تغییر در الگوى لرزه‌خیزى، خروج گاز و بخار و همچنین تغییر در شیب دامنه‌ نشانه‌هاى اصلى احتمال رویداد آتشفشان بشمار مى‌آیند که در مورد دماوند بیشتر این نشانه‌ها توسط کارشناسان سازمان زمین‌شناسى و اکتشافات‌معدنى کشور و سایر مراکز پژوهشى کشور مشاهده شده است. به گزارش روابط‌عمومى سازمان زمین‌شناسى و اکتشافات‌معدنى کشور فرهاد انصارى مدیر زمین‌شناسى مهندسى و زیست‌محیطى این سازمان گفت: دماوند آتشفشانى خفته و نه خاموش است و نباید نشانه‌هایى که در آن مشاهده مى‌شود را فراموش کرد.

وى در مورد نشانه‌هاى بروز پدیده آتشفشان در چنین قله‌هایى یادآور شد: افزایش لرزه‌خیزى یا به‌طور کلى و تغییر الگوى لرزه‌خیزى منطقه، خروج گازهاى آتشفشانى و همچنین تغییر در شیب دامنه‌ کوه‌هاى آتشفشان اصلى‌ترین نشانه‌هاى احتمال رویداد آتشفشان هستند که در مورد دماوند دو مورد اولیه از ابتداى سال ۸۵ به‌وضوح دیده شده است.

انصارى با بیان اینکه بروز سه‌ نشانه یاد شده مى‌تواند نشانه‌اى از حرکت مایع مذاب (ماگما) از بخش‌هاى پائین زمین به سمت بالا باشد، خاطر نشان کرد: به سبب وجود فشار بسیار زیاد در ژرفاى زمین حرکت ماگما به سوى دهانه آتشفشان با خروج حجم زیادى از بخار و گازهاى مختلف و همچنین ترک خوردن و متورم شدن پوسته زمین و در نهایت تغییر در شیب دامنه کوه آتشفشان همراه است که به صورت رویداد زمین‌لرزه و تغییر شیب دامنه دیده مى‌شود.