انتشار قریب‌الوقوع بخش دوم بسته حمایتی

گروه صنعت و معدن- محبوبه فکوری:وزیر صنایع می‌گوید: به زودی بخش دوم بسته حمایت از تولید منتشر می‌شود.

علی اکبر محرابیان که به بهانه رونمایی از اسناد پژوهشی و مطالعات راهبردی وزارت صنایع و معادن به میان خبرنگاران آمده بود، افزود: بسته دوم حمایت از صنایع تصویب شده و در مراحل ابلاغ قرار دارد، این در حالی است که مراحل ابلاغ مصوبات دولت دو هفته زمان می‌برد که به محض ابلاغ، اعلام عمومی خواهد شد. به گفته وی، بحث‌های بیمه و مسائل بانکی در این بسته دیده شده، ضمن اینکه برخی از واحدها نیز مشمول استمهال بدهی‌های معوق بانکی می‌شوند که امیدواریم به زودی ابلاغ شود.

به گزارش خبرنگار ما، بخشی از مصاحبه مطبوعاتی وزیر صنایع به پاسخ به انتقادهای کارشناسانی که نسبت به روند ظرفیت‌سازی صنعتی و نه تولید محصول صورت می‌گیرد، اختصاص یافت.

محرابیان در پاسخ به انتقادات مطرح شده از سوی همتای خود در دولت هشتم گفت: به کارشناسان وزارت صنایع دستور دادم که پاسخ انتقادات مطرح شده از سوی آقای جهانگیری را بدهند، چراکه وی یک عنصر سیاسی بوده و به تبع آن کلام سیاسی نیز دارد.

رونمایی از ناکامی‌های جهانگیری

وی ادامه داد: اکنون فصل سیاسی کاری است، ولی توصیه ما به همه این است که به منافع ملی بیاندیشند و به خاطر منافع حزبی و شخصی خود، تولید را که جزو منافع ملی است، زیر سوال نبرند.

به گفته وزیر صنایع و معادن، تمامی کشورها به بخش تولید به چشم احترام نگاه می‌کند، خصوصا در شرایط فعلی که صنایع دنیا با بحران مواجهند، باید به این بخش کمک کرد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد فردی که در گذشته مسوولیتی نیز در این بخش داشته است، به خاطر منافع زودگذر سیاسی، نباید منافع ملی را زیر پا گذارد.

محرابیان تاکید کرد: وزیر صنایع دولت هشتم در دوران مسوولیت خود ناکامی‌های زیادی داشته است، اما ما تا به امروز به خاطر شئون حرفه‌ای به این مسائل نپرداخته‌ایم، اما اکنون به نظر می‌رسد که باید ناکامی‌های ایشان را متذکر شویم. وزیر صنایع و معادن در خصوص دیدگاه انجمن مدیران صنایع نسبت به عدم تحقق اهداف برنامه چهارم در بخش صنعت گفت: هنوز این دیدگاه را مطالعه نکرده‌ام.

منتقدان صنعت مستندات ارائه دهند

وی در پاسخ به انتقادات مطرح شده از سوی برخی انجمن‌های صنعتی مبنی بر تعطیلی ۲۰‌درصدی واحدهای صنعتی نیز گفت: ادعا کردن راحت است و هرکسی می‌تواند ادعا کند، مهم این است که مستندات ارائه شود.

وی در توضیح این مطلب افزود: بعضا این اشتباه صورت می‌گیرد و افراد وارد شهرک‌های صنعتی می‌شوند و صنایعی را می‌بینند که در حال ساخت و نه تولید هستند، بنابراین تصور می‌کنند که این صنایع راکد یا تعطیل شده‌اند، در صورتی‌که یک صنعت وقتی که پروانه بهره‌برداری گرفت و امکان تولید یافت، از نظر ما یک صنعت فعال است و پایش می‌شود.

وی ادامه داد: شاخص خوبی که در این زمینه وجود دارد، رشد ارزش افزوده هر بخشی است که وقتی این رشد مطابق برنامه محقق می‌شود، طبیعتا به معنای این است که تولید به خوبی جریان دارد.

پایش روزانه صنایع

محرابیان گفت: امروزه صنایع عمده کشور نظیر خودرو، فولاد و نساجی، به صورت روزانه و هفتگی پایش می‌شوند، ضمن اینکه به‌رغم رکود و کاهش تولیدات صنعتی در بسیاری از کشورها، آمارها در رابطه با این صنایع در کشور، حاکی از رشد خوبی است.

وی ادامه داد: این بهترین دلیل برای موفقیت بخش صنعت کشور است، البته گوشه کوچکی از این موفقیت را من و همکارانم به عهده داریم، ولی اصل این موفقیت حاصل دسترنج مهندسان، کارشناسان، کارگران و میلیون‌ها ایرانی است که با جدیت و تلاش در این بخش شاغل هستند.

وزیر صنایع و معادن در پاسخ به این سوال که آیا ظرفیت سازی در فولاد به معنای خودکفایی است، تصریح کرد: طبیعتا زمانی‌که در بخشی ظرفیت‌سازی نشده باشد افزایش تولید نیز بی‌معنا است. این درحالی است که عده ای به خاطر منافع سیاسی می‌گویند که تولید مهم است، ولی زمانی‌که دولت قبلی روی ظرفیت‌سازی دقت و کار نکرده است، دولت نهم حداکثر می‌توانست در همان ظرفیت‌سازی‌های گذشته تولید را افزایش دهد.

وی افزود: در ۴ سال اخیر تولید تا سقف ظرفیت‌ها، بالا برده شده و سال گذشته ۴ بار رکورد تولید در کارخانجات مختلف زده شده و ماه گذشته نیز کارخانه فولاد مبارکه رکود تولید را شکست، ولی کار مهمی که دولت باید می‌کرد افزایش ظرفیت‌ها بود.

رونمایی از طرح‌های مطالعاتی صنعتی

محرابیان گفت: رشد صنعت در کشور در گرو اسنادی است که در بخش استراتژیک تدوین می‌شود، البته استراتژی توسعه صنعتی در دولت گذشته تدوین شده بود که در دولت نهم مورد اصلاح و بازبینی قرار گرفت، ولی قطعا با یک استراتژی نمی‌توان برنامه‌های عملی برای توسعه صنعت داشت.

وی اظهار داشت: به این منظور ۲۵۰ عنوان سند راهبردی تعریف شده تا بتوان اسناد توسعه صنعتی خود را در تمامی بخش‌ها براساس کدهای آیسیک مطالعه کنیم.

محرابیان گفت: مطالعات خوبی از سال ۸۴ صورت گرفته که روز گذشته رونمایی شد، این اسناد برای صنعتگران، سرمایه‌گذاران، محققان، پژوهشگران و دانشجویان کشور در رشته‌های مختلف صنعت و معدن به عنوان اسناد گرانبها در جهت رشد و تعالی صنعت کشور محسوب می‌شود.

به گفته وزیر صنایع و معادن، مسوول انجام این مطالعات وزارتخانه با همکاری سازمان‌های تابعه و بخش خصوصی بوده است.

تعرفه فولاد

محرابیان در خصوص تغییر در تعرفه فولاد گفت: تعرفه زمانی نهایی است که از سوی مراجع ذی‌ربط ابلاغ شود و البته برای تعیین تعرفه هر کالایی باید مراحل مختلف کارشناسی و جلسات مسوولان در کمیته ماده یک برگزار شده و جمع‌بندی آن به تایید وزرا برسد تا در مرحله ابلاغ قرار گیرد.

وزیر صنایع و معادن افزود: ممکن است این فرآیند اندکی زمان‌بر شود، البته این امر تنها مخصوص فولاد نیست، اما به هرحال بررسی‌ها در مورد تعیین تعرفه فولاد متوقف نشده است و ادامه دارد.

وی تصریح کرد: کمیسیون ماده یک از اعضای مختلفی تشکیل شده و در آن بحث‌های کارشناسی صورت می‌گیرد، بنابراین ترجیح ما این است که نظر خود را بیرون از فرآیند این کمیسیون اعلام نکنیم، چراکه نظر نهایی این کمیسیون نظر دولت است.

خودکفایی‌ها در راهند

وزیر صنایع و معادن همچنین در خصوص برنامه‌ریزی برای دستیابی به خودکفایی سایر محصولات صنعتی تصریح کرد: خودکفایی سیمان و فولاد به این دلیل مورد تاکید وزارت صنایع است که دو محصول استراتژیک صنعتی به شمار می‌آیند، اما به طور عمومی هر ساله در بخش‌های مختلف صنایع خودکفایی صورت می‌گیرد؛ چراکه ظرفیت‌های خوبی برای صادرات این محصولات در کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد: پیگیری وزارت صنایع برای خودکفایی در سیمان، فولاد، آلومینیوم و مس به دلیل پایه بودن این عناصر در توسعه صنعتی است.

گمانه‌زنی رشد معدنی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر رشد بخش معدن در برنامه پنجم نیز گفت: در برنامه پنجم هنوز هیچ شاخصی به صورت قطعی مطرح نشده و اعداد مطرح شده تنها یک گمانه‌زنی است.

در این راستا وزارت صنایع رشدهای هدف‌گذاری برنامه پنجم را براساس پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کشور در نظر می‌گیرد و پتانسیل‌های بخش معدن بسیار بالاتر از گمانه‌زنی‌های مطرح شده است.

وی اظهار داشت: این پیشنهاد کارشناسی بوده است و در وزارتخانه و در دولت هنوز چیزی مصوب نشده است. به گفته محرابیان، در بخش صنعت نیز اعداد هنوز قطعی نشده و در مراحل کارشناسی است.

نمره صنعتی برای وزیر صنعتی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اختصاص نمره‌ای برای ارزیابی بخش صنعت و معدن، این سوال را بسیار سخت دانست و گفت: وزارت صنایع، وزارتخانه بسیار گسترده‌ای است که برای ارزیابی آن باید بارم‌بندی کرد که در اجزای مختلفی نمره‌های متفاوتی را ارائه داد.

محرابیان ادامه داد: این درحالی است که بخش صنعت دارای ظرفیت‌های بالایی است و بالاخره هر دولتی در یک بخش‌هایی موفقیت‌هایی دارد و در بخش‌های دیگر نیز ممکن است کمتر موفق باشد، اما به هرحال امیدواریم نمره کلی ما نمره قابل قبولی باشد.