3 سوال حاتم از مسوولان صنعتی کشور

معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فن‌آوری وزارت صنایع و معادن گفت: از نظر حجم انباشت سرمایه در حوزه «تعمیر و نگهداری» صنعت رتبه اول را در منطقه داریم.

محسن حاتم با بیان این مطلب گفت: بیش از ۵۰‌درصد از سرمایه ثابت در بخش صنعت و معدن کشور مربوط به ماشین‌آلات و تجهیزات است؛ بنابراین نگهداری و تعمیرات از این بخش اهمیت بسیار زیادی دارد. به گزارش ایسنا، وی توضیح داد: تاکنون در کشور بیش از ۱۰‌میلیون خودرو سواری تولید یا وارد شده، ۴۰۰ هزار خودرو کار شامل اتوبوس و مینی‌بوس وجود دارد، ۴۵۰۰ معدن فعال نیز در کشور وجود دارد که اگر تعداد ماشین‌آلات هریک به عدد پنج برسد، حجم زیادی را در بر می‌گیرد، بنابراین حجم سرمایه لازم برای تعمیر و نگهداری این تعداد تجهیزات در کشور بسیار بالاست. او که در چهارمین کنفرانس «نگهداری و تعمیرات» سخن می‌گفت، با بیان این‌که پیش از استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات باید روش نگهداری و تعمیر آنها را آموخت، تصریح کرد: تعمیر و نگهداری تجهیزات و ماشین‌آلات رده‌بندی‌های مختلفی دارد که اولین رده آن اپراتوری است. وی با اشاره به این‌که متوسط رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در کشور بین سال‌های ۶۸ تا ۸۲ حدود هفت‌درصد بوده است، عنوان کرد: این میزان در بخش صنعت ۵/۱۱‌درصد بوده است.

حاتم یکی از نقاط ضعف بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی را در این دانست که آن‌چه که به آنها از سوی کشور‌های دیگر ارائه می‌شود، فاقد دانش فنی یا کارکرد است و این امر باعث رکود بنگاه و عدم ارتقای آن می‌شود. معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فن‌آوری وزارت صنایع و معادن تاکید کرد: فقدان دانش به کارگیری، تضعیف بنگاه اقتصادی را به دنبال داشته و باعث کاهش بهره‌وری، خواب سرمایه و افزایش هزینه تولید می‌شود. او اضافه کرد: تلاش برای ورود به حوزه‌های جدید تکنولوژی مستلزم صرف منابع و هزینه است که در این زمینه با محدودیت مواجه هستیم، همچنین متولی تعمیرات و نگهداری یک مجموعه سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و مغزافزاری است.

این مسوول وزارت صنایع و معادن ضمن بیان این که پایین‌بودن بهره‌وری در حوزه صنعت دلایل زیادی دارد، افزود: شاید خودخواهانه باشد که با وجود حضور چند هفته‌ای در این معاونت وزارت صنایع و معادن بخواهم از مسوولان مربوطه سوالی بپرسم، اما در هر صورت سه سوال را در این زمینه مطرح می‌کنم. سهم نگهداری و تعمیرات در سبد صنعت چقدر باید باشد؛ این سهم چگونه باید محقق شود و وزارت صنایع و معادن چگونه باید آن را محقق کند؟