اجرای روش‌های نوین برای افزایش تولید سنگ‌آهن

گروه صنعت و معدن- عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی( ستصا) از به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید برای راه‌اندازی سریع طرح‌های تولید سنگ‌آهن خبر داد.

محمد وحید شیخ‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار داشت: فن‌آوری‌های جدید از این قابلیت برخوردارند که در زمان اندک و سرمایه‌گذاری کمتر نسبت به تکنولوژی‌های فعلی، طرح‌ها را به سرعت وارد مدار کنند. به گفته وی، تاکنون واحد هایی در معادن گل‌گهر و جلال‌آباد (کرمان)، شهرک (کردستان) با ظرفیت‌ ۸۰۰ هزارتن سنگ آهن دانه بندی شده با روش‌های جدید به تولید رسیده‌اند و تا چند روز آینده نیز خط جدیدی در سنگان (خراسان رضوی) افتتاح می شود.

صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها

شیخ‌زاده ادامه داد: زمان راه‌اندازی این خطوط(دانه بندی) بین ۶ تا ۸ماه و مدت زمان اجرای طرح های تولید کنسانتره با ظرفیت یک تا ۲/۱ میلیون تن تولید ۱۸ تا ۲۲ ماه است. به گفته وی، زمان اجرای این طرح ها در مقایسه با مدت اجرای طرح‌های مشابه، ۵۰درصد صرفه‌جویی ایجاد می‌کند.این عضو موسس انجمن تحقیق و توسعه همچنین درباره صرفه‌جویی‌های ارزی پروژه‌های تولید کنستانتره سنگ‌آهن گفت: حداقل صرفه‌جویی ارزی که تکنولوژی جدید در تولید سنگ‌آهن ایجاد می کند، ۳۰درصد است.

وی با بیان اینکه ۱۰سال گذشته را به امور تغلیظ اختصاص داده ایم تاکید کرد: هم‌اینک به عنوان صنعتگر ایرانی قادریم، طراحی خطوط فرآوری سنگ‌آهن را با متخصصان داخلی انجام دهیم. شیخ‌زاده تصریح کرد: تمام آزمایش‌های تجهیزات ساخته شده مورد تایید اس‌جی‌ای (SGA) آلمان قرار گرفته است. SGA بزرگترین مرکز فر‌آوری مواد معدنی اروپا به شمار می‌آید.وی به روند احداث واحدهای جدید فولادسازی اشاره کرد و گفت: با توجه به نیاز کشور در سال‌های آتی به ۴۵تا ۵۴میلیون تن سنگ‌آهن فرآوری شده ، باید به سرعت برای تامین خوراک کارخانه‌های جدید فعالیت کرد. این اقدام سبب می‌شود دغدغه بخش‌خصوصی نیز برای تامین خوراک مورد نیاز خود کاهش یابد. در حال حاضر یکی از چالش‌های بخش‌خصوصی برای ورود به عرصه ذوب‌آهن، کمبود خطوط فرآوری سنگ‌آهن است.

کاهش در زمان برگشت سرمایه

عضو کانون طراحی و مونتاژ ایران ومدیرعامل شرکت فکور صنعت همچنین اظهار داشت: در روش جدید، زمان برگشت سرمایه در خطوط یک‌‌تا ۲میلیون تنی کنستانتره سنگ‌آهن، بین یک‌‌ تا ۲سال است. هر چند این مدت برای خطوط دانه‌بندی سنگ‌آهن، ۶ماه است.

شیخ‌زاده، هزینه اجرای هر خط تولید کنستانتره با ظرفیت ۲/۱میلیون تن را ۳۰میلیون یورو اعلام و تصریح کرد: در هر شرکت معدنی می‌توان تعدادی از این خطوط را راه‌اندازی کرد.

۴ روش افزایش ظرفیت

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: به صورت کلی با ۴روش می‌توان سرعت تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی و کنستانتره را افزایش داد که شامل بهینه‌سازی خطوط فعلی ، استفاده از باطله‌های موجود، ایجاد خطوط زودبازده حداکثر در مدت ۸ماه و در نهایت استفاده از روش پلی‌کام (polycom) است.

شیخ‌زاده ادامه داد: بخشی از این روش‌ها با استفاده از فن‌آوری داخلی و بخشی نیز همچون پلی کام با همکاری مشترک ایران و آلمان قابل اجرا است.

وی اظهار داشت: روش تولید پلی‌کام در شرکت سنگ‌آهن چادرملو به اجرا درآمده است.

صرفه‌جویی در انرژی و افزایش بهره‌وری

به گفته وی با روش(پلی‌کام) می‌توان، در مصرف انرژی و مواد اولیه صرفه‌جویی ۴۰ تا ۵۰درصدی ایجاد کرد و در عین حال بهره‌وری خطوط را ارتقا داد.

شیخ‌زاده یادآور شد: شرکت‌های بزرگ معدنی دنیا در آمریکا، برزیل (CVRD)، هند و ... از این روش استفاده می‌کنند و به ظرفیت‌های تولیدی بسیار بالا دست یافته‌اند.

باطله قابل استفاده است

این عضو موسس انجمن تحقیق و توسعه در پایان گفت: با استفاده از مدل‌های جدید، دیگر موضوعی به نام باطله در شرکت‌های سنگ‌آهن وجود ندارد چرا که حداقل ‌آهن‌های موجود در باطله‌ها نیز قابلیت جداسازی و استفاده یافته‌اند.