تولیدکنندگان سیم و کابل با 30درصد ظرفیت کار می‌کنند

نگین بهکام

«هنگامی‌که در ترکیه به صادرکنندگان ۱۷درصد جایزه صادراتی می‌دهند و در مقایسه با ایران قیمت مواداولیه پایین‌تر، مشکلات کارگری کمتر و بهره‌وری نیروی کار بیشتر است و بانک‌ها هم اعتبارات بیشتری به تولیدکنندگان می‌پردازند، ما چطور می‌توانیم در عرصه بین‌المللی با چنین کشورهایی رقابت کنیم.» این مقایسه‌ای بود که دیروز تولیدکنندگان سیم و کابل در نشستی با خبرنگاران، برای بیان ناتوانی تولیدکنندگان ایرانی در امر صادرات انجام دادند. در این نشست حق بیان، دبیر انجمن سیم و کابل به تشریح مشکلات تولیدکنندگان این حوزه پرداخت و گفت: یکی از مشکلات ما این است که اقتصاد ایران با دوگانگی‌هایی روبه‌رو است.

از یکسو ما باید مفتول مس را با قیمت جهانی بخریم، اما از سوی دیگر باید بابتش تعرفه گمرکی بپردازیم. اگر قرار است قیمت مفتول مس جهانی باشد مسلما باید تعرفه گمرکی آن حذف شود.

حق بیان افزود: تولید انواع مس مانند بسیاری از کالاهای دیگر در ایران انحصاری است، در صورتی که اگر انحصار تولید برداشته شود، مانند اتفاقی که در مورد سیم‌کارت افتاد و با ورود ایرانسل، قیمت سیم‌کارت دولتی به شدت کاهش یافت، تولیدکنندگان انحصاری مس در ایران هم مجبور می‌شوند که قیمت‌های خود را که در برخی موارد حتی بالاتر از قیمت‌های جهانی است تعدیل کنند.

وی با انتقاد از ابقای محصولات پتروشیمی در سبد حمایتی دولت گفت:‌ تفاوت قیمت مواد پتروشیمی در ایران با قیمت جهانی موجب شده تا برخی افراد سوء‌استفاده‌گر تنها با دارا بودن پروانه بهره‌برداری و بدون اینکه کارخانه‌ای در کار باشد، از سهمیه مواد پتروشیمی استفاده کنند و آن را در بازار آزاد با قیمت‌های بالاتر بفروشند که این امر موجب افزایش قیمت مواد پتروشیمی در بازار شده است. در مقابل تولیدکندگان سیم و کابل سهمیه بسیار کمی به اندازه تنها یک شیفت کاری دریافت می‌کنند. با چنین وضعیتی چطور توقع داریم اشتغال پایدار ایجاد شود؟

حق بیان ادامه داد: پیرو مذاکراتی که در گذشته با مسوولان دولتی داشتیم قرار شده بود پارسال سهمیه‌بندی مواد پتروشیمی حذف شود، اما تاکنون مسوولان به این وعده خود عمل نکرده‌اند.

با ۳۰درصد ظرفیت تولید می‌کنیم

عبدالحسین بازرگان، رییس انجمن تولیدکنندگان سیم و کابل نیز در این جلسه همچنان از تاخیر دولت در پرداخت بدهی‌هایش به تولیدکنندگان سیم و کابل گلایه داشت. بازرگان گفت: دولت هیچ توجهی به پرداخت به موقع بدهی‌هایش ندارد. برای مثال وزارت نیرو که نامنظم‌ترین پرداخت‌ها را به تولیدکنندگان سیم و کابل دارد، هم اکنون فقط ۴میلیارد تومان به یکی از واحدهای تولیدکننده سیم و کابل بدهی دارد.

بازرگان ادامه داد: قراردادهای نامناسب و یک طرفه‌ای که دولت با ما می‌بندد موجب شده تا ما هیچ کاری در مقابل این دیر کرد در پرداخت‌ها نتوانیم بکنیم و در مقابل اگر ما در تحویل، کمی تاخیر کنیم جریمه می‌شویم که این وضع ناعادلانه است و تولیدکنندگان سیم و کابل را با بحران نقدینگی مواجه کرده است.

وی افزود: با وجودی که ما مجبوریم مواد اولیه‌مان را کاملا نقد خریداری کنیم اما نمی‌توانیم آن را نقد بفروشیم.

رییس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان سیم و کابل ادامه داد: در حال حاضر ۱۶۰ کارخانه مشغول تولید سیم و کابل هستند. ظرفیت تولید نیز به دلیل سخت‌تر شدن شرایط تولید و همچنین افزایش قیمت مس نسبت به گذشته کاهش یافته است. به طوری که قبلا با وجود اینکه چند کارخانه بزرگ بخش‌خصوصی هنوز پا به این صنعت نگذاشته بودند، میزان مصرف مسمان ۸۰هزار تن بود، اما هم‌اکنون میزان مصرف مس تولیدکنندگان سیم و قابل ۶۰هزار تن است. هم‌اکنون تولیدکنندگان سیم و قابل با ۳۰درصد ظرفیت کار می‌کنند.

سوریه را به سفارش دولت انتخاب کردیم

علی طوسی، رییس هیات‌مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل شرکت کابل‌های مخابراتی شهیدقندی نیز در این جلسه گفت: آزادسازی قیمت مس در سال‌های گذشته و تطبیق قیمت آن با بورس‌فلزات لندن (LME) بخشی از مشکلات تولیدکنندگان سیم و کابل را که مس نزدیک به ۸۰درصد مواداولیه‌شان را تشکیل می‌دهد، رفع کرد، اما همچنان مشکلات عظیمی پیش پایمان قرار دارد.

طوسی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تولید سیم و قابل به مراتب بیشتر از نیاز داخلی است بنابراین تنها راه تولیدکنندگان برای بقا، روی‌آوردن به صادرات است که تحقق آن همراهی مسوولان دولتی را می‌طلبد.

وی با انتقاد از میزان جوایز صادراتی گفت: در بهترین حالت یعنی در صورت صادرات کالای جدید به بازار جدید، ۳درصد به صادرکنندگان جوایز صادراتی پرداخت می‌شود که آن هم با یکی دو سال تاخیر صورت می‌گیرد. در عین حال برای تولیدکنندگان سیم و کابل این جایزه براساس قیمت پایه سال ۱۳۸۳ و با قیمت مس ۱۶۵۰ دلاری برآورد می‌شود در حالی که هم‌اکنون قیمت مس از ۸هزار دلار هم فراتر رفته است.

طوسی با اشاره به صادرات کابل به ۳کشور سوریه، افغانستان و عراق توسط شرکت کابل‌های مخابراتی شهیدقندی گفت: بازار این ۳ کشور پرریسک است و زمانی که ما سوریه را برای صادرات انتخاب کردیم خیلی‌ها به ما اخطار دادند که ورود به بازار این کشور خطرناک و پرریسک است و بهتر است که این کار را نکنیم.

وی ادامه داد: ورود ما به بازار سوریه براساس سفارش دولت صورت گرفت. وزارت ارتباطات و مسکن و شهرسازی همکاری‌‌هایی با کشور سوریه داشتند که به واسطه آن ما هم به بازار این کشور وارد شدیم.

با بحران نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنیم

محمد افشار نژاد، عضو هیات‌مدیره انجمن سیم و کابل نیز با انتقاد از فراهم نبودن ابزارهای معاملاتی در بورس فلزات گفت: ما مجبوریم خریدهایمان را از بورس به صورت نقدی انجام دهیم در صورتی که در کشورهای دیگر استفاده از ابزارهایی مانند معاملات آتی، امکان پرداخت غیرنقدی توسط خریداران فراهم است. بنابراین لازم است تا شرایط به گونه‌ای فراهم شود که خریداران بتوانند پرداخت‌هایشان را مانند کشورهای دیگر چند ماه بعد از خرید انجام دهند.

افشارنژاد ادامه داد: قیمت مس نیز که عمده مواد اولیه ما را تشکیل می‌دهد طی سال‌های اخیر چندین برابر شده در عین حال دولت مطالبات ما را به موقع نمی‌دهد.

بانک‌ها نیز که همکاری مناسبی با صنعتگران نمی‌کند. تمام این مسائل موجب شده که تولید کنندگان سیم و کابل با مشکل نقدینگی مواجه شوند. وی افزود: مشکلات نقدینگی واحدهای معتبر و بزرگ تولید کننده سیم و کابل پرهیز این واحدها از شرکت در مناقصات را به همراه داشته که سبب شده که تولید کنندگان غیرحرفه‌ای‌تر در مناقصات حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

وی گفت: کمبود نقدینگی تولیدکنندگان را مجبور کرده که از دستگاه‌های چینی استفاده کنند که کیفیت تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عضو انجمن سیم و کابل در مورد سیم و کابل‌های غیراستاندارد گفت: موسسه استاندارد نظارت مناسبی بر تولید کنندگان غیراستاندارد نمی‌کند و تاکنون به جز یک مورد که آن را هم ما به موسسه استاندارد معرفی کردیم برخوردی با تولید کنندگان سیم و کابل غیراستاندارد صورت نگرفته است.