بهای گاز گروه‌های پرمصرف 30برابر می‌شود

گروه صنعت و معدن - وزارت نفت در صدد است تا بهای گاز، گروه‌های پرمصرف را ۳۰برابر افزایش دهد. این میزان افزایش قرار است برای دهک‌های پرمصرف اعمال شود که از درآمد بالایی برخوردار هستند.

یک مقام مطلع در وزارت نفت با اعلام این خبر به خبرگزاری فارس گفت: مصرف بی‌رویه و غیرمعقولانه گاز در کشور به حدی است که در چنین شرایطی، مشکل کمبود گاز را ایجاد کرده است. وی افزود: بخش اعظم مصرف گاز کشور در بخش‌های خانگی و تجاری است که عمده آن توسط دهک‌های پرمصرف و بالای درآمدی صورت می‌گیرد. به گفته وی، بر اساس طرحی قرار است بهای گاز دهک‌ها و گروه‌های پرمصرف در صورتی که از الگو و چارچوب بهینه در نظر گرفته شده برای آنها خارج شوند، به صورت تصاعدی و حتی تا ۳۰‌برابر قیمت کنونی افزایش یابد. این مقام آگاه تصریح کرد: این اقدام در جهت بهینه‌سازی مصرف گاز در کشور و حذف یارانه سوخت دهک‌های پرمصرف و بالای درآمدی صورت می‌گیرد. بهای هر مترمکعب گاز در دنیا حدود ۳۰۰‌‌تومان است که در ایران در حال حاضر مترمکعبی ۱۰‌تومان محاسبه که برای دهک‌های مختلف درآمدی قدری متفاوت در نظر گرفته شده است.

برابر مصرف اروپا

در این باره معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت نیز با انتقاد از مصرف غیرمنطقی و بیش از حد انرژی گفت: در حال حاضر بیش از ۴۵۰‌میلیون مترمکعب گاز روزانه در کشور تولید و توزیع می‌شود که این رقم برابر کل مصرف گاز اتحادیه اروپا است. اکبر ترکان اظهار داشت: رفتار مصرف‌کنندگان در بحث انرژی، مسرفانه بوده و منصفانه نیست.

سهمیه نیروگاه‌ها را مردم مصرف می‌کنند

ترکان گفت: در حال حاضر معادل ۱۱۰‌میلیون مترمکعب گازی که باید روزانه به نیروگاه‌ها تحویل داده شود، سوخت مایع در اختیار آنها قرار می‌گیرد. بسیاری از صنایع و کارخانه‌ها نیز در اثر افت یا قطع گاز آنها، تولید خود را کاهش داده‌اند.

به گفته وی، تامین رفاه مردم یک اصل است اما نباید مصرف غیربهینه و مسرفانه انرژی در کشور سبب تعطیلی و ضرر و زیان به تولید کشور شود. اسراف، امری حرام و مذموم است و همگان می‌دانند اسراف کاری، برکت را از جامعه می‌گیرد. متوسط بازدهی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کشور به ازای دریافت هر مترمکعب گاز، تولید ۵/۳‌کیلووات ساعت برق بوده در حالی که استاندارد و متوسط آن در دنیا تولید ۵/۵‌کیلووات ساعت برق به ازای هر مترمکعب گاز است. وی یادآور شد: به عبارت دیگر ۷۰‌درصد از هر مترمکعب گازی که به نیروگاه‌ها خصوصا نیروگاه‌های قدیمی داده می‌شود، به صورت گرما هدر می‌رود. این اسراف کاری در شوفاژ‌ها، موتورخانه‌ها، بخاری‌های با راندمان پایین و بسیاری موارد دیگر نیز به چشم می‌خورد.

قیمت جهانی ۳۰‌برابر قیمت ایران

ترکان تصریح کرد: این گونه اسراف در مصرف انرژی در واقع به باد دادن ثروت ملی است و راه‌حل آن نیز اصلاح قیمت است. قیمت جهانی گاز، مترمکعبی ۳۰۰‌تومان است که به یک سی‌ام قیمت به مصرف‌کننده داده می‌شود. همین امر سبب می‌شود در مصرف این نعمت، بی‌مبالاتی صورت گیرد. به گفته ترکان، این قیمت پایین باید به دهک‌های پایین درآمدی جامعه تعلق گیرد نه تمامی دهک‌ها، دهک‌های بالای درآمدی که مصرف گاز بیشتری دارند باید بهای بیشتری بپردازند.

یارانه دهک‌های پرمصرف گاز باید قطع شود

معاون وزیر نفت با اشاره به مصرف ماهانه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰‌مترمکعب گاز توسط برخی خانوارها در کشور گفت:اینها در واقع مسرفینی هستند که باید پول بیشتری بدهند، بهای واقعی گاز را بپردازند و یارانه‌ای نیز به آنان تعلق نگیرد. باید بر حسب دهک‌های مختلف مصرفی و درآمدی، نرخ‌های گاز مختلفی تنظیم و دریافت شود. وی یادآور شد: انرژی که سالانه در کشور مصرف می‌شود بیش از ۱۰۰‌میلیارد دلار است که نشان از رفتار مسرفانه و غیرمنطقی دارد و نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

افزایش غیررسمی قیمت نان

به دلیل قطع شدن گاز برخی نانوایی‌ها و سرمای موجود، نان در برخی نقاط شهر تهران با افزایش قیمت مواجه شد.

بهای نان در شهر تهران به دلایل مختلفی افزایش یافته است. به عنوان مثال بهای نان سنگک متوسط از ۱۵۰ به ۲۰۰‌تومان رسید.

به گفته کارشناسان افزایش شدید سرما، قطعی گاز برخی نانوایی‌ها و سوء‌استفاده از وضع موجود از جمله دلایل این گرانی است. یک مقام مسوول در وزارت بازرگانی به فارس گفت: متاسفانه مهم‌ترین دلایل این وضع همین قطعی گاز است. وی ادامه داد: این مشکل تنها به شهر تهران محدود نشده و در برخی شهرها از جمله قزوین به دلیل قطع شدن گاز صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌ها ایجاد شده است.

کمبود گاز برای ۵۰۰ هزار خانوار

مدیرعامل شرکت ملی گاز با تاکید بر صرفه‌جویی بیشتر مردم گفت: بیشترین مشکل کنونی، تامین گاز مازندران است هرچند استان‌های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، کردستان و خراسان و در مجموع ۵۰۰ هزار خانوار با افت فشار و قطعی گاز مواجه هستند. این تعداد خانوار حداکثر ۳‌درصد مصرف‌کنندگان خانگی را تشکیل می‌دهند.

سید رضا کسایی‌زاده با تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته در جهت تامین گاز مورد نیاز کشور اظهار داشت:‌ با اقداماتی که انجام شد در حال حاضر مشغول ارسال گاز بیشتری به سمت استان مازندران هستیم که این کار از روز پنج‌شنبه آغاز شده و امیدواریم آثار آن مشهود شده باشد. وی اظهار امیدواری کرد: بخشی از قطعی گاز استان مازندران مرتفع و تا امروز وضعیت گازرسانی به این استان به شکل طبیعی برخواهد گشت. کسایی‌زاده گفت:‌ این اقدامات شامل افزایش تولید و انتقال بیشتر گاز به شمال و شمال غرب کشور است. البته سرما کماکان به قوت خود باقی است و بعضا دماهایی که مشاهده می‌کنیم،‌ پائین‌تر از آن چیزی است که قبلا پیش‌بینی شده بود. معاون وزیر نفت در ادامه یادآور شد: چهارشنبه گذشته در ایستگاه گاز واقع در شهر ری، رکورد منفی ۱۹ درجه زیر صفر به ثبت رسیده است. به گفته وی، با توجه به قطع گاز وارداتی و محدودیت گاز موجود در حال حاضر ۹۰‌درصد گاز تولیدی کشور به بخش‌های خانگی و تجاری داده می‌شود. در اوج مصرف نیز به رقم ۳۹۵ میلیون متر مکعب گاز رسیده که اگر قطعی واردات نمی‌داشتیم به ۴۲۰‌میلیون متر مکعب می‌رسید.

صادرات گاز به ترکیه از روز سه‌شنبه

وی درخصوص زمان آغاز صادرات مجدد گاز به ترکیه نیز گفت: صادرات گاز به ترکیه از روز سه شنبه مجددا از سر گرفته خواهد شد. در روزهای گذشته اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه برای حل این موضوع با نماینده ویژه رییس‌جمهوری کشورمان مذاکره کرده بود.