گروه صنعت و معدن- صابر دری نژاد: پروژه تدوین استراتژی بخش معدن کشور که از سه سال پیش آغاز شده است، درست در روزهایی که بخش معدن کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن است، تنها به دلیل عدم تامین مالی چندی است که پیشرفت چندانی ندارد. پیگیری‌های خبرنگار ما حکایت از آن دارد که این پروژه به رغم پیشرفت قابل ملاحظه و قرار داشتن در مراحل نهایی تدوین، به دلیل عدم پرداخت نیمی از اعتبارات اختصاص یافته به آن، معطل مانده است.

رییس کمیته معدن کمیسیون مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه کمیته معدن به شدت پیگیر روند اجرایی تدوین استراتژی معدن است، می‌گوید: آخرین جلسه‌ای که در کمیته معدن برگزار شد، در رابطه با استراتژی معدن بود که در این جلسه مجری طرح استراتژی معدن و معاون معدنی وزیر نیز حضور داشتند. آقایان، در این جلسه عنوان کردند که بخش اعظمی از مطالعات مربوط به این استراتژی به پایان رسیده است، اما بخش پایانی کار هنوز باقی مانده است که در صورت تامین مالی تا حداکثر دو ماه آینده به پایان خواهد رسید. «محمد رضا سجادیان» ادامه می‌دهد: ارزش کل قرارداد پروژه استراتژی معدن یک‌میلیارد تومان است که تا به حال تنها ۵۰۰‌میلیون تومان آن به مجریان پروژه پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه ما انتظار داشتیم امروز که در آستانه تهیه و تدوین برنامه پنجم توسعه قرار داریم، استراتژی معدن در اختیار ما قرار می‌گرفت، می‌افزاید: برنامه پنجم توسعه در آینده‌ای نزدیک به مجلس خواهد آمد تا مورد تصویب نمایندگان قرار بگیرد. بر همین اساس این روزها بخش معدن کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند این استراتژی است، چراکه در صورت تکمیل شدن حکم، چراغ راهی را خواهد داشت برای بخش معدن و صنایع معدنی کشور.

سجادیان در بخش دیگری از سخنان‌اش از تشکیل کمیسیون مشترکی بین وزارت صنایع و معادن و کمیسیون صنایع مجلس، برای پیگیری مشکلات موجود در صنعت و معدن کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: در آخرین جلسه‌ای که در این کمیسیون برگزار شد، بحث استراتژی معدن را با وزیر صنایع مطرح کردیم که آقای محرابیان قول مساعد پیگیری این استراتژی را داد و گفت: «ما این موضوع را جمع می‌کنیم».

از سوی دیگر مجری طرح استراتژی معدن نیز در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» ضمن تایید عدم پرداخت نیمی از مطالبات مصوب این پروژه، به جزییات طرح استراتژی بخش معدن اشاره می‌کند و می‌گوید: برای تدوین استراتژی معدن، بیش از ۱۰۰ نفر از اساتید دانشگاهی و بسیاری از فعالان بخش خصوصی و دولتی حاضر در معادن کشور حضور دارند که بیش از سه سال است که مشغول فعالیت در این پروژه هستند.

«محمد حسین بصیری» ادامه می‌دهد: برای تدوین این استراتژی، تاکنون ۱۱ کارگروه از سه دانشگاه تربیت مدرس، تهران وصنایع و معادن در قالب تیم‌های مدیریت، اقتصاد، ساختار، بازار و ... به فعالیت پرداخته‌اند و امروز تمامی گزارش‌های مورد نیاز این طرح آماده شده است و تنها بخش مربوط به تلفیق این ۴۰ گزارش باقی مانده است که در صورت تامین مالی و انجام نقد و بررسی‌های گوناگون از سوی بخش‌های مختلف ظرف مدت حداکثر دو ماه به اتمام خواهد رسید. وی در ادامه با بیان اینکه استراتژی معدن حتی پس از تدوین نیز باید به طور مداوم با تغییرات جهانی پیشرفت کرده و به روز شود، خاطرنشان می‌کند: این استراتژی به صورت داینامیک و پویا تدوین شده است و در آینده نیز یک تیم متخصص به طور دائم مشغول به روز رسانی آن خواهند بود.

به گزارش خبرنگار ما، این استراتژی از یک سو مانع انجام اقدامات و فعالیت‌های سلیقه‌ای و موازی در حوزه معدن وصنایع معدنی خواهد شد و از سوی دیگر نیز با توجه به آنکه در آستانه تدوین برنامه پنجم توسعه قرار داریم، فرصت برنامه‌ریزی‌ها و هدفگذاری‌های درست و کارآمد را با ارائه بایدها و نبایدهای این حوزه، فراهم خواهد آورد.