گروه انرژی - سپیده اسفندنو: ایران بدون هیچ تبلیغاتی صادرات گاز خود را از روز گذشته به مقصد ایروان آغاز کرد؛ به گونه‌ای که با آغاز این کار انحصار روسیه بر بازار انرژی کشور ارمنستان خواهد شکست و تا حدود زیادی وابستگی ایروان به انرژی وارداتی از روسیه کاهش خواهد یافت. مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از آغاز رسمی صادرات گاز ایران به ارمنستان خبر داد و بدین ترتیب قرارداد تهاتر گاز و برق ایران و ارمنستان از روز گذشته به طور رسمی اجرایی شد. سیدرضا کسایی‌زاده با بیان اینکه مدت قرارداد صادرات گاز به ارمنستان ۲۰ سال خواهد بود، اظهار داشت: بر اساس قرارداد، حجم اولیه صادرات گاز به ارمنستان تا سال ۲۰۱۰ میلادی یک میلیارد و یکصد میلیون مترمکعب در سال (سه میلیون مترمکعب در روز) تعیین شده است که از ابتدای سال ۲۰۱۱ میلادی به ۵/۱میلیارد مترمکعب در سال (روزانه ۴‌میلیون متر‌مکعب) افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: حجم قرارداد صادرات گاز ایران به ارمنستان به تدریج افزایش خواهد یافت و به مرز دو میلیارد و ۳۰۰‌میلیون مترمکعب (روزانه ۳/۶‌میلیون متر مکعب) خواهد رسید.

کسایی‌زاده گفت: قرارداد چهارجانبه، میان شرکت ملی صادرات گاز ایران، شرکت توانیر، شرکت ایروان تی.پی.پی و برق ارمنستان اجرایی شده است.

طرح صادرات گاز به ارمنستان که به پروژه «تهاتر گاز و برق ایران و ارمنستان» شهرت دارد، از جمله طرح‌‌هایی است که قرارداد آن با شرکت ارمنی ایروان تی.پی.تی ارمنستان در اردیبهشت سال ۱۳۸۳ امضا شده است.

برای انتقال گاز ایران به ارمنستان، خط انتقالی به قطر ۳۰اینچ و به طول ۱۱۳کیلومتر (حدفاصل تبریز تا مرز ارمنستان) احداث شده است.

براساس قرارداد میان دو کشور مقرر شده بود که صادرات گاز ایران به ارمنستان از ابتدای ژانویه ۲۰۰۷میلادی آغاز شود؛ اما به دلیل آماده نبودن طرف ارمنی، این مهم منوط به اعلام آمادگی این کشور شد.