روز ۲۶ آبان‌ماه امسال مسوولان دولتی و نمایندگان بخش صنعت در وزارت صنایع و معادن گرد هم آمده بودند تا برای رفع بحران صنعت قند و شکر چاره‌ای بیاندیشند.

در پایان آن جلسه که وزیر صنایع و معادن هم حضور داشت، مقرر شد که کارخانه‌ها، شکر را به قیمت ۴۰۰تومان بفروشند و دولت هم ۱۶۰تومان مابه‌التفاوت قیمت فروش شکر با قیمت واقعی را در قالب یارانه به کارخانجات بپردازد. اما هم‌اکنون با گذشت ۷۰ روز، خبری از اجرای مصوبه آن جلسه نیست. علیرضا اشرف، رییس انجمن صنفی کارخانجات قند ایران معتقد است: در شرایط بحرانی صنعت شکر اجرای مصوبه‌های دولت در مورخ ۳ مهرماه و ۲۶ آبان‌ماه سال‌جاری می‌تواند راهگشا باشد.

وی می‌افزاید: در مصوبه اول مقرر شد به ازای هر کیلو شکر تولیدی باقی‌مانده از سال ۸۵، ۱۶۰تومان مابه‌التفاوت به کارخانه‌ها پرداخت شود و قیمت کف بازار ۴۲۰-۴۱۰تومان تعیین شود که این مصوبه هنوز اجرا نشده است.

وی ادامه داد: در ۲۶ مهرماه نیز در حضور معاون اول رییس‌جمهوری مقرر شد تا هر کیلو شکر سال ۸۵ را که در انبارها مانده است به قیمت ۵۶۰تومان بخرند و برای تولید سال ۸۶ افزایش قیمت تمام شده را به این مقدار اضافه کنند که این مصوبه نیز اجرایی نشده است.

رییس انجمن صنفی کارخانه‌های قند ایران گفت: تعرفه ۲۰‌درصدی واردات شکر باعث نمی‌شود تا کارخانه‌ها بتوانند محصول خود را با قیمت تمام شده عرضه کنند.

اشرف اظهار کرد: انجمن صنفی کارخانه‌های قند ایران این راهکار را برای رفع بحران فعلی صنعت قند و شکر مثبت نمی‌داند. افزایش تعرفه زمانی که در بازار بین عرضه و تقاضا تعادل وجود ندارد، نمی‌تواند موثر باشد.

اشرف با بیان اینکه انبارهای کارخانه‌ها مملو از شکر است، افزود: تاکنون شکر داخلی تولید امسال به بازار عرضه نشده است و اگر این اتفاق بیفتد نظام بازار کاملا به هم می‌خورد.

اشرف تصریح کرد: افزایش ۱۰‌درصدی تعرفه واردات شکر در نهایت باعث می‌شود، ورود شکر به کشور کم شود که در‌حال‌حاضر برای صنعت قند و شکر راهگشا نیست.

وی همچنین با اشاره به قطعی گاز کارخانه‌های قند و شکر کشور، اظهار کرد: اکثر کارخانه‌های سطح کشور با قطعی گاز مواجه شده‌اند.

کارخانه‌ها برای جلوگیری از توقف تولید از ذخیره سوخت دوم خود استفاده کرده‌اند و اغلب آنها با تمام شدن این ذخیره برای تامین سوخت به مشکل برخورده‌اند.

اشرف در پایان با بیان اینکه توقف تولید در هوای سرد میلیاردها تومان به دستگاه‌های این صنعت زیان وارد می‌کند، گفت: مدیران کارخانه‌ها تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا از بروز این اتفاق جلوگیری کنند.