به دنبال ارائه طرح تحریم بنزین ایران از سوی کنگره آمریکا، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ضمن مطلوب دانستن ذخایر بنزین کشور تاکید کرد: مطرح شدن شایعات مربوط به تحریم بنزین ایران بیشتر بار روانی دارد و نمی‌تواند در عمل پیاده شود.

فرید عامری افزود: در شرایط کنونی جهان که رکود اقتصادی تمام کشورها را فرا گرفته‌ است و بسیاری از شرکت‌ها تا مرز ورشکستگی پیش رفته‌اند، هر کدام از شرکت‌ها سعی می‌کنند به راه‌حلی چنگ بزنند تا از این گرد‌اب بیرون بیایند و در این شرایط از دست دادن بازار ایران نمی‌تواند به صلاحشان باشد.

به گزارش شانا اصغر عرشی، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران نیز با تاکید بر تجربه‌های ایران در بازار بین‌المللی و روابط گسترده‌ با دیگر کشورها، درباره راهکارهای جمهوری اسلامی ایران در صورت اجرای طرح تحریم بنزین از سوی آمریکا اظهار داشت: ایران شرایطی سخت‌تر از تحریم بنزین را با موفقیت پشت سر گذاشته است و این مساله‌ای نیست که بتواند به کشور ضربه وارد کند و قابل حل نباشد.

عرشی درباره شایعات مربوط به تحریم بنزین ایران توضیح داد: چند روزی است که رسانه‌های آمریکایی قصد دارند درباره نحوه برخورد و مقابله ایران با تحریم احتمالی بنزین از سوی آمریکا باخبر شوند، اما تمهیدات ایران برای تامین بنزین در شرایط تحریم، مساله‌ای کاملا محرمانه است. در مقابل به نظر می‌رسد طرح جامع خودکفایی ۴۸ساعته از واردات بنزین از جمله طرح‌هایی است که ایران در صورت هر گونه محدودیت در فروش و واردات بنزین می‌خواهد آن را به اجرا درآورد.

به گزارش مهر، طرح خودکفایی ۴۸ ساعته از واردات بنزین شامل یک بسته جامع متشکل از تولید مکمل‌های جدید با قابلیت افزایش درجه آرام‌سوزی بنزین، تولید بنزین از نفتای سبک و محصولات آروماتیکی دو مجتمع پتروشیمی و شناسایی فرمول جدید برای تبدیل «نفتا» و «لایت اند» به بنزین با اکتان بالا است. در حال حاضر بر اساس استانداردهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی عرضه بنزین معمولی با عدد اکتان ۸۷ است. در این رابطه سال گذشته یک شرکت تحقیقاتی با حمایت یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت موفق به تولید مکمل بالابرنده عدد اکتان بنزین از متانول تولیدی پتروشیمی و ضایعات پالایشگاهی شد.

در فاز اول این طرح، حدود ۱۴‌هزار تن در روز از این ماده افزودنی تولید می‌شود که ۴‌هزار تن آن به صورت روزانه برای مصرف پالایشگاه‌های نفت داخل کشور و مازاد آن به خارج از کشور صادر می‌شود. در فاز دوم این طرح از این محصول ماده‌ای با اکتان بسیار بالا تولید می‌شود که این محصول جدید قادر است مواد ضایعاتی، «نفتا» و«لایت اند» را که جزو پسماندهای پالایشگاه‌های نفت است، به بنزین قابل مصرف در خودروها تبدیل کند. در کنار تولید افزاینده‌های عدد اکتان بنزین، یکی از طرح‌هایی که هم اکنون به طور کامل به نتیجه رسیده است، تولید بنزین و حتی گازوئیل با ایجاد تغییرات در بخشی از تولیدات محصولات آروماتیکی در دو مجتمع پتروشیمی در عسلویه و ماهشهر است. جزئیات بیشتر تولید بنزین و گازوئیل از واحدهای پتروشیمی حاکی از آن است که هم اکنون بخشی از تولیدات دو مجتمع مورد اشاره شامل یکسری نفتای سبک، سنگین و محصولات آروماتیکی بوده که نفتای سنگین تولیدی دارای برش‌های گازوئیلی است.

از سوی دیگر، باید به این نکته اشاره کرد که برخی از محصولات آروماتیکی تولید شده در این دو مجتمع پتروشیمی با مخلوط کردن یکسری از افزودنی‌ها به بنزین به درجه آرام سوزی مناسب خواهد رسید که با استانداردهای موجود در خودروهای بنزین سوز داخلی هم مغایرتی ندارد. در حال حاضر ماهانه تنها حدود ۱۲۰‌هزار تن بنزین از این طریق تولید می‌شود که در صورت وجود شرایط اضطراری این میزان تولید قابل افزایش است.از سوی دیگر، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم در طرحی با همکاری انجمن تولیدکنندگان اتانول ایران قصد تولید بنزین اتانول دار (گیاهی) را دارد که در این پروژه امکان افزودن اتانول به بنزین معمولی به میزان ۸ تا ۱۰‌درصد وجود دارد که این دو طرح جزو پروژه‌های بلند مدت کشور برای خودکفایی از واردات بنزین است.