توتال در ایران می‌ماند، آمریکایی‌ها هم می‌توانند بیایند

گروه صنعت و معدن- علیرضا بهداد: «در حالی که برای نخستین بار بین شما خبرنگاران قرار گرفته‌ام، هر لحظه احتمال دارد بنا به خواسته رییس‌جمهور جهت شرکت در نشست سران کشورهای دریای خزر به کاخ سعدآباد احضار شوم» این گفته مدیر عامل جدید شرکت نفت و گاز پارس باعث شد سؤالات خبرنگاران حول چگونگی حضور شرکت‌های روسی در پروژه‌های نفتی و گازی ایران، بچرخد. علی وکیلی که نزدیک به دو ماه است به عنوان جانشین ترکان مدیر عاملی شرکت نفت و گاز پارس منصوب شده است در نخستین نشست مطبوعات خود بحث قطع همکاری‌های شرکت‌های توتال و شل را تکذیب کرد و یادآور شد شرکت توتال به رغم درخواست رییس‌جمهور فرانسه طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که در همکاری با ایران تابع سیاست‌های کشورش نیست و ایران را ترک نخواهد کرد. وکیلی تصریح کرد: به دو شرکت توتال و شل اولتیماتوم داده‌ام که اگر در موعد مقرر (سال ۲۰۰۸) پروژه‌ها را به اجرا نرسانند قرادادشان را تمدید نخواهیم کرد. وی در عین حال گفت: ما دستمان پر است و اگر روزی توتال نخواهد با ایران همکاری کند آنقدر جایگزین داریم که پشت در ایستاده‌اند تا این پروژه‌ها را به اجرا رسانند.

وی در حالی که مطمئن شد خبرنگار خارجی در جمع حضور ندارد به خبرنگاران حاضر گفت: وقتی که ما مشکلی نداریم چه اصراری دارید که مشکل‌تراشی کنید گیرم هم مشکلی داشته باشیم، نباید با جارو جنجال به این موضوع بپردازیم بلکه بهتر است در فضایی آرام راه‌حلی برای مشکلات بجوییم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر حضور شرکت‌های آمریکایی در انجام پروژه‌های نفت و گاز پارس جنوبی گفت: از هر کسی که بخواهد در توسعه میدان گازی پارس جنوبی کمکمان کند استفاده خواهیم کرد.

وی در خصوص چگونگی همکاری با شرکت‌های روسی گفت: در رابطه با روس‌ها هیچ محدودیتی برای ورود به پارس جنوبی ندارد و ما خوشحال می‌شویم که دوستانمان بیایند و ما را در انجام این پروژه یاری کنند.

وکیلی تصریح کرد: علاوه بر شرکت‌های اروپایی از شرکت‌های مالزیایی نیز برای انجام این پروژه استفاده خواهیم کرد که در این راستا مذاکراتی را شروع کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره اینکه آیا قطر برداشت بیشتری از منابع گازی پارس‌خوبی را دارد گفت: درست است که قطری‌ها زودتر از ما برداشت گاز را از این میدان شروع کرده‌اند، اما در‌حال‌حاضر برداشت گاز در این منطقه کاملا مساوی است که باید بیشتر استفاده کنیم.

وی در خصوص اینکه نظر چه میزان گاز از این میدان برداشت می‌کند، اظهار بی‌اطلاعی کرد!

شرط ادامه همکاری‌ها مسائل اقتصادی است نه سیاسی

مدیرعامل شرکت نفت‌وگاز پارس که ۱۶تن از مدیران زیرمجموعه این شرکت را در کنار خود داشت، با اشاره به افزایش قیمت برخی از مواد اولیه همچون فولاد گفت:‌ شرکت‌هایی که با ما قرارداد بسته‌اند نمی‌توانند با مبلغ تعیین شده در مناقصه کند چرا که قیمت‌ها به شدت بالا رفته و از لحاظ اقتصادی انجام پروژه‌ها برای آنها صرفه ندارد، بنابراین اگر مشکل با برندگان مناقصه داریم صرفا جنبه اقتصادی دارد نه سیاسی. از طرفی ما هم قبول کرده‌ایم که مبلغ تعیین‌شده در مناقصه را نسبت به افزایش قیمت‌ها به روز کنیم.در پاسخ به پرسشی در خصوص اخراج چندین هزار تن از کارگران پارس‌جنوبی گفت: نه تنها کارگری اخراج نشده بلکه حدود ۳هزار نفر نیز به استخدام درآمده‌اند.

اختصاص ۲/۲میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی

وکیلی در رابطه با چگونگی تامین ارز موردنیاز اجرای فازهای ۲۴گانه پارس‌جنوبی گفت: با دستور رییس‌جمهور طی سال‌جاری ۲/۲میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی جهت تسریع در توسعه میدان گازی پارس جنوبی اختصاص خواهد یافت. مرتضی الهی، مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس، نیز در این نشست گفت: میدان گازی پارس ۸درصد ذخایر گازی جهان معادل ۱۴تریلیون متر مکعب و ۱۸میلیارد بشکه میعانات گازی به ارزش ۲هزار میلیارد دلار را در دل خود جای داده است که تاکنون با سرمایه‌گذاری ۵میلیارد دلاری صورت گرفته توانسته‌ایم ۵/۱میلیون تن گاز مایع را به ارزش ۴۵میلیارد دلار برداشت کنیم. وی در خصوص سایر فاز‌های پارس جنوبی گفت:‌ فاز‌های ۶، ۷ و ۸ در حال تکمیل‌اند که بخشی از آن نیز به بهره‌برداری رسیده است و فازهای ۹ و ۱۰ نیز طی ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. الهی یادآور شد، فازهای ۱۱، ۱۲و ۱۳ صرفا جهت تولید LNG (گاز مایع) به اجرا خواهد رسید که مناقصات مختلف این فازها در حال انجام بوده و برخی پیمانکاران نیز مشغول کار شده‌اند.

وی گفت: فاز‌های ۱۵ و ۱۶ توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و فازهای ۱۷ و ۱۸ توسط ایررو در مرحله مهندسی است و عملیات آماده‌سازی سایت آنها در حال انجام است.

الهی افزود: مناقصه فازهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ انجام شده که برای اجرای آنها با شرکت NE مذاکراتمان ادامه دارد. وی گفت:‌ فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ فازهای نهایی پارس جنوبی هستند که در مرحله مناقصه قرار گرفته‌اند.

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس خاطرنشان کرد: توسعه میدان گازی پارس شمالی در فاصله ۲۰کیلومتری ساحل بوشهر نیز در مرحله مطالعات قرار گرفته است و امید می‌رود تا پایان سال‌جاری مذاکرات برای آغاز عملیات نهایی شود. وی گفت:‌ برداشت گاز از دو مخزن گلشن و فردوسی که دارای ۲میلیارد و ۵۰۰مترمکعب گاز است،‌ با مشارکت شرکت‌های مالزیایی صورت خواهد گرفت. حدود ۲ساعت از نشست مطبوعاتی وکیلی می‌گذرد،‌ اما از تماس کاخ سعدآباد هیچ خبری نیست.