ایسنا- قانون رفع برخی از موانع تولید و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی بدون فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن و بهبود مولفه‌های اقتصادی کشور تاثیر چندانی روی بخش صنعت نخواهد داشت. رضا خاکی، دبیرکل کنفدراسیون صنعت ایران، با بیان این مطلب گفت: تصویب و ابلاغ قانون رفع برخی از موانع تولید و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در سال گذشته اقدام ارزنده‌ای بود؛ اما باید توجه داشت که از یک سو نظارت بر اجرای این قانون اهمیت زیادی دارد و از سوی دیگر باید در نظر داشت که اجرای قانون فوق بدون فراهم کردن زیرساخت‌های لازم آن چندان تاثیری نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه مولفه‌های اقتصادی به هم پیوسته بوده و باید برای رفع موانع تولید همه جانبه‌نگر باشیم، گفت: باید گفت تا زمانی که فضای اقتصادی کشور باز و باثبات نباشد و سیاست‌های پولی، مالی و ارزی مشخص نباشند، نمی‌توان با اجرای یک یا چند قانون همه موانع تولید را در کشور برطرف کرد.

خاکی افزود: همچنین مشخص شدن دقیق سیاست‌های بازرگانی، معافیت‌های گمرک، سرمایه‌گذاری خارجی، ساختار اقتصادی، تراز تجاری بدهی خارجی، مهارت‌ نیروی کار و شبکه‌های اطلاع‌رسانی نیز اهمیت زیادی دارند.

این فعال صنعتی با اشاره به اینکه روز به روز فرآیند تولید در دنیا پیچیده‌تر می‌شود، عنوان کرد: سنگ‌ بزرگ علامت نزدن است و باید دقت کرد که برای حل مشکلات بخش تولید و صنعت کشور باید روی نقاط حساس متمرکز شده و اثرات جانبی قوانین وضع شده را نیز در نظر بگیریم، در غیر این صورت با اجرای قوانین پراکنده و غیرمتمرکز قادر نخواهیم بود که مشکلات بخش صنعت کشور را برطرف کنیم.

دبیرکل کنفدراسیون صنعت ایران تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر به تاثیرات ناشی از اجرای قوانین در کشور کمتر توجه می‌شود و همین امر باعث می‌شود که برخی از تاثیرات منفی ناشی از اجرای قوانین جدید مخفی بمانند.

وی افزود: در قانون رفع برخی از موانع تولید و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی به مسائلی مانند سرمایه‌گذاری خارجی‌، پوشش‌های بیمه‌ای، معافیت‌های مربوط به واردات نهاده‌های تولید، نیروی کار ماهر و مناطق آزاد اشاره‌ای نشده است.