آمریکا خواستار رویت قراردادی شده که شرکت سوئیسی ا گ ال اخیرا برای خرید گاز طبیعی با ایران منعقد کرده است.

سفارت آمریکا در سوئیس در وب‌سایت خود گزارش داده که دولت آمریکا دوشنبه ۲۷ اسفند (۱۷ مارس) رسما خواستار دریافت نسخه ای از متن آن قرارداد از دولت سوئیس شده بود. این سفارت همچنین تایید کرده که آمریکا برای نخستین بار در ماه ژوئن سال ۲۰۰۷ میلادی خواستار دریافت نسخه‌ای از آن قرارداد شده بود. اما به گفته مقام‌های آمریکایی، دولت سوئیس تاکنون متن قرارداد خرید گاز طبیعی از ایران را در اختیار آمریکا قرار نداده است.

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، ۱۷ مارس در کنفرانس خبری مشترکی در تهران با میشلین کالمی-ری، وزیر همتای سوئیسی خود اعلام کرد که قراردادی برای صادرات گاز بین شرکت سوئیسی ا گ ال و شرکت ملی گاز ایران امضا شده است. رسانه‌ها در سوئیس گزارش داده‌اند که آمریکا تلاش کرده بود تا سوئیس را از این اقدام منصرف کند. در وب‌سایت سفارت آمریکا آمده که قراردادهایی مثل قرارداد خرید گاز طبیعی ایران توسط سوئیس تلاش گروه (۵+۱) برای ارائه مشوق‌های اقتصادی به ایران را تضعیف می‌کند و «پیام غلطی» را به دولت ایران می‌فرستد. دولت سوئیس تاکید دارد که این قرارداد ناقض تحریم‌های وضع شده سازمان ملل متحد و آمریکا علیه دولت ایران نیست و سوئیس به عنوان کشوری بی‌طرف حق انعقاد قرارداد با ایران را دارد. شرکت سوئیسی ا گ ال می‌گوید که مدت قرارداد خرید گاز از ایران ۲۵ سال است و قرار است هرساله پنج و نیم‌میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ایران به اروپا صادر شود. جزئیات زیادی از قرارداد صادرات گاز ایران به سوئیس منتشر نشده، اما خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که ارزش آن بین ده تا بیست و دو‌میلیارد یورو در سال خواهد بود.

دفاع سوئیس از قرارداد

قرارداد چند میلیارد دلاری سوئیس با ایران برای خرید گاز، اعتراض آمریکا و جامعه یهودیان سوئیس را برانگیخت اما وزیرخارجه سوئیس پس از عقد این قرارداد و بازگشت از تهران به این اعتراض‌ها واکنش نشان داد و گفت که سوئیس کشوری مستقل است که برای پیشبرد منافع راهبری خود نیازی به کسب اجازه از دیگران ندارد.

میشلین کالمی‌ری، وزیرخارجه سوئیس عقد این قرارداد را موفقیتی دیپلماتیک و تجاری برای کشورش خوانده و گفته که دولت سوئیس برای امکان‌پذیر کردن چنین معامله‌ای تلاش زیادی کرده و حضور وی در امضای این قرارداد، تصمیم درستی بوده است. خانم کالمی‌ری همچنین گفته که آمریکا پیش از عقد این قرارداد از آن مطلع بوده است.