منعی برای ورود توتال به فاز 11 نیست

عکس: شانا

گروه انرژی- مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: کار توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از هفته آینده توسط شرکت چینی آغاز می‌شود، با این وجود منعی برای حضور توتال در این پروژه نیز وجود ندارد. سیف‌الله جشن‌ساز روز گذشته در حاشیه مراسم تجلیل از مهارگران فوران چاه‌های ابوذر اظهار داشت: با امضای قرارداد توسعه بخش بالادستی فاز ۱۱ با یک شرکت چینی در دو هفته اخیر، این شرکت هفته آینده کار خود را شروع می‌کند. در همین حال این شرکت چینی می‌تواند شرکای خارجی برای اجرای این بخش از پروژه داشته باشد. وی ادامه داد: در صورتی که شرکت توتال فرانسه برای حضور در این پروژه اعلام آمادگی کند، منعی برای ورود آن وجود ندارد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به پرسشی درباره تصویب قراردادهای نفتی در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اگر این موضوع به قانون تبدیل شود، به آن عمل خواهیم کرد. در همین حال هر جا از شرکت ملی نفت ایران بخواهند، با اطمینان خاطر درباره این قرارداد توضیح خواهیم داد.

جشن‌ساز درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه قرارداد خط لوله صلح باید در مجلس تصویب شود، اظهار داشت: قانونی مبنی بر اینکه قراردادهای نفتی از سوی مجلس شورای اسلامی ‌مصوب شود، وجود ندارد. وی درباره امضای قرارداد فازهای ۲۷ و ۲۸ پارس جنوبی اظهار داشت: قرارداد توسعه فازهای ۲۷ و ۲۸ پارس جنوبی به زودی با شرکت پتروپارس امضا می‌شود. جشن‌ساز درباره باطل شدن مزایده پتروپارس برای واگذاری به بخش خصوصی اظهار داشت: مزایده پیشین شرکت پتروپارس یک برنده داشت که آن برنده نتوانست در تاریخ معین وجوه لازم را واریز کند؛ از این رو این مزایده باطل شد. وی ادامه داد: ‌سازمان خصوصی‌سازی به کمک وزارت نفت در حال‌سازماندهی مزایده جدیدی برای واگذاری شرکت پتروپارس به بخش خصوصی است که در دو تا سه هفته آینده در مطبوعات منتشر خواهد شد. جشن‌ساز درباره بهره برداری رسمی ‌از فاز دوم میدان دارخوین تصریح کرد: هم اکنون فاز دوم میدان دارخوین در مرحله راه اندازی است و روز یکشنبه نیز فاز سوم این میدان، نفتی شد. وی تصریح کرد: در هفته‌های آینده شاهد افتتاح رسمی‌فاز دوم میدان دارخوین و افزایش ۵۵‌هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید این میدان خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین در این مراسم اعلام کرد: با توجه به وجود ۵۰۰ حلقه چاه تحت نظر شرکت نفت فلات قاره، ایجاد‌ سازمان کنترل فوران چاه در حوزه فلات قاره کشور ضروری است و هم‌اکنون جای این ‌سازمان در حوزه فلات قاره خالی است.

سیف‌الله جشن‌ساز در مراسم تجلیل از مهارگران فوران چاه‌های سکوی ابوذر افزود: این‌سازمان می‌تواند در مواقع عادی تعمیر و نگهداری ابزار کنترل فوران و انجام مانورهایی را بر عهده داشته باشد و در مواقع بحران بلافاصله به عنوان یک ‌سازمان واقعی در محل قرار گیرد.

وی با اشاره به وجود چنین‌سازمانی در مناطق نفت‌خیز جنوب که ۲‌هزار و ۵۰۰ حلقه چاه در اختیار دارد، تصریح کرد: به این ترتیب این‌سازمان می‌تواند در مواقع عادی تجربیات مختلف فوران چاه را جمع‌آوری و تدوین کرده و در اختیار افراد مرتبط قرار دهد.

وی با تاکید بر این‌که پیش از انقلاب همه فوران چاه‌ها توسط یک شرکت آمریکایی انجام می‌شد و در انحصار آنها بود، خاطرنشان کرد: این در حالی است که امروز کارشناسان زیادی در زمینه اطفای حریق داریم؛ اگرچه به منظور ایجاد چنین‌سازمان‌هایی کمبودهایی به لحاظ قانونی وجود دارد، ولی باید مشکل را بلافاصله حل کنیم.

جشن‌ساز با تاکید بر این‌که شناسایی علت موضوع در فوران چاه‌های ابوذر هنوز باقی مانده و باید به دقت دلیل وقوع حادثه را شناسایی کنیم، افزود: تا زمانی که دلیل وقوع مشخص نشود، عملیات تکمیل نشده است.

به گزارش خبرنگار ما، سکوی ابوذر در ۱۳ بهمن سال گذشته در حالی که دکل حفاری پرشینگلف در حال حفاری چاه جدید شماره ۲۰ بر روی سکوی AB ابوذر بود، در عمق ۳۶۰ متری به جریان گاز طبیعی برخورد و به تدریج نشت گاز از بستر دریا و در زیر تاج مجاور چاه ۲۰ یعنی چاه ۱۷ نیز مشاهده گردید. نشت گاز به حدی بود که در روزهای بعد جریان گاز از زیر بستر دریا به ارتفاع ۱۵ متری از سطح دریا رسید. در نهایت پس از ۱۰ روز فوران گاز مهار و پس از ۵۴ روز سکو به حالت طبیعی برگشت.