پس از سه روز مذاکرات فشرده که تا بامداد دیروز به طول انجامید، متن قرارداد صدور گاز ایران به پاکستان موسوم به خط لوله صلح میان تهران و اسلام آباد نهایی شد. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌ا... غنیمی فرد نماینده ویژه وزارت نفت در مذاکرات خط لوله صلح در پایان این مذاکرات گفت: هم‌اکنون متن قرارداد خط لوله صلح نهایی شده است، تمام نکاتی که وکلای دو طرف آماده کرده بودند بازخوانی شد و این بازخوانی مورد تایید دو طرف قرار گرفت.

وی افزود: جملات و مواردی که حتی به توافق قبلی وکلا نرسیده بود هم در مذاکرات دو شب گذشته تا بامداد دیروز مورد موافقت قرار گرفت و نکات باقیمانده که به صورت مسائل فنی باید به گروه فنی و مهندسی دوطرف و طبق دوره زمانبندی شده، سپرده شود، پس از آن مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

نماینده ویژه وزارت نفت کشورمان در مذاکرات خط لوله صلح گفت: این نکات فنی و مهندسی باید مطالعه و تا یک ماه آینده و برای امضای همزمان سران دو کشور و دو شرکت طرف قرارداد آماده شود.

این سند حدود هفتاد صفحه‌ای که پس از هشت نشست دوجانبه و سه جانبه با هند و پاکستان نهایی شده است، باید به امضای وزیران مربوط و روسای جمهور دو کشور برسد. خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان و هند موسوم به خط لوله صلح مشهور است ۲۶۷۰کیلومتر طول دارد که ۱۱۱۵کیلومتر آن در ایران، ۷۰۵کیلومتر در پاکستان و ۸۵۰کیلومتر آن در هند خواهد بود.

در داخل خاک ایران تاکنون حدود ۴۵درصد خط لوله از عسلویه به طرف ایرانشهر احداث شده است. همچنین براساس اعلام قبلی، احداث انتقال خط لوله گاز ایران به شبه قاره در اواسط سال ۲۰۰۷آغاز و تا سال ۲۰۱۰با هزینه‌ای بالغ بر هفت میلیارد دلار به پایان می‌رسد. برآوردهای اولیه حاکی است، پاکستان در ازای ترانزیت گاز ایران به هند سالانه حدود ۶۰۰میلیون دلار درآمد خواهد داشت و این خط لوله سالانه ۳۰۰میلیون دلار هزینه واردات گاز هند را کاهش خواهد داد و امکان صادرات روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب گاز به هند و پاکستان فراهم می‌شود.