دنیای اقتصاد- ضرورت اتحاد تشکل‌های بخش‌خصوصی برای اینکه خصوصی‌سازی واقعی در ایران رخ دهد، یکی از نقاط مشترک در سخنان ۴ سخنران نشست افتتاحیه همایش «توسعه اقتصادی و اجتماعی با مشارکت کارفرمایان» بود که روز گذشته در تهران برگزار شد. در این همایش مسائل گوناگون مربوط به ضرورت استفاده از تجربه و توانایی تشکل‌های کارفرمایی ایران برای اجرای اصل ۴۴ مطرح شد. وزیرکار، رییس اتاق ایران و روسای کانون عالی کارفرمایان مطرح کردند:

اتحاد بخش‌خصوصی برای خصوصی‌سازی واقعی

گروه صنعت و معدن: ابوالفضل احمدخانلو، رییس هیات‌مدیره کانون عالی کارفرمایان ایران در سخنان کوتاهی تاریخچه تاسیس کانون فرمایی از اواسط دهه ۱۳۷۰ را یادآور شد و تاکید کرد: کانون عالی کارفرمایان برای تعامل مثبت برنامه‌های خاصی تدوین کرده و اجرا می‌شود.

احمدخانلو تصریح کرد: ایجاد ارزش افزوده بیشتر در تولید ناخالص داخلی با سرمایه‌گذاری بیشتر و شتاب کافی در این متغییر ممکن است و این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه سرمایه‌گذاران از ابعاد گوناگون احساس امنیت کنند. وی ادامه داد: اگر نهاد دولت به عنوان یکی از شرکای نهاد ۳جانبه‌گرایی از کارفرمایان حمایت کند آنها به سرمایه‌گذاری بیشتر امیدوار و دلگرم خواهد شد. خصوصی‌سازی و توسعه اقتصادی بدون توجه به مسایل کارفرمایان بی‌اثر شده و ممکن نیست.

مشارکت سالم

محسن خلیلی دبیرکل کانون عالی کارفرمایان در این همایش خواستار اتحاد همه کارفرمایان و تشکل‌های صنعتی و اقتصادی شد و تاکید کرد: یکی از هدف‌های این همایش فراهم کردن بستر مناسب برای تعامل و سازگاری تشکل‌های کارفرمایی، کارگری است. خلیلی ادامه داد: مشارکت سالم شرکای اجتماعی دولت، کارفرمایان و کارگران برای تبدیل سرمایه ملی به ارزش افزوده برای رقابت‌پذیری تولیدات کشور در عرصه رقابت بین‌المللی ضروری است.

ادغام انباشت سرمایه‌های فراهم شده و کاهش هزینه‌ها در کشورهایی که به دنبال عضویت سازمان تجارت جهانی هستند، اجتناب‌ناپذیر است. ایجاد ارزش افزوده باید سرلوحه فعالیت‌های کشور در توسعه اقتصادی قرار بگیرد و اگر موفق شویم بسیاری از ناممکن‌ها، ممکن خواهد شد.

دبیر کانون عالی کارفرمایان گفت: باید فزونی درآمد ملی بر عامل تولید و توسعه اقتصادی قرار دهیم نقش اصلی کارفرمایان توجه به توسعه اقتصادی و اجتماعی است که اهداف تولیدی آنان را نیز محقق خواهد ساخت.

مشاوران ورزیده

محمد جهرمی، وزیر کار و امور اجتماعی با بیان اینکه کانون عالی کارفرمایان ایران فراگیرتر و با نشاط‌تر از کانون قبلی است تصریح کرد: توصیه من به مسوولان دولتی این است که اعضا و روسای تشکل‌های صنعتی را به مثابه مشاوران ورزیده در کنار خود داشته باشند. علاوه بر این تشکل‌های کارفرمایی دارای تجربه‌های منحصربه‌فردی‌اند که در مسیر خصوصی‌سازی می‌شود از این تجربه‌ها استفاده کرد.

وی افزود: تشکل‌های صنفی و کانون‌های کارفرمایی می توانند نقش مهمی در ایجاد خوشه‌های صنعتی ایفا کنند و برای رساندن محصولات تولیدی به بازارهای جهانی باید خوشه‌های صنعتی و یا هلدینگ‌های تولیدی قوی و قدرتمند ایجاد شود.

وزیر کار گفت: بهترین مشاورانی که می توانند مسوولان کشور را در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ حمایت و راهنمایی کنند تشکل‌های صنفی و کارفرمایی هستند.

پروژه انتقال

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز گفت: در حال حاضر تشکل‌های ما به جای هماهنگ کردن واحد‌ها موجب ناهماهنگی شده‌اند، در حال حاضر نیاز جدی داریم که تشکل‌های بخش‌خصوصی کاملا با هم هماهنگ عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد نهاوندیان در همایش توسعه اقتصادی و اجتماعی با مشارکت کارفرمایان اظهار داشت: فصل ویژه‌ای در تاریخ اقتصاد کشور تجربه می‌شود که در آن انتقال مسوولیت از دولت به بخش‌خصوصی صورت می‌گیرد.

وی افزود: اقتصاد‌های این فصل باید شناخته شود، انباشت ۸۰ ساله روزافزون اقتصاد دولتی با ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ به بخش‌خصوصی منتقل می‌شود.

رییس اتاق ایران گفت: پیش از ابلاغ این سیاست‌ها درباره ضرورت این انتقال بحث‌هایی صورت می‌گرفت، اما امروز باید درباره چگونگی این انتقال صحبت کنیم. اگر بخواهیم با حفظ و تامین شرط توسعه اقتصادی، انتقال دارایی‌های دولت به بخش‌خصوصی صورت گیرد، باید زمینه‌های این انتقال در بخش‌خصوصی هم فراهم باشد.

وی تاکید کرد: جدی‌ترین سوالی که امروز در اقتصاد ایران مطرح است این است که اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، نگاه مدیریت پروژه می‌طلبد که برای پروژه انتقال، ساز و کار و رفتار متناسب تعریف کند.

نهاوندیان گفت: در مساله ساختار باید مشخص شود که امور به بازار‌های بزرگ واگذار شود، یا اینکه ساختار‌های بزرگ تعریف کنیم، باید بدانیم در پروژه انتقال خود، واگذاری‌های ما در قالب بازار انجام شود یا در قالب ساختار‌های بزرگ. وی افزود: تجربه‌های موفق نشان می‌دهد که در درون سیستم باید رقابت داشته باشیم اما در خارج از سیستم، مطابق با ساختار عمل کنیم. ما باید در داخل اقتصاد کاملا به سمت رقابت برویم، زیرا هرچه رقابت بیشتر باشد، در تولید موفق‌تر خواهیم بود، اما در بازارهای جهانی تشکل‌هایی مثل کانون عالی کارفرمایان لازمه توفیق ما در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و هدایت و هماهنگی واحد‌ها در صادرات کالاست.

قطعنامه

در پایان این همایش قطعنامه‌ای صادر و در اختیار حاضران قرار گرفت. در این قطعنامه تاکید شده است، متاسفانه در سیاستگزاری‌های اقتصادی از تشکل‌ها کمتر استفاده می‌شود. در بخشی از قطعنامه‌ تصریح شده است دولت کوچک و معتقد ضامن توسعه است و کارفرمایان حاضرند به اجرای فرمان مقام معظم رهبری در تحقق سیاست‌های اصل ۴۴ تصدی‌گری را بر دوش بگیرند.

ایجاد فضای کسب و کار مناسب برای رسیدن به رشد ۸ درصدی تولید ناخالص داخلی در سند چشم‌انداز، تضمین امنیت سرمایه‌گذاری در تمام ابعاد آن باز شدن فضای کسب و کار دو کشور و آمادگی کانون عالی کارفرمایان برای مطالعات بهره‌روی بخشی از مفاد قطعنامه است.