گروه صنعت و معدن: انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اتریش و سایر اعضای اتحادیه اروپا به صورت دسته جمعی یا به شکل فردی دنبال منابع گاز در جهان هستند.

آنها به سمت کشورهای دارای ذخایر گاز طبیعی می‌‌روند تا آنها را متقاعد کنند مشتریان مطمئن و پولداری برای خرید گاز به حساب می‌آیند. از سوی دیگر هند، چین، ژاپن و کره جنوبی نیز و در آسیا با اقتصادهای بزرگ و رشد یابنده خود رقابت در سمت تقاضای بازار گاز را فشرده‌تر می‌کنند.

در سمت عرضه گاز اما هنوز چیزی دیده نمی‌شود و نوعی گسست در توانایی کشورهای دارای ذخایر گاز به لحاظ توانایی‌های اکتشاف، تولید، تبدیل گاز مایع به فرآورده‌ها و به ویژه بازاریابی دیده می‌شود.

اخبار و گزارش‌های بازار و صنعت گاز به مرور حتی بر اخبار نفت نیز سایه افکنده است و بازیگران در سمت عرضه و تقاضای این محصول استراتژیک آتی سعی دارند ضمن برخی رقابت‌ها در وضعیت تازه‌ای از انسجام و چانه‌زنی قرار بگیرند.

روز گذشته فقط خبرگزاری ایسنا تا پیش از اذان ظهر چند خبر درباره مسائل اقتصاد و تجارت گاز مخابره کرد که نگاهی از سر اشاره به آنها نشان می‌دهد که چه بازی پرهیجانی راه افتاده است.

در این بازی روسیه به مثابه یک قدرت جهانی گاز سعی دارد ضمن انحصار فروش گاز به اتحادیه اروپا، مشتریان بزرگ آسیایی را نیز با خود همراه کند.

شرکت گاز پروم روسیه که قدرت مدیران آن به سطح قدرت رهبران سیاسی نزدیک شده است و ولادیمیر پوتین رهبر روسیه نیز نیروی قابل توجهی برای نیرومند‌تر کردن این شرکت گذاشته است در تازه‌ترین اقدام برای افزایش اقتدارش بر بازار گاز اروپا یک شرکت هلندی را به جمع شرکای خود در خط لوله گاز شمال اروپا اضافه کرده است.

شرکت گازپروم توافقنامه حضور شرکت Gasunie هلند در خط لوله شمال اروپا را امضا کرد.

شرکت‌های گازپروم و Gasunie هلند روز توافقنامه الحاق شرکت هلندی به پروژه نورداستریم (جریان شمالی، نام قبلی خط لوله گاز شمال اروپا) را به امضا رساندند.

این طرح احداث خط لوله گاز از بندر ویبرگ روسیه تا گرایفسوالد آلمان را از طریق دریای بالتیک در نظر دارد؛ فاز اول این طرح به طول ۱,۲ هزار کیلومتر با توان ۲۷۵میلیارد متر مکعب در سال قرار است تا سال ۲۰۱۰ احداث شود. مجری این طرح کمپانی Nord Stream است که شرکت «گاز پروم» روسیه در آن ۵۱‌درصد سهم دارد.

در حال حاضر موسسه هلندی به طور جدی در بهره‌برداری از منابع طبیعی جزیره ساخالین شرکت می‌کند و میان روسیه و هلند ارتباطات تجاری در زمینه‌های سوخت ـ انرژی از جمله گازی در حال توسعه است.

از طرف دیگر پای شرکت‌های نفتی انگلیسی به منابع طبیعی ترکمنستان باز شده است. انگلستان و ترکمنستان یادداشت تفاهمی امضا کرده‌اند که به شرکت‌های انرژی انگلیسی اجازه می‌دهد که به منابع فسیلی این جمهوری دستیابی پیدا کنند.

به گزارش روزنامه تایم، این توافقنامه در جریان دیدار مالکولم ویکس، وزیر انرژی انگلستان، به عشق‌آباد در ماه سپتامبر سال‌جاری امضا شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران نیز می‌گوید: بازارهای اروپا، آمریکای شمالی و خاور دور از جمله بهترین مراکز فروش LNG هستند. در این زمینه چین و هند از جمله بازارهای بالقوه هستند که در آینده توان بالایی برای جذب LNG خواهند داشت.

اگرچه در حال حاضر قیمت‌های LNG در این دو کشور (چین و هند) پایین است، ولی در سال‌های آینده رشد مناسبی خواهد داشت.

در این راستا با شرکت‌های مختلفی از کشورهای متعدد مانند هند، آلمان و اتریش برای فروش LNG مذاکره شده است.

نصرت‌ا... سیفی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، با بیان این‌که هدف‌گذاری تولید ۷۷‌میلیون تن LNG برای سال ۲۰۱۴ است، توضیح داد: در این زمینه قرار است ۱۰‌میلیون تن LNG از فاز ۱۲ پارس جنوبی ‌(پارس LNG)؛ ۱۰‌میلیون تن از پروژه ایران LNG؛ ۱۶‌میلیون تن از پروژه پرشین LNG؛ ۲۰‌میلیون تن از پارس شمالی، ۲۰‌میلیون تن از میادین فردوس و گلشن و یک‌میلیون تن از میدان گشو تولید شود.