افزایش پلکانی قیمت سنگ‌آهن

گروه صنعت و معدن- لحظه‌ای که مدیرعامل کوبه استیل افزایش ۲۵درصدی قیمت سنگ آهن را پذیرفت، تمامی شرکت‌های فولادساز شوکه شدند.

اما مدیر چشم بادامی بزرگترین تولیدکننده فولاد در ژاپن پاسخ داد: «برای اینکه به سنگ آهنی‌ها امکان رشد و توسعه بدهم و برای اینکه آینده مواد اولیه فولاد را تضمین کنم. افزایش قیمت را می‌پذیرم». این جمله به ظاهر ساده مدیرعامل کوبه استیل همچون آب سردی بر چهره گداخته مدیران فولادسازی بود. معاون بازرگانی شرکت سنگ آهن گل گهر نیز معتقد است: صنایع فولاد برای اینکه آینده خود را تضمین کنند باید خود را با افزایش نسبی قیمت سنگ آهن و دور شدن از قیمت‌گذاری دولتی، تطبیق دهند.

احمدعلی مهرابیان، در ادامه می‌گوید: مگر قرار است شرکت‌های فولادسازی در ۲۰ سال آینده تعطیل شوند؟ وی می‌گوید: اکتشاف، استخراج، سرمایه‌گذاری جدید و تحقیق و توسعه در شرکت‌های معدنی بدون واقعی شدن قیمت‌ها میسر نیست.

همه عضو یک خانواده هستیم

وی اما در عین حال تاکید می‌کند: شرکت‌های فولادسازی و سنگ آهنی همگی عضو یک خانواده هستند و قرار نیست فشار مضاعفی بر فولادسازان وارد شود.

سنگ آهن بر مبنای بورس کالا

معاون شرکت گل گهر در ادامه پیشنهاد می‌دهد: یک حسابرس صنعتی می‌تواند بر روی این صنعت کار کند و سهم هزینه هر بخش (سنگ آهن و فولاد) را استخراج کند. در این میان می‌توان سود منطقی هر بخش را نیز در نظر گرفت. پس از آن، قیمت سنگ آهن با کسر هزینه‌های تولید فولاد و سود متعارف فولاد سازان، مشخص شود.

به گفته وی باید با انجام مهندس معکوس هزینه‌های سرمایه‌گذاری، استخراج و اکتشاف و... را مشخص کرد و سپس به صورت پلکانی در یک مدت پنج ساله به فولادسازان فرصت داد تا خود را با قیمت‌های واقعی تطبیق دهند.

وی می‌گوید: در دنیا نگاه صنعتگران به معادن،‌ نگاه بلندمدتی (۳۰ تا ۵۰ سال) است و بر این مبنا سود سالانه و منافع سهامداران را در نظر گرفته می گیرند.

این در حالی است که امروزه در کشورما، معادن تنها محلی برای تامین خوراک کارخانه‌ها شده‌اند. از همین‌رو توان سرمایه‌گذاری و توسعه به معنای واقعی را ندارند.

قیمت‌ها علی‌الحساب است

معاون بازرگانی شرکت سنگ آهن گل گهر در بخش دیگری از سخنانش در مورد وضعیت فعلی قیمت‌گذاری سنگ‌آهن می‌گوید: در متن تمام قراردادهایی که از سال‌های گذشته تاکنون با فولادسازان بسته شده تصریح می‌شود که قیمت‌های فروش «علی‌الحساب» است. این بدان معنی است که تاکنون قیمت قطعی در قراردادها اعلام نشده است.

وی تصریح کرد: چنانچه در آینده شاهد افزایش قیمت شویم شرکت‌های خریدار ملزم هستند که مابه‌التفاوت قیمت را پرداخت کنند.

به گفته وی در سال‌های اخیر که سالانه ۱۰ تا ۱۲درصد افزایش قیمت در قراردادهای فروش اعمال می‌شد، عنوان «قیمت علی‌الحساب» نیز در قرارداد درج و هر چند سال یکبار، یک قیمت قطعی محاسبه و اعمال می‌شد.

از همین‌رو شرکت‌های فولادسازی نیز به نیکی می‌دانند که قیمت‌های فعلی با نرخ فروش واقعی تناسبی ندارد. وی قیمت‌های فعلی هر تن سنگ‌آهن را ۱۳۴ دلار اعلام می‌کند و می‌گوید: هم‌اکنون نرخ فروش داخلی کنسانتره (با عیار ۶۷درصد)گل گهر ۳۶هزار تومان است.

مزایده بعدی

وی در ادامه خبر از افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی مزایده آتی گل گهر می‌دهد. شرکت سنگ‌آهن گل گهر قرار است در مزایده ماه آتی این افزایش قیمت را اعمال کند.