فاز اول خط لوله هفتم سراسری با ۵۰درصد کمبود نقدینگی مواجه شده است. مهندس فتحعلی نجفی - مجری پروژه خط لوله هفتم سراسری گاز -با اعلام خبر فوق،گفت: پروژه خط انتقال گاز به منطقه شرق و جنوب شرقی کشور در ۳فاز از خرداد ۸۵ آغاز و همچنان ادامه دارد که پیش‌بینی می‌شود، در صورت تامین منابع لازم، این طرح تا پایان سال ۸۷ به بهره‌برداری برسد.

انتقال روزانه ۶۰میلیون مترمکعب گاز

مهندس نجفی با بیان اینکه در فاز اول این پروژه ۲ایستگاه تقویت فشار به موازات خط لوله احداث خواهد شد، اظهار داشت: با اجرای این ۲ایستگاه تقویت فشار، امکان انتقال روزانه ۶۰میلیون مترمکعب گاز طبیعی به منطقه جنوب و جنوب شرقی کشور فراهم می‌شود.

وی اضافه نمود: در فاز اول که ازعسلویه به ایرانشهر منتهی می‌شود. گاز مورد نیاز استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و قسمت‌هایی از استان‌های بوشهر، فارس و کرمان تامین خواهد شد. همچنین این خط لوله در مسیر خود صنایع پرمصرف، نیروگاه‌های برق استان‌ها و شهرهایی که در مدار انشعاب قرار دارند را از نعمت گاز بهره‌مند خواهد کرد. مهندسی نجلفی در مورد پیشرفت فیزیکی فاز اول گفت: این پروژه بالغ‌بر ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

۵۰درصد کمبود نقدینگی

مجری پروژه خط لوله هفتم سراسری گاز از کمبود نقدینگی و عدم‌تکافوی اعتبار ارزی تخصیص داده شده در این پروژه خبر داد و افزود: اعتبار امسال در فاز اول این پروژه ۷۶میلیارد تومان از منابع داخلی و سایر منابع اعتباری پیش‌بینی و همچنین بخشی از اعتبارات ارزی پروژه معادل ۳۸۲میلیارد تومان نیز از محل فاینانس (حسب جزء ۲۵تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۸۵) در نظر گرفته شده است. وی خاطرنشان کرد: در مجموع اعتبار تخصیص داده‌شده تاکنون معادل ۴۵۸میلیارد تومانی است.

مهندس نجفی اعتبار موردنیاز برای اتمام فاز اول پروژه را بالغ‌بر ۲هزار میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به پیشرفت حاصل شده تاکنون بخش اعظم بودجه و همچنین نقدینگی موردنیاز پروژه تاکنون تامین نگردیده و در حال حاضر با ۵۰درصد کمبود نقدینگی نسبت به برنامه مواجه هستیم.

فاز دوم خط لوله سراسری هفتم گاز

وی در مورد فاز دوم این پروژه توضیح داد: از اهداف کلی طرح خط لوله سراسری هفتم. ادامه خط لوله از ایرانشهر به زاهدان و سپس به زابل و سایر شهرهای واقع‌شده در مسیر است که شاخه‌ای از آن تا چابهار نیز ادامه خواهد یافت.

مهندس نجفی طول انشعابات از خط لوله سراسری هفتم گاز را حدود ۱۱۴۵کیلومتر اعلام نمود که شهرهای زاهدان، چابهار، زابل، میرجاوه، خاش،جیرفت، کهنوج، بندرعباس و توابع مربوطه را پوشش می‌دهد، قطر انشعابات مذکور هم ۴۲اینچ و کمتر است.