ایرالکو دست به عصا شد

گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: با آغاز شمارش معکوس برای شروع فصل تابستان و رسیدن منحنی مصرف برق به نقطه اوج، به نظر می‌رسد وزارت نیرو از هم‌اکنون دست به کار شده تا با کاهش سهمیه‌های صنعتی از قطعی برق منازل در این فصل جلوگیری کند. مدیرعامل شرکت سهامی آلومینیوم ایران (ایرالکو) به عنوان یکی از دو قطب تولید آلومینیوم کشور با بیان اینکه برق مورد نیاز این واحد تولیدی در حدود ۳۵۰ مگاوات است، به خبرنگار ما می‌گوید: این در حالی است که به دلیل پیک بار برق در فصل تابستان، با توافقی که انجام شده حداکثر ۲۷۰ مگاوات برق در اختیار ما قرار خواهد گرفت تا از این پیک عبور کنیم.

«مرتضی مرجانی» در ادامه با اشاره به آغاز به کار لوپ سوم این واحد تولیدی خاطرنشان می‌کند: هم‌اکنون از ۷۰ دیگی که در این لوپ وجود دارد حدود ۱۵ دیگ در مدار قرار دارند و برای راه‌اندازی مابقی نیز در انتظار اتمام فصل گرما و کاهش سراسری مصرف برق هستیم؛ به همین دلیل ما در فصل تابستان یک مقدار دست به عصا راه می‌رویم.

توافق بر سر دیماند

وی با بیان اینکه پیش از این یک سری سوتفاهم‌ها و اختلاف نظرهایی با وزارت نیرو بر سر دیماند اضافی داشتیم، می‌افزاید: طی جلساتی که با مسوولان وزارت نیرو برگزار کردیم به توافق رسیدیم که بعد از گذشت ماه‌های اوج مصرف این مقدار دیماند اضافی در اختیار ما قرار گیرد و تولید ما به حداکثر میزان ممکن برسد.

اندکی کاهش

مرجانی با اشاره به تولید کنونی ایرالکو خاطرنشان می‌کند: تولید کنونی ایرالکو در حال حاضر حدود ۵۰۰ تن در ماه است.

به گزارش خبرنگار ما، این بدان معنا است که اگر همین روند ادامه پیدا کند، تولید ایرالکو در پایان سال به حداکثر ۱۷۴هزار تن خواهد رسید. این در حالی است که بر اساس هدف‌گذاری‌های صورت گرفته، ایرالکو باید حداقل ۲۰۰هزار تن داشته باشد.

مرجانی در پاسخ این سوال که آیا هدف‌گذاری‌ها در مورد تولید آلومینیوم این واحد تا پایان سال محقق خواهد شد یا خیر، خاطرنشان می‌کند: امسال به دلیل مشکلاتی که پیش آمده و مسائلی که در مورد مصرف برق به وجود آمده است، تولید اندکی کاهش نشان خواهد داد.

زیان ۷۰میلیاردی؟

وی همچنین با اشاره به قیمت‌های جهانی آلومینیوم خاطرنشان می‌کند: هم اکنون متوسط جهانی قیمت این محصول در حدود ۱۴۵۰دلار است. این در حالی است که پیش‌بینی ما از قیمت امسال در حدود ۱۷۰۰دلار بود. در این شرایط بودجه سال ۸۸ این واحد بر اساس آلومینیوم ۱۶۰۰دلاری بسته شده است. بنابراین در صورت تداوم شرایط کنونی، امسال در حدود ۶۰ تا ۷۰میلیارد تومان متضرر خواهیم شد.

مدیرعامل ایرالکو در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خطوط موجود و تکنولوژی تولید مربوط به هر یک از آنها می‌گوید: در خط جدیدی که راه‌اندازی شده تکنولوژی تولید کاملا به روز است، اما در مورد خط قدیم تکنولوژی اندکی فرسوده است. گزارش خبرنگار ما حاکی از آن است که ظرفیت تولید خط تولید جدید ایرالکو ۱۱۰هزار تن و ظرفیت خط قدیم در حدود ۹۰هزار تن است.

مرجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال نوسازی و بازسازی خط قدیم می‌گوید:

یک سری برنامه اصلاحی برای خط قدیم در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم این تحقیقات تا سه ماه آینده به نتیجه برسد.

در صورت به نتیجه رسیدن این برنامه‌ها هم در مصرف مواد اولیه صرفه‌جویی خواهیم داشت و هم در مصرف برق.

وی ادامه می‌دهد: این برنامه در سال جاری از خط سه تولید آغاز می‌شود و در صورت به نتیجه رسیدن از سال آینده در دیگر خطوط هم توسعه خواهد یافت.

وی در خصوص میزان کاهش مصرف برق بر این عقیده است که در صورت بهسازی خطوط قدیم، به جای مصرف ۲۰ کیلو وات برق در ازای تولید یک کیلوگرم آلومینیوم، ۱۶ کیلو وات برق مصرف خواهد شد. این بدان معنا است که مصرف برق این واحد تولید در حدود ۲۰درصد کاهش خواهد داشت.

احداث کارخانه جدید

مرتضی مرجانی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص میزان آند مورد نیاز این واحد و نحوه تامین آن می‌گوید: آند مورد نیاز خطوط قدیم تولید و آند مصرفی خطوط جدید وارد می‌شود. البته در حال حاضر مشغول مکان‌یابی برای احداث کارخانه آندسازی دیگری هستیم تا ۵۵هزار تن آندی را که نیاز به واردات داریم، خودمان تولید کنیم.

وی می‌افزاید: این کارخانه پس از تحویل قطعی زمین، یک و نیم سال زمان برای احداث نیاز دارد. در صورت به بهره‌برداری رسیدن این واحد آندسازی سالانه در حدود ۲۷میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت.