علی اکبر صابری

در صورتی که کاهش تعرفه واردات لوازم‌خانگی با هماهنگی صاحبان صنایع و طبق برنامه پیش برود، اقدامی مناسب است، در غیر این صورت فشار زیادی به تولیدکنندگان وارد می‌شود. پیش از این در وزارت صنایع و معادن طرحی وجود داشت که بر اساس آن تعرفه‌ها براساس یک برنامه پنج ساله، سال به سال کاهش می‌یافتند، اما متاسفانه عملا این طرح کنار گذاشته شده است.

در شرایطی که کشور تحت فشارهای مختلفی قرار دارد، کاهش یکباره تعرفه‌ها فشار مضاعفی را به صاحبان صنایع وارد می‌کند، از همین رو نحوه حمایت از همه صنایع باید یکسان باشد. به عنوان مثال، در شرایطی که تعرفه خودرو بالا است، نباید تعرفه لوازم‌خانگی را یکباره کاهش داد. اکنون تقاضای بازار داخلی برای خرید لوازم خانگی بسیار بالا است، اما متاسفانه وزارت صنایع و معادن در قبال کاهش تعرفه‌ها تاکنون موضعی انفعالی از خود نشان داده است.

اخیرا عنوان شده، تولیدکنندگان با وزارت بازرگانی برای افزایش ندادن قیمت محصولات خود به شرط ثابت ماندن تعرفه‌ها توافق کرده‌اند. در صورتی که چنین موضوعی صحت ندارد. چطور امکان دارد با وجود تورم ۲۰‌درصدی در کشور قیمت محصولات تولیدکنندگان ثابت بماند.

باید اذعان کرد که امروزه صنایع لوازم‌خانگی کشور برای دستیابی به تکنولوژی راهی به غیر از مشارکت با شرکت‌های معتبر خارجی ندارند، واقعیت این است که سال گذشته در مجموع سال خوبی برای فعالان صنایع لوازم خانگی در کشور نبود و پیش‌بینی می‌کنم سال‌جاری هم سال خوبی نباشد. در حال حاضر باید مسائلی مانند افزایش دستمزدها و نوسان قیمت مواد اولیه را نیز به مشکلات تولیدکنندگان افزود.

* رییس شرکت تحقیقاتی صنایع‌ لوازم‌خانگی

منبع: ایسنا