محرابیان: برای صنایع غیراولویت‌دار امکانات را بسیج نمی‌کنیم

گروه صنعت و معدن- وزیر صنایع و معادن گفت: برای صنایعی که در آن برتری نداریم، سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم.

این جمله علی‌اکبر محرابیان تنها یک هفته پس از کاهش تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه از ۶۰ به ۲۵درصد اعلام شدکه ناظران از آن به عنوان تغییر در سیاست‌های تولیدی دولت یاد کردند. وزیر صنایع و معادن در گفت‌وگویی که روز گذشته با ایسنا انجام داد، در عین حال تاکید کرد: افرادی که می‌خواهند در صنایع غیراولویت‌دار سرمایه‌گذاری کنند، به هیچ عنوان مانعی برای آنها ایجاد نمی‌کنیم اما امکانات خود را برای آن صنایع بسیج نخواهیم کرد.

محرابیان با اشاره به برخی سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع غیراولویت‌دار، یادآور شد: به نظر می‌رسد در برخی مواقع برتری‌های نسبی کشور را فراموش کرده‌ایم.

وی با تاکید بر انجام بسیاری از کارهایی که در بخش معدن و سایر بخش‌ها که تاکنون انجام نشده است، افزود: به عنوان مثال در بخش فرآوری مواد معدنی ضعف‌های جدی داریم. مثلا در بخش سنگ‌های تزئینی مشکل ما این است که این مواد را به صورت خام صادر می‌کنیم، در حالی که اگر این نوع سنگ‌ها فرآوری شوند، ارزش صادراتی آنها حتی به ۳۰ برابر حالت صادرات خام آنها می‌رسد؛ ضمن این‌که پتانسیل فرآوری مواد معدنی در کشور وجود دارد.محرابیان تصریح کرد: قبول دارم بخش معدن مورد غفلت قرار گرفته است، اما دلیل این غفلت را به ادغام وزارتخانه‌های صنایع و معادن و فلزات مربوط نمی‌دانم.

به گفته وی، با این ادغام بخش ضعیف کشور به بخش قوی متصل و زمینه برای رشد آن فراهم شد.

محرابیان در ادامه مطرح کرد: به عنوان مثال در حال حاضر نرخ فروش فلز مس در دنیا فقط به صورت شمش بیش از ۶هزار دلار است. تولید ایران در این زمینه حدود ۲۰۰هزار تن و مصرف ما ۱۰۰هزار تن است، بنابراین با مازاد ۱۰۰هزار تنی مواجه هستیم که می‌توانیم آن را صادر کنیم؛ ضمن این‌که با یک برنامه ۳ساله می‌توانیم تولید مس خود را به ۴۵۰هزار تن برسانیم که برنامه اجرایی آن نیز تدوین شده است. وی همچنین نقطه ضعف موجود در بخش معدن کشور را پایین بودن میزان پی‌جویی‌ها و اکتشافات این حوزه دانست و تاکید کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته کارهای اکتشاف و حفاری چندانی در بخش معدن انجام نشده است. وزیر صنایع و معادن در خصوص اینکه باید روی چه صنایعی سرمایه‌گذاری کنیم و چه صنایعی برای کشور در اولویت سرمایه‌گذاری قرار ندارند؟ توضیح داد: منابع طبیعی، سوابق و تجربیات کشور و استعدادهای نیروهای انسانی از جمله نکاتی هستند که باید آنها را در اولویت دادن به صنایع برای سرمایه‌گذاری لحاظ کرد. به عنوان مثال ایران از نظر منابع اولیه یا مواد اولیه تولید، چه در بخش انرژی و چه در بخش غیرانرژی غنی است.او ادامه داد: برخی از صنایع نیز برای کشور استراتژیک به شمار می‌روند که این نوع صنایع در اولویت سرمایه‌گذاری قرار دارند. از سوی دیگر برخی صنایع فقط برای تعدادی از کشورها استراتژیک محسوب می‌شوند، اما صنایعی نیز هستند که در دنیا استراتژیک هستند مانند گندم و فولاد و تعدادی از صنایع نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی یک کشور در گروه صنایع استراتژیک قرار می‌گیرند. وی در پاسخ به این سوال که آیا صنعت خودرو برای ایران استراتژیک محسوب می‌شود، تصریح کرد: پاسخ به این پرسش به شرایط زمانی وابسته است؛ زمانی که هنوز در این صنعت سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم و زمانی که سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در این حوزه انجام شده است. با توجه به شرایط فعلی و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و پیشرفت‌های به‌دست آمده، صنعت خودرو در حال حاضر برای کشور صنعتی استراتژیک به شمار می‌رود و در این زمینه برتری‌هایی داریم. محرابیان عامل پنجم اولویت سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن را صنایع‌های‌تک (High Technology)‌ عنوان کرد و افزود: های‌تک برای کشور دروازه ورود به توسعه صنعتی است و بدون عبور از آن نمی‌توانیم به صنایع جدید و تکنولوژی دست پیدا کنیم. وزیر صنایع و معادن توضیح داد: انجام مطالعات و تحقیقات (R&D) و الگوبرداری، از جمله راه‌های دستیابی به صنایع های‌تک است، ضمن این‌که تعریف پروژه‌های تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌های خارج از کشور، شرکت‌ها و موسسه‌های نمونه نیز راهی دیگر برای دستیابی به صنایع های‌تک به شمار می‌رود که ساخت موتور ملی نمونه بارز آن بود.