ایسنا- صادرات انواع کفش از ایران در سال ۱۳۸۷ از نظر ارزش با ۸/۳۴درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به حدود ۲/۷۶میلیون دلار رسید، در حالی که واردات کفش به کشور در سال گذشته با ۷/۳۰درصد افزایش بالغ‌بر ۷‌میلیون دلار شد. علی لشکری، عضو هیات‌مدیره جامعه مدیران و متخصصان صنعت کفش ایران افزود: صادرات کفش از کشور در سال ۱۳۸۶ نسبت به سال ۱۳۸۵ حدود ۱۸‌درصد کاهش و در سال ۱۳۸۵ نسبت به سال ۱۳۸۴ حدود ۶/۱۱درصد افزایش یافته بود. وی افزود: از نظر وزنی نیز صادرات انواع کفش از کشور در سال گذشته با حدود ۹/۹درصد افزایش به حدود ۱۴‌هزار ۹۶۴‌تن رسید. کاهش رشد صادرات

وی با اشاره به روند رو به رشد نرخ صادرات انواع کفش از کشور که از تیر ماه تا آبان ماه سال گذشته ادامه داشت، اظهار داشت: در حالی که نرخ رشد صادرات ۷/۴۸درصدی تا پایان آبان‌ماه با نرخ ۳/۴۲درصد تا پایان ماه‌های آذر و دی‌ماه متوقف شده بود، در پایان بهمن‌ماه به نرخ ۴/۳۸درصد و در پایان اسفند ماه سال گذشته با سرعت کمتر از ماه‌های قبل به ۸/۳۴درصد رسید و به این ترتیب بحران مالی جهانی منجر به کاهش سرعت رشد صادرات صنعت کفش ایران در سال گذشته شد.

افزایش قیمت کفش صادراتی

عضو هیات‌مدیره جامعه مدیران و متخصصان صنعت کفش ایران در ادامه توضیح داد: متوسط قیمت هر کیلو صادرات انواع کفش در سال ۱۳۸۷ به ۱/۵دلار رسید که این رقم نشان‌دهنده افزایش ۴/۲۱درصدی نسبت به متوسط قیمت هر کیلو صادرات انواع کفش در سال ۱۳۸۶ است.

عراق؛ بازار هدف

لشگری در مورد مقاصد صادراتی کفش‌های ایرانی در سال گذشته نیز گفت: در سال گذشته حدود ۸۰‌درصد از صادرات انواع کفش ایران به کشورهای همسایه مانند عراق، آذربایجان، افغانستان، ازبکستان و ترکمنستان انجام شد که در این بین عراق با ۵/۴۳درصد بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داد. وی اضافه کرد: در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۸۶ صادرات انواع کفش‌های ساخت ایران به سه کشور عراق، افغانستان و ازبکستان با افزایش و به دو کشور آذزبایجان و ترکمنستان با کاهش روبه‌رو بود.

روسیه و عربستان کفش ایرانی کمتر پوشیدند

او در تحلیل مقدماتی صادرات انواع کفش در سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۷ توضیح داد: در حالی که صادرات به عراق در سال ۱۳۸۶ نسبت به سال ۱۳۸۵ از کاهش ۷/۳۲ درصدی برخوردار بود، در سال ۱۳۸۷ نسبت به سال ۱۳۸۶ حدود ۲/۲برابر رشد پیدا کرد. صادرات کفش به روسیه در سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ با متوسط سهم شش درصدی روبه‌رو بوده است و در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ این سهم به کمتر از یک درصد می‌رسد. در مورد سهم صادرات به عربستان نیز در حالی که در سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ با متوسط ۴/۱۱درصد روبه‌رو بودیم، اما در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۷ به متوسط دو درصد کاهش یافت.

واردات کفش هم افزایش یافت

عضو هیات‌مدیره جامعه صنعت کفش در مورد آمار واردات قانونی کفش به کشور در سال گذشته نیز عنوان کرد: بر اساس گزارش‌های رسمی گمرک، در سال گذشته حدود هفت میلیون دلار انواع کفش با متوسط هر کیلو ۷/۳دلار به صورت قانونی وارد کشور شد که این رقم افزایش ۷/۳۰درصدی را نسبت به سال ۱۳۸۶ نشان می‌دهد. همچنین در سال گذشته از نظر وزنی واردات قانونی انواع کفش به کشور با افزایش ۴/۲۵درصد مواجه شد.