گروه انرژی - وزیر نیرو می‌گوید برخلاف وعده قبلی، نیروگاه اتمی بوشهر تابستان امسال راه اندازی نمی شود. سید پرویز فتاح، درباره زمان ورود برق نیروگاه بوشهر به شبکه برق کشور گفت: مسوولان سازمان انرژی اتمی به ما قول داده بودند که برای تابستان امسال ۵۰۰ مگاوات برق این نیروگاه وارد شبکه می‌شود که به نظر می‌رسد این وعده محقق نخواهد شد و لذا ۵۰۰ مگاوات ظرفیتی که از طریق نیروگاه بوشهر پیش‌بینی کرده‌ بودیم، خالی می‌ماند، این در حالی است که اواسط خرداد ماه وزیر نیرو عنوان کرده بود: هر چند سازمان انرژی اتمی زمان مشخصی برای تحویل برق بوشهر اعلام نکرده، اما وزارت نیرو روی ۵۰۰ مگاوات برق این نیروگاه در تابستان ۸۸ حساب باز کرده است و امید است بتوانیم از برق نیروگاه هسته‌ای بوشهر در تابستان امسال استفاده و آن را وارد مدار کنیم. وی همچنین در آن زمان اعلام کرده بود که وزارت نیرو برای پیک مصرف در سال ۸۹ روی هزار مگاوات برق نیروگاه هسته‌ای بوشهر حساب باز کرده است و اظهار امیدواری کرد که ۵۰۰ مگاوات دیگر‌، تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

در این بین، فتاح در خصوص عدم تحقق وعده سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مسوولان سازمان انرژی اتمی به ما قول داده بودند که برای تابستان امسال ۵۰۰ مگاوات برق این نیروگاه وارد شبکه می‌شود که به نظر می‌رسد این وعده محقق نخواهد شد و لذا ۵۰۰ مگاوات ظرفیتی که از طریق نیروگاه بوشهر پیش‌بینی کرده‌ بودیم، خالی می‌ماند. او در مورد وضعیت برق و آب مصرفی در تابستان امسال گفت: تمام سعی‌مان را می کنیم که مشکلی به وجود نیاید، اما پیش‌بینی‌های ما برای مصرف متعادل و منطقی است؛ لذا از مردم خواهشمندیم که مصرف بی رویه نداشته باشند تا با مشکل مواجه نشویم. در این بین به نظر می‌رسد مشکلات بانکی، کار تکمیل نیروگاه بوشهر را با مشکل مواجه ساخته است. در این رابطه رییس شرکت ساختمانی سازنده نیروگاه بوشهر طی یک ماه گذشته اظهار داشته بود که این شرکت در تلاش است تا تغییری در نحوه تامین بودجه این طرح صورت دهد.

خبرگزاری روسی ریانووستی در این باره گزارش داده بود که «دان بلنکی»، رییس شرکت دولتی «اتم‌ستروی‌اکسپورت» نامی از بانک‌هایی که مایل به همکاری در این طرح نیستند به میان نیاورده و تاریخ جدیدی نیز برای به راه افتادن نیروگاه اعلام نمی‌کند.

وی می‌گوید: «روند انجام این کار بسیار دشوار است و لذا به گمان من هنوز نمی‌توان تاریخ دقیقی برای شروع به کار آن اعلام کرد، انجام این کار هنوز زود است.»

بلنکی همچنین اضافه کرد بود: «مشکلات پیش آمده بیشتر مشکلات فنی است و ربطی به طرف ایرانی قرارداد ندارد.»ایران بیش از یک میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه آب سبک بوشهر هزینه کرده است و مهندسان روسی راه‌اندازی آزمایشی نیروگاه را با موفقیت به انجام رسانده‌اند. تاکنون چندین بار زمان آغاز به کار نیروگاه بوشهر به تاخیر افتاده است. ایران و روسیه در سال ۱۹۹۵ میلادی بر سر تکمیل نیروگاه بوشهر به توافق رسیدند. روسیه طی قراردادی که هم‌اکنون ارزش آن در حدود یک میلیارد دلار برآورد می‌شود؛ در سال ۱۹۹۸ تکمیل نیروگاه آب سبک بوشهر را آغاز کرد.پیش از روس‌ها، شرکت آلمانی زیمنس در سال ۱۹۷۵ با ایران قرارداد بسته بود که با پیروزی انقلاب اسلامی‌، این شرکت در سال ۱۹۷۹ در نهایت از ایران خارج شد.روسیه طبق توافق قرار بود در سال ۲۰۰۶ نیروگاه بوشهر را راه‌اندازی کند؛ اما بهره‌برداری این نیروگاه تاکنون چندین بار به تعویق افتاده است.