در سال ۲۰۱۴ به تزریق ۲۰‌درصد کل تولید گاز به چاه‌های نفتی کشور که رقمی‌ معادل ۳۰۰‌میلیون مترمکعب در روز است، نیازمندیم.

به گزارش ایسنا، حجت‌اله غنیمی‌فرد، معاون بین‌الملل شرکت ملی نفت، با اشاره به رشد بالای اقتصاد جهانی در چند سال گذشته گفت: پیوستن تعدادی از کشور‌های در حال توسعه چند دهه قبل به جرگه کشور‌های توسعه‌یافته به‌رغم افزایش شدید قیمت جهانی نفت‌خام، پرسشی را در خصوص درجه اهمیت تغییرات قیمت نفت‌خام در اقتصاد این کشور‌ها به وجود آورده است. وی در ادامه گفت: زمانی که گاز به عنوان اولین جانشین نفت در نظر گرفته شود، پاسخ به این پرسش بسیار دشوارتر خواهد بود، زیرا انرژی‌های مختلف چنان رابطه نزدیکی با هم دارند که تحولات یک انرژی، تاثیرات مستقیمی‌ بر سایر انرژی‌ها خواهد داشت.

محوریت جهانی اقتصاد در مقابل محوریت جهانی سیاست

غنیمی‌فرد که در دوازدهمین همایش بین‌المللی نفت و گاز موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی سخن می‌گفت، تصریح کرد: در دوران جنگ سرد محوریت جهان سیاسی براساس اهداف محوریت جهانی راهبرد‌ها تقسیم شده بود، بنابراین کشور‌های همجوار با این مناطق با مشکلات جدی روبه‌رو شدند و کشور‌های نفتی نیز بیش از سایر کشور‌ها دچار مشکلات سیاسی و اقتصادی شدند.

وی گفت: پس از سقوط تفکر محوریت جهانی راهبرد‌ها، مناطقی از جهان که به دنبال اهداف جغرافیای سیاسی ایجاد شده بودند، به طور کلی اهداف قبلی را نادیده گرفته و جغرافیای اقتصادی یا اقتصاد سالاری جهانی را مبنای تحولات آتی خود قرار دادند و این چرخش از سیاست محوری به اقتصاد محوری موجب اختلال در برنامه‌های کشور‌های دارای انرژی شد.

او ادامه داد: دور از انتظار نیست که در باقی‌مانده دهه حاضر و در دهه آینده شاهد هدف‌گذاری‌هایی در روند محوریت جهانی اقتصاد و مالکیت انتقال نفت و گاز و گشت‌زنی در آب‌های حیاتی جهان و اشغال و کنترل مناطق ثروتمند توسط قدرتمندان اقتصادی جهان باشیم.

غنیمی‌فرد محوریت جهانی اقتصاد را حاصل همکاری دولت‌ها و ابرشرکت‌ها با راهبرد‌های جهانی برای دستیابی به بیشترین سطح دانش فنی و بالاترین سهم از تجارت جهانی دانست و اضافه کرد: از آنجا که صنایع نفت و گاز در معرض بیشترین تحولات تکنولوژیکی و تجاری هستند، این صنایع همواره مرکز توجه و از اهداف مهم در محور‌های جهانی اقتصاد بوده‌اند.

معاون بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: در دوران محوریت جهانی انرژی مقولاتی نظیر دانش محوری صنایع، مدیریت‌ها، کارآفرینی، بهره‌وری، نوآوری و اقتصاد و شبکه‌ای همگی برای نیل به اهداف محوریت اقتصادی در کانون توجه سیاست‌گذاران و جریان قدرتمندان اقتصادی خواهد بود.