موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران سال ۱۳۸۶ را در حالی به پایان رساند که در واپسین روزهای سال گذشته رییس خود را تغییر یافته دید و محمد ناظمی اردکانی پس از ۱۸ماه کار در این موسسه راهی استانداری قم شد. یکی از مهم‌ترین مباحث دیگر مطرح شده در سال گذشته بحث مربوط به ادغام شوراها بود که به تبع وضعیت شورای عالی استاندارد را تا حدودی مبهم کرده بود. هرچند این موضوع با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد و چندی پیش با رای نمایندگان مجلس طرح تعیین وضعیت، اصلاح و ادغام شوراهای عالی برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد. به گزارش ایسنا در سال گذشته در مجموع ۲۴۸۶ استاندارد توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تدوین شد که از این تعداد ۶۶۵ استاندارد در استان‌ها، ۱۲۴۰ استاندارد در پژوهشگاه‌ها و ستاد موسسه و ۵۸۱ استاندارد نیز خارج از موسسه و توسط اساتید دانشگاهی و کارشناسان تدوین شدند. خودرو که همواره در بین صنایع مختلف موجود در کشور توجه زیادی به آن معطوف است، از نظر استاندارد نیز در سال گذشته با ۴۳۳استاندارد بیشترین استاندارد تدوین شده در این حوزه، در صدر قرار گرفت.

پس از این حوزه نیز بخش‌های مکانیک و فلزشناسی، شیمیایی و پلیمر، خوراک فرآورده‌های غذایی و کشاورزی، برق و الکترونیک، پوشاک فرآورده‌های نساجی و الیاف، بیولوژی و میکروبیولوژی، مهندسی پزشکی، ساختمان و مصالح ساختمانی، بسته‌بندی و سلولزی، اندازه‌شناسی اوزان و مقیاس‌ها، مخابرات، اسناد و تجهیزات اداری و آموزشی، رایانه‌ و فرآوری داده‌ها، مدیریت سیستم‌های کیفیت، موادمعدنی و ایمنی وسایل سرگرمی و کمک آموزشی کودکان قرار گرفتند. آنچه در این رده‌بندی به وضوح به چشم می‌خورد، کم‌توجهی همیشگی به بخش معدن است که در میان ۱۷ بخش در رده شانزدهم قرار گرفته است.

چهارمحال بهترین، لرستان بدترین

اما در میان استان‌های کشور آذربایجان شرقی عملکرد خوبی از خود نشان داده و با تدوین ۱۱۳ استاندارد تقریبا دو برابر استان تهران در سال گذشته استاندارد تدوین کرد.

بعد از این استان نیز استان‌های تهران، کرمان، مازندران، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، چهارمحال و بختیاری، کردستان، فارس، اردبیل، گیلان، مرکزی، خوزستان، بوشهر، زنجان، گلستان، همدان، آذربایجان غربی، هرمزگان، کرمانشاه، خراسان جنوبی، قم، سمنان، ایلام، سیستان و بلوچستان، قزوین، کهگیلویه‌ و بویراحمد، خراسان شمالی و لرستان قرار گرفتند.