بسیاری از سهامداران حوزه نفتی کاشاگان قزاقستان از جمله شرکت توتال فرانسه و چند شرکت ژاپنی برای سرمایه‌گذاری در پروژه ۷/۳میلیارد دلاری خط لوله نکا - جاسک اعلام آمادگی کردند. مدیر مهندسی و ساختمان شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت در گفت‌وگو با «شانا»، با بیان اینکه خط لوله نکا-جاسک ارزان‌ترین مسیر برای انتقال نفت خام کشورهای آسیای میانه به سمت کشورهای آسیای جنوب‌شرقی و اروپایی است، افزود: شرکت توتال به عنوان یکی از بهره‌برداران میادین نفتی حوزه کاشاگان قزاقستان در این میدان حدود ۹/۱۸درصد سهام دارد که با آغاز تولید این میدان در سال ۲۰۱۸ میلادی با ظرفیت ۱۰۰هزار بشکه در روز و افزایش آن به ۲/۱میلیون بشکه تا سال ۲۰۱۸، قصد دارد از این مسیر (به عنوان بهترین و اقتصادی‌ترین مسیر) برای حمل نفت خام کشورهای آسیای میانه به سمت کشورهای آسیای جنوب شرقی استفاده کند.

علی‌اصغر ساجدی افزود: علاوه بر حوزه کاشاگان، حوزه‌های نفتی دیگری از جمله، حوزه تنگیز یک و دو با ظرفیت تولید روزانه ۹۰۰هزار بشکه نفت خام در کشور قزاقستان، میادین نفتی در کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و روسیه نیز در دست احداث است که این کشورها برای انتقال نفت خام خود از راه اندازی خط لوله نکا ـ جاسک استقبال کرده‌اند.

وی با بیان این که ظرفیت نفت خام اکتشافی مناطق دریای خزر تا سال ۲۰۲۵ به روزانه بیش از ۵/۴میلیون بشکه افزایش می‌یابد، گفت: با توجه به افزایش ظرفیت تولید نفت خام در کشورهای این منطقه ظرفیت خط لوله نکا ـ جاسک می‌تواند تا روزانه یک‌میلیون بشکه افزایش یابد.

به گفته ساجدی هم اکنون طراحی بنیادی، مطالعات امکان‌سنجی فنی و اقتصادی، مسیریابی، نقشه برداری و مطالعات زمین‌شناسی این خط به پایان رسیده و پیش بینی شود تا سال ۱۳۹۱ احداث آن به پایان برسد.

ساجدی دلیل انتخاب مسیر نکا-جاسک را ایمنی بیشتر این مسیر و نزدیکی آن به آب‌های آزاد اعلام و تصریح کرد: با توجه به این که کشتی‌ها تا بندر جاسک مسیر کوتاه‌تری را می‌پیمایند، برای کشتی‌ها هم راحت‌تر است که نفت خود را از این پایانه تحویل بگیرند.

مدیر مهندسی و ساختمان شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت تصریح کرد: خط لوله انتقال نفت نکا- جاسک، با ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام حوزه دریای خزر به دریای عمان، منافع ایران را در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی تضمین خواهد کرد.