نگاهی به مشکلات صنعت بسته‌بندی کاغذی در ایران

قدیمی بودن دستگاه‌ها، نامرغوب بودن مواد اولیه، به روز نبودن قانون‌های مربوطه، بهره بالای وام‌ها و سیاست‌های غلط دولت از مشکلات صنعت بسته‌بندی کاغذی در ایران است. به گزارش ایسنا، امیر محمدی، یکی از فعالان صنعت بسته‌بندی کاغذی، با بیان این مطلب افزود: عدم کیفیت دستگاه‌ها عمده‌ترین مشکل صنعت بسته‌بندی است و این دستگاه‌ها به دلیل قیمت پایین از چین تهیه می شوند که در مقایسه با دستگاه‌های اروپایی و ژاپنی مرغوبیت کمی دارند.

وی گفت: متاسفانه تولید‌کنندگان به منظور کاهش هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده، با کاغذ بازیافتی کار کرده و اقدام به خرید دستگاه‌ چینی با قیمت پایین می‌کنند غافل از این‌که هزینه‌های تعمیر و نگهداری این دستگاه‌ها به مراتب بیشتر است.

محمدی نامرغوب بودن مواد اولیه‌ مثل کاغذ، چسب و غیره را از دیگر مشکلات این صنعت دانست و اظهار کرد: کاغذهای ایران استاندارد خاصی نداشته و اکثر آنها هنگام استفاده ۱۳ درصد نم دارند که دستگاه‌ها قادر به خشک کردن این نم نیستند و این امر موجب تولید نامرغوب و مشکلات عدیده در بسته‌بندی کالا می‌شود.

وی با اشاره به کیفیت پایین دستگاه‌های چاپ ایرانی اظهار کرد: دستگاه‌های ژاپنی ای که ۳۰ سال پیش وارد کرده‌ایم، به خوبی مشغول کارند، در حالی که تولید‌کنندگانی که دستگاه ایرانی چاپ خریده‌اند بعد از سه ماه آن را پس داده و به جای آن یک دستگاه دست دوم ژاپنی خریده‌اند.

محمدی با ابراز تاسف از ورود برخی از انواع دستگاه‌ها به کشور تصریح کرد: کشورهایی نظیر چین اقدام به خرید دستگاه های دست دوم ژاپنی می‌کنند و ادوات تولیدی نامرغوب خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند و متاسفانه ایران نیز اقدام به خرید چنین دستگاه هایی می کند.

این فعال صنعت بسته‌بندی کاغذی اذعان کرد: قانون‌های ما به روز نیست و به دلیل عدم ثبات عوارض واردات کاغذ و به تبع آن نوسان قیمت این محصول، با مشکلات فراوان مواجه هستیم.