تدوین معیار مصرف سوخت در این صنعت در دستور کار شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت قرار گرفته و در ارتباط با مصرف انرژی در صنایع میانی و پایین‌دستی (نهایی) پتروشیمی معیارهایی تدوین شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی راهکارهای کاهش مصرف سوخت در صنعت پتروشیمی را بررسی کرد.

دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز در پاسخ به درخواست احمد مهدوی ابهری، نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که بخشی از حامل‌های انرژی کشور از جمله فرآورده‌های پالایشگاهی و مایعات و میعانات گازی به عنوان خوراک در مجتمع‌های پتروشیمی مصرف می‌شود، افزود: به همین دلیل لازم است ضمن ایجاد ساز و کارهای لازم برای کاهش مصرف سوخت در این صنعت، راهکارهای بهینه‌سازی مصرف حامل‌های انرژی به عنوان خوراک نیز در این صنعت مدنظر قرار گیرد که در این زمینه به نظر می‌رسد، علاوه‌بر ارتقای فرآیندهای تولید و بهبود فناوری، تغییر نوع و ترکیب محصولات تولیدی پتروشیمی کشور نیز در این رابطه موثر خواهد بود.

به عبارت دیگر، می‌توان با تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، از حامل‌های انرژی مصرف شده در این صنعت استفاده مطلوب‌تر به عمل آورد. این در حالی است که از شواهد موجود چنین بر می‌آید که هدف اصلی در صنعت پتروشیمی کشور هم‌اکنون دستیابی به سطح معینی از تولید و فروش محصولات است و توجه به این امر، زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که مشخص شود بخش عمده‌ای از صادرات محصولات پتروشیمی را موادی شامل می‌شود که ارزش افزوده ناچیزی دارند. بنابراین فروش محصولات پتروشیمی با این روش اولا سودآوری اندکی دارد، ثانیا به دلیل اینکه فرآیند خاصی روی محصولات انجام نمی‌شود، اشتغال کمی ایجاد می‌شود و در نهایت کارآیی کاهش می‌یابد. به عنوان مثال؛ نسبت درصد ارزشی صادرات محصولات پلیمری کشور به درصد وزنی این محصولات در سال ۱۳۸۵ حدود دو برابر و همین نسبت برای محصولات کود و سموم آروماتیکی، پایه و شیمیایی و سوخت و محصولات جانبی به ترتیب برابر با ۲۵/۰ ، ۷۵/۱، ۸۱/۰ و ۹۶/۰ برابر بوده است.

به عبارت دیگر به جز محصولات پلیمری و آروماتیکی در بقیه موارد درصد ارزشی محصولات صادر شده کمتر از درصد وزنی محصولات صادر شده بوده است و تحلیل این آمار موید این مطلب است که می‌توان با تغییر نوع و ترکیب محصولات پتروشیمی کشور و تکمیل زنجیره ارزش محصولات، با تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر از حامل‌های انرژی مصرف شده در این بخش (سوخت و خوراک) به صورت کارآتری استفاده کرد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: صنعت پتروشیمی از جمله صنایعی است که در آن از حامل‌های انرژی به دو صورت سوخت و خوراک استفاده می‌شود. بر اساس آمار موجود در سال ۱۳۸۶ به ازای هر تن محصول تولید شده ۸۳/۶‌گیگاژول انرژی به صورت سوخت و معادل ۴۲/۳۴‌گیگاژول حامل‌های انرژی به صورت خوراک مصرف شده و در مجموع به ازای هر تن محصول تولیدی ۲۵/۴۱‌گیگاژول حامل‌های انرژی به مصرف رسیده است. با توجه به مصرف قابل‌توجه حامل‌های انرژی در این صنعت لازم است راهکارهایی برای بهبود مصرف انرژی در این صنعت مدنظر قرار گیرد که در همین راستا تدوین معیار مصرف سوخت در این صنعت در دستور کار شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت قرار گرفته و در ارتباط با مصرف انرژی در صنایع میانی و پایین‌دستی (نهایی) پتروشیمی معیارهایی تدوین شده است.