گروه صنعت و معدن- «واردات تک لنگه‌ای کفش» ترفند جدیدی است که از سوی قاچاقچیان به اجرا در می‌آید.
به تازگی سازمان‌های امور اقتصادی و دارایی چند شهر مرزی، مشاهده کرده‌اند که برخی واردکنندگان در پوشش واردات قانونی کفش، اقدام به ورود یک لنگه‌ای کفش کرده‌اند. در همین حال لنگه دیگر کفش‌ها از همان گمرک توسط فرد دیگری وارد کشور شده است.

رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی این موضوع را به صورت مکتوب در اختیار مقامات گمرک قرار داده است. این نامه در شماره جدید نشریه داخلی انجمن صنایع نساجی به چاپ رسیده است.
این سازمان اعلام کرده به طور مثال با استفاده از خلاءهای قانونی، ابتدا لنگه راست کفش وارد و سپس لنگه چپ توسط فرد دیگری به گمرک وارد می‌شود.
خرید با قیمت نازل
سازمان دارایی آذربایجان شرقی، متذکر شده به دلیل آنکه لنگه‌های کفش، خریداری در بازار ندارد، افراد دیگر وارد عمل می‌شوند و با نازلترین قیمت آن را از گمرک خریداری می‌کنند که این امر دو ضربه بزرگ برای کشور دارد. نخست آنکه دولت از دریافت حقوق ورودی محروم می‌شود در مرحله دوم، با اشباع بازار، واحدهای تولید کفش در داخل کشور، در ورشکستگی فرو می‌غلطند.
ورود حجم انبوهی از واردات قاچاقی کفش، هم اینک به یکی از مهمترین دغدغه‌های این صنعت تبدیل شده است. این در شرایطی است که آمارهای گمرک نشان می‌دهد، حجم واردات قانونی کاهش یافته است.
طی نیمه نخست سال‌های ۸۴، ۸۵ و ۸۶ ورود قانونی پایپوش از ۴میلیون دلار به ۱/۲ و در نهایت به ۵/۱میلیون دلار کاهش پیدا کرد.
نشریه صنعت کفش در شماره آذرماه اعلام کرده، میزان واردات قانونی در شش ماه نخست امسال با 27درصد کاهش همراه بوده است. هم اینک میزان تعرفه ورودی کفش‌های خارجی 120درصد است.
نیاز سالانه کفش از سوی تولیدکنندگان این پایپوش ۲۱۰میلیون جفت اعلام شده که ۲۵درصد از این رقم از مبادی خارجی (قانونی و قاچاق) تامین می‌شود. برآوردی که از سوی نشریه صنعت کفش صورت گرفته نشان می‌دهد کل واردات قانونی و قاچاق در سال گذشته ۴۰ تا ۵۰میلیون جفت بوده است. در همین حال ۱۵ تا ۱۸درصد از تولید کشور صادر می‌شود با این توضیح که روند صادرات شکلی نزولی به خود گرفته است. ارزش صادرات پاپیوش در سال ۸۵ به ۶۹میلیون دلار رسید.هر چند صادرات این محصول در ۶ماه نخست امسال به طور متوسط با افت ۲۹درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۴/۲۸میلیون دلار رسید. نیمه نخست سال گذشته بیش از ۴۰میلیون دلار کفش صادر شد که عمده خریداران آن، کشورهای ازبکستان، عراق، آذربایجان، افغانستان، گرجستان و عربستان بودند. در این میان عربستان ۹۱درصد از حجم خرید خود از کفش‌های ایرانی را کاهش داده است و در این میان تنها ازبکستان و افغانستان رشد خرید از ایران را داشته‌اند و مابقی خرید کفش ایرانی را به شدت کاهش داده‌اند.