ایران، طرح نوین تولید مس را افتتاح می‌کند

طرح‌های بیولیچینگ و اسید سولفوریک با حضور وزیر دفاع و سرپرست وزارت صنایع و معادن به بهره‌برداری می‌رسند

گروه صنعت و معدن - ایران، به عنوان دومین کشور دنیا صاحب فناوری استحصال مس از سنگ‌های معدنی کم‌عیار شد.

صنعت مس روز سه‌شنبه این هفته (۸ آبان‌ماه)، طرح «بیولیچینگ» را در مجتمع مس سرچشمه و به طور رسمی افتتاح خواهد کرد. شرکت ملی صنایع مس ایران در طول سه دهه فعالیت خود، تنها از روش پیرو متالورژی (ذوب با استفاده از کنسانتره سنگ مس) بهره می‌گرفت. هرچند به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ۸۰درصد مس کاتدی دنیا به روش ذوب به دست می‌آید اما طی سال‌های اخیر روش نوینی ابداع شده که بدون ذوب، مس استحصال می‌کند.

علی‌اصغر پرومند که دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی درباره طرح‌های آماده افتتاح شرکت ملی صنایع مس سخن می‌گفت، اظهار داشت: پیش از این تنها شیلی (بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان) توانسته بود با کمک آمریکا و کانادا روش بیولیچینگ را به اجرا درآورد. اما ایران نیز با کمک شرکت Mintek آفریقای جنوبی، موفق به پیاده‌سازی این فناوری شد.

این فناوری جدید، قادر است با استفاده از باکتری‌ها و دمای ۴۵درجه، ذخایر سولفوری مس را به مس کاتدی تبدیل کند. از آنجایی که ذخایر اکسیدی معدن سرچشمه (کرمان) رو به اتمام است، متولیان صنعت مس روش جدید را برای به‌کارگیری ذخایر سولفوری پیش رو قرار دادند.

(البته پورمند اعلام کرد مدت دو سال است که اکتشافات ذخایر مس از شمال غرب تا جنوب شرق ایران آغاز شده و در آینده نتایج آن اعلام می‌شود.)

طرح جدید که یک واحد نیمه صنعتی محسوب می‌شود قادر است سالانه ۱۲هزار تن مس کاتدی تولید کند. سنگ سولفوری این واحد از معدن «دره‌زار» که از نزدیکی سرچشمه واقع شده استخراج می‌شود. دره‌زار جزو معادن جدیدی است که شرکت مس آن را فعال کرده است.

پورمند هزینه‌ اجرای طرح نیمه‌صنعتی را ۸ میلیارد تومان اعلام کرد.

بزرگترین طرح اسیدسولفوریک

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس درباره طرح دیگر آماده، افتتاح گفت: در مجتمع مس سرچشمه بزرگترین کارخانه تولید اسیدسولفوریک ایران و خاورمیانه با ظرفیت ۱۰۰هزار تن در سال راه‌اندازی می‌شود.

گازهای خروجی مواد اولیه اسیدسولفوریک

این کارخانه برای نخستین بار است که با استفاده از گاز SO۲ ناشی از فرآیند تولید مس، اسیدسولفوریک تولید می‌کند.

پورمند مزایای این کارخانه را جذب گاز خروجی کارخانه ذوب و کاهش غلظت آلودگی هوای محیط دانست.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید این کارخانه به راحتی با استفاده از ۶میلیون دلار سه برابر (۳۰۰هزار تن) خواهد شد.

شرکت مس ۵۰درصد از تولید فعلی این کارخانه را در فرآیند تولید مس مصرف و مابقی را صادر می‌کند.

از آنجایی که این طرح توسط سازمان صنایع دفاع صورت گرفته، مصطفی محمد نجار وزیر دفاع همراه با علی‌اکبر محرابیان سرپرست وزیر صنایع و معادن کارخانه را افتتاح می‌کنند.

پورمند در برابر سوال خبرنگاری درباره این که آیا برنامه تولید اسید سولفوریک در طرح اولیه کارخانه که مربوط به ۳۰ سال پیش بوده وجود داشته است، گفت: در طراحی اولیه احداث چنین کارخانه‌ای پیش‌بینی نشده بود.

هفتمین همایش HSE

وی همچنین خبر داد که در روز افتتاح این دو طرح هفتمین همایش بهداشت صنعتی، ایمنی و محیط زیست (HSE) با حمایت ایمیدرو برپا می‌شود. برای این همایش ۲۶۴ مقاله به دبیرخانه ارسال شد که ۲۲ مقاله داخلی و ۴ مقاله خارجی مورد پذیرش قرار گرفتند.