دنیای اقتصاد- مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی از آزاد شدن قیمت تولیدات بخش‌خصوصی خبر داد؛ غلامحسین نجابت در پاسخ به سوالی درباره شناورسازی نرخ محصولات پتروشیمی این جمله را عنوان و تصریح کرد: برخی از محصولاتی که به شرکت‌های خصوصی متعلق است، آزاد شده‌اند. اما برای باقی شرکت‌ها، کمیته‌ای مامور اجرای این سیستم شده است. محصولات پتروشیمی از خردادماه در انتظار آزادسازی هستند. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

قیمت محصولات پتروشیمی بخش‌خصوصی آزاد شد

گروه صنعت و معدن- مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی از آزاد شدن قیمت تولیدات بخش‌خصوصی خبر داد.

غلامحسین نجابت در پاسخ به سوالی درباره شناورسازی نرخ محصولات پتروشیمی این جمله را عنوان و تصریح کرد: برخی از محصولاتی که به شرکت‌های خصوصی متعلق است آزاد شده‌اند. اما برای باقی شرکت‌ها، کمیته‌ای مامور اجرای این سیستم شده است.

محصولات پتروشیمی مدت‌ها است که در انتظار آزادسازی هستند؛ هر چند طبق قانون بودجه امسال، قرار بود در خردادماه عملی شود. این در حالی است که طبق دستور رییس‌جمهوری این موضوع تاکنون اجرایی نشده است. کارشناسان رانت حاصل از دولتی بودن قیمت این محصولات را یک‌میلیارد دلار اعلام کرده است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه گفت‌وگویی که با ایسنا انجام داده، اصل خصوصی را مورد «تایید کامل» قلمداد کرده است.

در حال حاضر بخش عمده‌ای از شرکت‌های تولیدکننده محصولات پتروشیمی در اختیار دولت است و تنها تعداد معدودی از شرکت‌ها ماهیت غیر دولتی دارند که به طور عمده متعلق به نهادهای عمومی هستند.

نجابت همچنین تصریح کرد: البته براساس مصوبه دولت، کودها از این قانون مستثنی شده‌اند اما مجتمع‌های خصوصی، تعهدی نسبت به قیمت‌های سوبسیدی ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: درآمد امسال بخش پتروشیمی‌ به ۳/۸‌میلیارد دلار خواهد رسید که نسبت به سال گذشته حدود ۵/۳‌میلیارد دلار بیشتر است.

غلامحسین نجابت، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌، با بیان این مطلب اظهار کرد: این مبلغ شامل مجموع مصرف داخل و صادرات می‌شود، ولی پیش‌بینی می‌کنیم ارزش محصولات صادراتی تا پایان سال حدود ۵/۴‌میلیارد دلار باشد.

۱۳ واحد جدید

وی با اعلام خبر راه‌اندازی ۱۳ واحد پتروشیمی‌ در سال ۸۶ افزود: از ابتدای امسال تاکنون مجتمع‌های پتروشیمی‌ زاگرس، برزویه، قدیر، اسید استیک ماهشهر و همچنین تولید CO ماهشهر به تولید رسیده‌اند و قرار است تا پایان سال مجتمع‌های پتروشیمی‌ کرمانشاه، لاله، کارون،‌ جم، آریا ساسول و آمونیاک سوم نیز به تولید برسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌ ایران در ادامه گفت: در ابتدا تعهد به تولید رسیدن ۱۲ مجتمع پتروشیمی‌ را داده بودیم که تلاش می‌کنیم این تعداد را به ۱۳ واحد پتروشیمی‌ افزایش دهیم. به این ترتیب مجموع تولید محصولات پتروشیمی‌ امسال ۲۷‌میلیون تن خواهد بود که از این مقدار ۳۰‌درصد معادل هشت‌میلیون تن مصرف بین مجتمعی دارد و باقی آن یعنی حدود ۱۹‌میلیون تن به فروش می‌رسد که از این مقدار نیز بین ۹ تا ۱۱‌میلیون تن آن صادر و باقی به مصرف داخل می‌رسد.

به گفته او مجموع صادرات در سال گذشته حدود شش‌میلیون تن بود که در سال ۸۶ با مجتمع‌های جدید به ۹‌میلیون تن خواهد رسید که تلاش می‌کنیم آن را به ۱۱‌میلیون تن نیز افزایش دهیم.

واگذاری «فن‌آوران»

وی درباره خصوصی‌سازی یک شرکت پتروشیمی‌ توضیح داد: از زمانی که این دستور در شورای عالی واگذاری تصویب شود، مراحل خصوصی‌سازی در اختیار سازمان مربوطه قرار می‌گیرد که برای انجام مقدمات آن باید اقداماتی انجام شود. در این زمینه برای نمونه واگذاری شرکت فن‌آوران از طریق بورس در حال انجام است. اگرچه این زمان را ۱۰ روز عقب انداختند، ولی این تاخیر برای این است که واگذاری این شرکت به کیفیت بهتری انجام شود و در این زمینه احتمالا این شرکت تا ۲۶ آبان واگذار خواهد شد. باقی شرکت‌ها نیز تا پیش از پایان سال عرضه خواهند شد.

نجابت با بیان این که ۱۰ شرکت پتروشیمی‌ دیگر به سازمان خصوصی‌سازی معرفی شده‌اند، خاطرنشان کرد: وضعیت این شرکت‌ها در جلسات آینده بررسی خواهند شد.