3درصد سرمایه‌گذاری مس در اختیار ایران

گروه صنعت و معدن - ایران ۳درصد از کل سرمایه‌‌گذاری‌های صنعت مس در جهان را در اختیار دارد.

این خبری است که از سوی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس عنوان شد. علی اصغر پورمند در این باره تصریح کرد: براساس آماری که ما داریم شرکت‌های تولیدکننده مس در جهان بالغ بر ۶۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری‌های جدید در دست دارند که ۸/۱‌میلیارد دلار آن مربوط به شرکت ملی صنایع مس ایران است. این در شرایطی است که ایران با ۱۴‌میلیون تن ذخیره محتوی مس ۳درصد از ذخایر این فلز را در اختیار دارد. این رقم از کل ذخیره ۹/۱‌میلیارد تنی استحصال خواهد شد. نقشه‌های زمین شناسی نشان می‌دهد مسیر جنوب شرق تا شمال غرب ایران بر روی کمر بند جهانی مس واقع شده است. ایران اکنون رتبه هفدهم جهانی در تولید مس را دارد. تولید مس کاتدی در دنیا سالانه ۱۷‌میلیون تن است که ۲۰۰‌هزار تن آن توسط شرکت ملی صنایع مس ایران تولید می‌شود.

به گفته مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ،برنامه‌های این صنعت در دنیا در دو مرحله تنظیم شده که یکی از آنها تا سال ۲۰۱۱ و دیگری تا سال ۲۰۳۰ است و خوشبختانه تمام شرکت‌های تولیدکننده مس در دنیا برنامه‌های خود را هم تا سال ۲۰۱۱ و هم تا سال ۲۰۳۰ تنظیم کرده‌اند. با توجه به اینکه قیمت‌های فلزات و خصوصا قیمت مس در یک دوره طولانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، نه در دوره‌های چند روزه و چند ماهه، با توجه به اینکه اساسا در دورانی قرار داریم که قیمت مس و بهای دیگر فلزات بالا است و شرکت‌های جهانی رغبت زیادی برای سرمایه‌گذاری دارند. در واقع می‌توانیم بگوییم کاهش قیمت تمام شده ما از حدود ۲ سال قبل به‌تدریج با افزایش بهره‌وری آغاز شده و باید بپذیریم که اکنون در شرایط تورمی در حال فعالیت هستیم ولی به‌طور طبیعی، خیلی نگذاشتیم که قیمت تمام شده‌مان بالا برود.

پورمند گفت: همکاران شرکت برنامه‌هایی را در سه مجتمع مس سرچشمه، میدوک و سونگون مشخص کرده‌اند که بتوانیم قیمت تمام شده را کاهش و کنترل کنیم.

کنسانتره‌های بخش خصوصی را می‌خریم

تقریبا هر معدن کوچکی که در کشور وجود دارد، فعال است و در حال تولید کنسانتره است، پورمند می‌گوید: کنسانتره‌های آنها را به نرخ بین‌المللی می‌خریم و اکنون نیز در حال خرید از چند معدن در استان‌های کرمان، خراسان و آذربایجان هستیم که کنسانتره‌های آنان را خریداری و در مجتمع مس سرچشمه از آنها استفاده می‌کنیم. از این پس هم اگر معدن کوچکی فعال شود و تولید کنسانتره داشته باشد ما حتما کنسانتره را به نرخ جهانی می‌خریم. در ارتباط با صنایع پایین‌دستی، تولیدکنندگانی هستند که محصولات ما را مصرف می‌کنند، بزرگترین تسهیلاتی که ما برای اینها قائل شده‌ایم، با توجه به اینکه تمام محصولاتمان را در بورس کالا عرضه می‌کنیم، تسویه‌حساب‌ها و گرفتن وجوه شرکت مس در قالب ال.‌سی‌های ۳ ماهه است که این خود کار بزرگی است.

میزان برداشت

در حال حاضر تولید مس کاتدی در کشور سالانه ۲۰۰‌هزار تن است و در طرح‌های توسعه شرکت در نظر داریم ظرفیت را به ۴۴۰‌هزار تن برسانیم و فکر می‌کنم با اجرای سریع‌تر طرح‌های توسعه حداکثر ظرف ۴ سال آینده این میزان را محقق کنیم.

طرح دومی هم داریم با عنوان طرح هیدرومتالورژی که اخیرا به بهره‌برداری رسید که یک طرح تحقیقاتی با سرمایه‌گذاری ۸‌میلیارد تومان با مشارکت شرکت «مین‌تک» آفریقای‌جنوبی (بین شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت مین‌تک آفریقای جنوبی) برای تولید روزانه یک تن مس کاتدی است که با موفقیت طی چند روز گذشته کار خود را آغاز کرده است.

در اینجا چند هدف را پیگیری می‌کردیم یکی اینکه بتوانیم از سنگ‌های سولفوری کم‌عیار مس در کشور استفاده کنیم که با این تکنولوژی که به‌دست آمده می‌توانیم از این پس این کار را انجام دهیم، دانش فنی این کار را به‌دست آورده‌ایم و می‌توانیم در واحدهای بزرگتر و در مقیاس‌های بالاتر که خودمان برای سرچشمه در نظر داریم در واحد ۱۲‌هزار تنی استفاده کنیم، این کار را محقق سازیم و از این پس هم در کشور در معادن سولفوری کم‌عیار می‌توان از این روش استفاده کرد.

صادرات مس

میزان صادرات مس در سال ۸۵ بالغ بر یک‌میلیارد دلار بود و در نیمه نخست سال جاری نیز میزان صادرات مس به حدود ۵۰۰‌میلیون دلار رسیده است.

طرح ‌های توسعه

پورمند گفت که ما ۸ طرح توسعه داریم که از این تعداد طرح‌ها، مشاوران طرح و شرکت‌های مدیریت طرح مشخص شده‌اند و قراردادهای آن امضا شده و اکنون در حال تهیه اسناد مناقصه هستند، تلاش می‌کنیم امسال مناقصه‌هایش را برگزار کنیم و قراردادهای پیمانکاران اصلی را تا پایان سال به امضا برسانیم.

معادن جدید

پورمند در این باره می‌گوید: ما الان ۳معدن مس در دست اقدام داریم و ۳معدن جدید را هم در برنامه داریم که به بهره‌برداری برسانیم، این معادن شامل معدن مس دره‌زار که برای واحد هیدرومتالورژی است، معدن علی‌آباد در استان یزد و معدن چهل‌کوره در استان سیستان و بلوچستان است.

سهام واگذار شده

برنامه واگذاری سهام از وظایف سازمان خصوصی‌سازی و سازمان توسعه است ولی تاکنون ۵۲‌درصد سهام شرکت ملی صنایع مس ایران واگذار شده است. برنامه واگذاری بقیه سهام شرکت مربوط به برنامه‌های سازمان خصوصی‌سازی است.