواهان عقد قرارداد با ایران باشد، آماده همکاری و فروش گاز هستیم. وی درباره فسخ قرارداد کرسنت و ضرر و زیان‌های ناشی از این فسخ نیز اظهار داشت: هیچ ضرری متوجه ما نیست و طبق مفادی که در قرارداد ذکر شده بود و باید توسط آنها رعایت می‌شد و اخیرا شرکت کرسنت اعلام کرده بود که گاز ندهیم، ما را به داوری بین‌المللی خواهند برد، این موضع در قرارداد دیده شده بود و هم ما و هم کرسنت در داوری بین‌المللی مسائل مدنظر را مطرح خواهیم کرد و به جمع‌بندی خواهیم رسید و در نهایت اگر به توافق نرسیم، هیچ راهی جز فسخ قرارداد نداریم.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در پاسخ به این سوال که به این جهت است که خط لوله ۲۸۷‌متری برای انتقال گاز سیری به عسلویه کشیده شده تا در صورت عدم اجرای قرارداد کرسنت گاز سیری به داخل تزریق شود؟ گفت: برای اینکه گازهای حوزه سیری هدر نرود و چون مذاکرات از سمت طرف اماراتی قطع شده، لوله‌ای را از سیری به عسلویه کشیدیم و این لوله این گاز را به عسلویه می‌آورد و در شبکه ملی کشور وارد می‌شود.