سیاست تعرفه‌‌ای موبایل از اول اشتباه بود

عکس: دنیای اقتصاد- حمید جانی‌پور. احمد قلعه‌بانی در جمع خبرنگاران:

سیاست‌های تعرفه‌ای موبایل از ابتدا اشتباه بود

گروه صنعت و معدن- سیاستگذاری تعرفه گوشی تلفن‌همراه از ابتدا کارشناسی نبوده است.

معاون وزیر صنایع و معادن و رییس هیات‌عامل ایدرو این جمله را در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود، در برابر سوالات خبرنگاران مبنی بر موضع سازمان گسترش و نوسازی صنایع برای تعرفه موبایل ابراز کرد.

احمد قلعه‌بانی که همراه با معاونان خود، در این جلسه حاضر شده بود، تصریح کرد: سیاستگذاری برای تعیین نرخ واردات گوشی موبایل از پایه کارشناسی برخوردار نبوده است؛ چرا که به اعتقاد ما، باید برای مدت طولانی این سیاست‌ها تشریح شوند تا سرمایه‌گذار از آینده اقدامات دولت، مطلع باشد.قلعه‌بانی در عین حال تاکید ‌کرد مجری سیاست‌های دولت و وزارت صنایع و معادن است، با این حال اگر روش‌های تعیین تعرفه واردات مقطعی باشد، مسائلی از جمله سرمایه‌گذاری، اشتغال و تولید تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند و آسیب خواهند دید.

روش‌های عقلانی

وی با بیان اینکه درباره این مساله حرف برای گفتن داریم، گفت: روش‌های عقلانی باید در فرآیند تصمیم‌گیری حاکم باشد، مثلا نرخ تعرفه‌ها باید برای مدت ۱۰ تا ۱۵ سال آینده مشخص باشند.

قلعه‌بانی این سخنان را در برابر پرسش خبرنگاران مطرح می‌کرد، هر چند جلسه روز گذشته برخلاف نشست‌های مطبوعاتی با روسای پیشین این سازمان، بر محور خودرو متکی نبود. چرا که داغ بودن واردات و تولید، سبب پرسش‌های متعدد در این باره شده بود. دولت حدود ۲ سال پیش، ابتدا با حمایت از تولید گوشی موبایل نرخ تعرفه ورودی را از ۴ به ۶۰ رساند. اما پس از تهیه گزارش سازمان‌های نظارتی و بازرسی، دولت بر آن شد که نرخ فوق را به ۲۵درصد کاهش دهد؛ اما در سال جدید این نرخ مجددا کاهش یافت، طوری که سود بازرگانی واردات موبایل به صفر رسیده و تنها حقوق ۴درصدی دولت بر ورود این کالا اعمال می‌شود.

وکیلی‌فر، معاون این سازمان نیز توضیحاتی در این باره ارائه کرد. وی یادآور شد: تنها یک شرکت از ۵ یا ۶ شرکت فعال، به سازمان گسترش وابستگی داشته است و اگرچه ما متولی احداث واحدهای تولید موبایل نبوده‌ایم.

۳۰طرح جدید برای امسال

رییس هیات‌عامل ایدرو نیز پیش از این سخنان، گزارشی از برنامه‌های امسال آن سازمان ارائه کرد. ایدرو قرار است در سال‌جاری بیش از ۳۰طرح وارد مدار تولید کند. به گفته قلعه‌بانی، ۴۰درصد از سرمایه‌گذاری‌های طرح‌ها مربوط به ایدرو و مابقی برعهده بخش‌خصوصی بوده است.

۵ طرح‌ در صنایع‌«های تک»

وی همچنین خبر از افتتاح ۵ طرح در صنایع های‌تک (پیشرفته) خبر داد و افزود: این پروژه‌ها از اردیبهشت‌ به بعد راه‌اندازی می‌شوند. معاون وزیر صنایع و معادن افزود: تجاری کردن تولید این صنایع (Hi-Tech) جزو سیاست‌های این حوزه به شمار می‌آید. وی از تشکیل بانک بندناف، تولید سرم تب‌برفکی و تولید کودهای بیولوژیک به عنوان بخشی از فعالیت‌های این حوزه یاد کرد.

صنعتی‌سازی ساختمان

وی همچنین صنعتی‌سازی تجهیزات و مصالح ساختمان را از برنامه‌های در دست اجرای ایدرو خواند. قلعه‌بانی پیش‌تر گفته بود، در نیمه اول امسال، ۳۰ طرح برای تولید مصالح ساختمانی صنعتی به بهره‌برداری خواهند رسید.

معاون وزیر صنایع و معادن درباره برنامه خصوصی‌سازی این سازمان گفت: پیشنهاد ما این بود که در سال‌جاری ۱۰هزار میلیارد ریال سهام از شرکت‌های تابعه را واگذار کنیم. اگرچه در بودجه تنها رقم ۲۴۰۰میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

وی افزود: وکالت واگذاری ۱۰۲ شرکت را به سازمان خصوصی‌سازی داده‌ایم.به گفته قلعه‌بانی، تاکنون سهام ۲۶ شرکت تابعه، باقی مانده که قرار است بخشی از سهام این واحدها واگذاری شوند. وی توسعه صنایع ریلی و دریایی و حضور در پروژه‌های نفت و گاز را جزو برنامه‌های اصلی ایدرو اعلام کرد. این سازمان قرارداد احداث خط ۳ مترو را در اواخر سال گذشته منعقد کرده است.

عکس: حمید جانی‌پور