گروه صنعت و معدن- چند روز پیش نوشته‌ای با عنوان «هپکو می‌تواند، نمی‌تواند» در همین ستون درج شده بود که مورد توجه آقای اکبر نعمت‌اللهی یکی از خوانندگان روزنامه قرار گرفته و ایشان در نمابری که از شرکت هپکو ارسال شده در همین باره مطلبی برای درج ارسال کرده است که متن آن در زیر آمده است: چند روز پیش در حال مطالعه روزنامه وزین «دنیای اقتصاد» بودم که متوجه عنوان گزارشی شدم که دوست عزیزی به نام علیرضا بهداد قلمی کرده بود. عنوان گزارش «هپکو می‌تواند، نمی‌تواند» مستقیما منظور نویسنده را برای خواننده که می‌خواهد یک شرکت داخلی و ملی را ناتوان جلوه کند و راه را برای دیگران آن هم دلالان و شرکت‌های خارجی (البته از نوع بی کیفیت و بی مسوولیت) باز کند،‌ مشخص می‌کرد. کاری که چند سال پیش برخی از دوستان به ظاهر دلسوز قصد داشتند با گرفتن مجوزهای ویژه و خاص انبوهی از ماشین‌آلات سنگین دست دوم خارجی آن هم ماشین‌آلاتی که توسط کشورهای دیگر (به دلایل زیست محیطی، اقتصادی و فنی و...) پس زده شده بود،‌ وارد کشور کنند و البته تا مسوولان متوجه قضیه بشوند آقایان توانستند از هزاران دستگاهی که قرار بود وارد کنند فقط بخشی از آن به بازار محدود ماشین‌آلات سنگین کشور وارد شد که هزینه‌ها و ضرر و زیان آنها را تاکنون مصرف‌کنندگان داخلی متحمل شده‌اند. این کار آنها باعث جلوگیری از ایجاد هزاران شغل و سردرگمی کارآفرینان در خصوص استفاده از دستگاه‌های ملی سنگین مناسب در کشور شد.

حال امروز پس از گذشت چند سال از آن واقعه مجددا آهنگ قدیمی که ناموفق بود کوک شده و تلاش برای تخلیه انبارهای مملو از ماشین‌آلات سنگین دست دوم و اسقاط بنادر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به ویژه امارات متحده عربی آغاز گشته است. این ماشین‌آلات کهنه که عمری بیش از ۵ سال دارند در حال حاضر قابل استفاده نیستند و حتما باید تعمیرات اساسی قبل از به کارگیری روی آنها انجام شود. چه لزومی دارد ماشین‌آلات اسقاط را وارد کشور کنیم و با ارز این مملکت مجددا از سازنده‌های آنها قطعات را خریداری و آنها را بازسازی کنیم در حالی که نمونه بهتر و با کیفیت بالاتر با تسهیلات و شرایط مناسب از سوی سازندگان ایرانی در داخل کشورمان ساخته می‌شود. از همه مهمتر این است که ماشین‌آلات کهنه مذکور از کشورها و سازندگان مختلف وارد می‌شوند و در ایران دارای خدمات پس از فروش نیستند اما محصولات داخلی ضمن ارائه گارانتی و ضمانت‌های لازم خدمات پس از فروش فراوان و گسترده در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند.

حتم دارم که ریاست محترم جمهوری، وزارت صنایع، وزارت بازرگانی، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی همچون گذشته نمی‌گذارند که این اتفاق تکرار شود و کشور از ورود ماشین‌آلات کهنه و اسقاط متضرر گردد.

توصیه من به این آقایان این است که تلاش کنند محصولات با کیفیت داخلی را حمایت کنند و اگر هم نظر و پیشنهادی دارند به کارخانجات مربوطه ارائه نمایند تا هم کمیت و کیفیت محصولات داخلی بالا رود،‌ هم اشتغال بیشتری ایجاد شود و هم کارآفرینان و استفاده‌کنندگان از این محصولات به راحتی بتوانند انتخاب و از این انتخاب متضرر نشوند.