گروه صنعت و معدن- بیش از یک هفته از راه‌اندازی مرکز مبادلات ارز می‌گذرد؛ اما به گفته فعالان صنعتی هنوز گشایشی در مشکلات تامین ارزی واحدهای تولیدی ایجاد نشده است. عدم تخصیص دلار کافی و زمان بربودن پروسه دریافت ارز از جمله دلایلی است که تولیدکنندگان به استناد آنها اتاق معاملات ارز را غیر‌کارآمد می‌خوانند. با این حال معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که هنوز برای نتیجه گیری در این خصوص زود است و تولید کنندگان باید برای حصول نتایج این اتاق شکیبایی به خرج دهند. به گفته رضا فاطمی‌امین نباید انتظار داشت که این مرکز در مدت یک هفته پاسخگویی گسترده‌ای به متقاضیان داشته باشد.

وی در نشست خبری با اشاره به راه‌اندازی اتاق مبادلات ارزی گفت: یک هفته از راه‌اندازی این مرکز می‌گذرد و قرار است که این اتاق، بازاری را که تحت عنوان کنار خیابانی مشغول به کار است، ساماندهی کند. این در شرایطی است که حجم مالی بازار غیررسمی در مقابل تقاضاها اندک است، اما قانون اقتصاد این را می‌گوید که وقتی کالایی دو نرخی شد، معمولا نرخی که بیشتر است در بازار غالب می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص اظهارات مطرح از سوی تولیدکنندگان مبنی بر معطلی و عدم دسترسی واردکنندگان به منابع ارزی اتاق مبادلات ارزی می‌گوید: هم‌اکنون تقاضای موجود در بازار ارز کاذب است و قیمت افزایش یافته؛ ضمن اینکه سایر بخش‌های اقتصادی جامعه نیز از این قیمت علامت می‌گیرد به همین دلیل باید منتظر ماند تا نتایج راه‌اندازی اتاق نمایان شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در مدت یک هفته از راه‌اندازی اتاق مبادلات ارزی، ۱۷۵ فقره ثبت سفارش ارزی صورت گرفته که منجر به مبادله ۱۸۱ میلیون دلار تا پایان روز یکشنبه شده است.

به گفته فاطمی‌امین، در روز اول میزان مبادلات ۳/۱۰ میلیون دلار، روز دوم ۱/۴ میلیون دلار، روز سوم ۶/۹ میلیون دلار و شنبه گذشته ۶/۳۶ میلیون دلار و در نهایت روز یکشنبه میزان مبادلات به ۳/۱۱۰ میلیون دلار رسیده است؛ بنابراین حجم مبادلات در یک هفته ۱۱ برابر شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ارزیابی نسبت به عملکرد این اتاق زود است.

کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی سرمایه‌گذاری صنعتی

فاطمی امین در مورد مشکل واحدهای صنعتی برای تامین سرمایه در گردش و نابسامانی بازار ارز نیز گفت: نوسان نرخ ارز باعث می‌شود بنگاه‌های تولیدی پیش‌بینی مناسبی از قیمت تمام شده تولیدات خود نداشته باشند و این مساله، مشکلاتی را در تامین مالی آنها ایجاد می‌کند.

به گفته فاطمی امین، قرار بر این است که ۱۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی به عنوان سرمایه در گردش و سرمایه ثابت به ریال تبدیل شود که بر این اساس، ۲۵۰ بنگاه تولیدی برای دریافت مجموعا ۷۰۰ میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی شده‌اند که در هفته آینده نیز این تعداد افزایش می‌یابد.

وی پیش‌بینی کرد تا پایان امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان در بخش صنعت سرمایه‌گذاری شود که نسبت به سال گذشته کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

وی همچنین از راه‌اندازی سامانه فناوری از ۱۵ مهر ماه در سایت بهین‌یاب خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این سامانه، منابع پژوهشی به روش بهتری تخصیص می‌یابد.

رونمایی از برنامه راهبردی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در خصوص آخرین وضعیت برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت تا ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هم‌اکنون برای نظرسنجی در اختیار فعالان اقتصادی قرار گرفته است. این در شرایطی است که در قالب این برنامه، ۹۰ برنامه آماده شده است.

وی اظهار کرد: هفته آینده دو برنامه تامین مالی و فناوری وارد مدار خواهند شد.

فاطمی امین همچنین از صدور ۵ هزار جواز تاسیس خبر داد و گفت: در ۵ ماهه ابتدای سال‌جاری ۱ هزار و ۷۸۳ پروانه بهره‌برداری صادر شده است.

مجوز طرح‌های نیمه تمام باطل می‌شود

وی در خصوص پیشرفت طرح‌های نیمه تمام نیز گفت: در حال حاضر ۹۰ هزار طرح تولیدی و صنعتی در کشور وجود دارد که در حد کاغذ و مجوز ابتدایی باقی مانده است و هم‌اکنون حذف طرح‌های نیمه تمامی که بیش از ۳ سال از جواز تاسیس آنها می‌گذرد و کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته در دستور کار قرار گرفته است.

فاطمی امین گفت: هم‌اکنون ۶ هزار و ۸۰۴ طرح نیز بالای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی درکشور فعال است و با توجه به اجرای طرح مهر ماندگار تا پایان سال ۱۸۸ پروژه ( ۱۵۷ طرح خصوصی و ۳۱ طرح دولتی هستند) به اتمام خواهد رسید.