گروه انرژی- به دنبال امضای قرارداد گازی خط لوله نابوکو «دیمیتری مدودف»‌، رییس‌جمهور روسیه در اظهار نظری اعلام کرد که ما هیچ گونه حسادتی نسبت به نابوکو نداریم. بگذارید توسعه یابد. اگر گاز وارد خط لوله نابوکو شود‌، به معنای آن است که کسی به آن احتیاج دارد، اما تا به حال کسی نتوانسته به من توضیح دهد که از کجا گاز به آن وارد می‌شود. اظهارات رییس‌جمهوری روسیه در حالی در پایان مذاکراتش با آنجلا مرکل‌، صدراعظم آلمان عنوان شد که کشور عراق نیز عنوان کرد که در حال حاضر گاز اضافی برای نابوکو ندارد. معاون وزیر نفت عراق با بیان اینکه در حال حاضر گاز اضافی برای خط لوله نابوکو نداریم، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در سال‌های آینده با توسعه میادین، گاز اضافی پیدا کنیم.

عبدالکریم لعیبی در گفت‌وگو با مهر در خصوص تامین بخشی از گاز مورد نیاز خط لوله نابوکو از طریق منابع گازی کشور عراق، اظهار کرد: به طور کلی عراق مانعی در ساخت خط لوله نابوکو و حضور در این طرح گازی نمی بیند. معاون وزیر نفت عراق در امور استخراج با اشاره به این موضوع که هم اکنون توسعه برخی از میادین گازی عراق در برنامه های آتی پیش‌بینی شده است، بیان کرد: ممکن است در آینده با توسعه این میادین گازی، مقداری گاز اضافی پیدا کنیم که آن را به خط لوله نابوکو عرضه می‌کنیم. از سوی دیگر، برخی کارشناسان خارجی پیش‌بینی کرده بودند که کشور عراق می‌تواند سالانه حدود ۱۵‌میلیارد متر مکعب گاز در اختیار این طرح قرار دهد‌. از سوی دیگر نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور انرژی و اوراسیا در اظهار نظر جدیدی اعلام کرد‌: حضور ایران در پروژه نابوکو به حل شدن موضوع هسته‌ای این کشور بستگی دارد. به گزارش مهر به نقل از نووستی، «ریچارد مورنینگستار» در ادامه گفت‌: «موضع ما در رابطه با این مساله تغییری نکرده است. ایران فعلا به‌علت فعالیت در زمینه برنامه هسته‌ای در این کشور نمی‌تواند در نابوکو شرکت کند. تنها پس از آن که مساله برنامه هسته ای ایران حل شود، می‌توان در این رابطه صحبت کرد و این مساله باید از طریق سیاسی حل شود». معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌: «در عین حال، ما غیر ممکن نمی‌دانیم که گاز ایران بتواند به نابوکو عرضه شود». به گفته این مقام آمریکایی، عراق نیز می‌تواند به نابوکو گاز عرضه کند، اما صدور گاز از عراق نمی‌تواند زودتر از سال ۲۰۱۵ باشد.

همچنین مهران امیرمعینی‌، مدیر پژوهش موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی نیز در گفت‌وگو با (ایسنا) اظهار کرد: به نظر می‌رسد قرارداد نابوکو تحت تاثیر فشارهای سیاسی، بدون حضور ایران امضا شده است. وی با اشاره به هدف خط لوله نابوکو مبنی بر کم‌رنگ کردن نقش روسیه در تامین گاز اروپا افزود: با توجه به این‌که به نظر نمی‌رسد، ترکمنستان و حتی آذربایجان بتوانند در بلندمدت نیاز گازی اروپا را تامین کنند، بنابراین در بلندمدت نمی‌توانند از کنار ایران بگذرند. عرضه کنندگان بالقوه گاز برای خط لوله نابوکو کشورهای آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، مصر، ایران و حتی عراق هستند.