فارس- مدیرعامل گروه ملی فولاد ایران جزئیات اصلاح الگوی مصرف در صنعت فولاد را با توجه به مزیت‌های موجود در کشور تشریح کرد.

عبدالرضا رسولی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای در گروه‌ ملی فولاد به منظور اصلاح الگوی مصرف در شرکت‌های زیرمجموعه این بخش اظهار داشت: این کمیته در زمینه اصلاح میزان مصرف آب، برق و گاز در واحدهای فولادی برنامه‌ریزی خواهد کرد و بازیابی ضایعات درون پساب‌های آب نیز از جمله برنامه‌های این گروه است تا به این ترتیب در مجموعه‌های تولید کمترین دور ریز را داشته باشیم.

وی ادامه داد: به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق سعی شده تعمیر واحدهای تولیدی در زمان پیک مصرف برق انجام شود تا در زمان پیک که قیمت برق بالاست، مصرف این انرژی کاهش یابد.

وی با تاکید بر لزوم افزایش بهره‌وری در نیروی انسانی کارخانه‌های فولاد تصریح کرد: با بهینه‌سازی استفاده از قطعات و نوسازی تجهیرات، میزان مصرف مواد اولیه در خط تولید بهبود خواهد یافت و صرفه‌جویی مناسبی در این بخش اتفاق می‌افتد.

رسولی با بیان اینکه تشکیل کمیته اصلاح الگوی مصرف در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت صنایع جزو برنامه‌های این وزارتخانه است، گفت: گروه‌ ملی فولاد شامل شش کارخانه تولید فولاد است که ۲۵ تا ۳۰‌درصد محصولات نهایی فولاد کشور را تولید می‌کند.

هر تن فولاد در ایران ۲۰۰ کیلو وات ساعت

به گفته وی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی اولویت اصلی در اصلاح الگوی مصرف صنعت فولاد است و در حال حاضر کوره‌های قوس الکتریکی که در برخی کارخانه‌های فولادی موجود است با مصرف بالای برق روبه‌رو هستند که باید در جهت بهینه‌سازی مصرف آنها اقدام شود.

وی متوسط جهانی مصرف برق در کوره‌های قوس الکتریکی به ازای تولید هر تن فولاد را بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ کیلو وات ساعت عنوان کرد و افزود: در حال حاضر این رقم در صنعت فولاد ایران حدود ۷۵۰ کیلووات ساعت است که باید در جهت کاهش آن اقدام شود.

رسولی ادامه داد: برای دستیابی به میزان قابل قبول مصرف برق در واحدهای فولادی باید از بار فلزی مناسب در کوره‌ها استفاده شود و همچنین با به‌کارگیری اکسیژن و سوخت‌های دیگر مانند گاز به عنوان کمک ذوب باید میزان انرژی الکتریکی مصرفی کوره‌‌ها را کاهش دهیم.

وی افزود: کاهش توقفات در تولید، استفاده از مواد اولیه مرغوب و نیروی انسانی آموزش دیده و افزایش تولید می‌تواند مصرف انرژی را در کارخانه‌های فولاد کاهش دهد که البته این کار نیازمند تغییر تکنولوژی در کوره‌های قوس الکتریکی نمی‌باشد.

مدیرعامل گروه ملی فولاد، اصلاح الگوی مصرف در تمام بخش‌های مرتبط با صنعت فولاد را نیازمند آموزش و کنترل قیمت تمام شده تولید دانست و گفت: در حال حاضر مصرف مواد نسوز در کارخانه‌های زیرمجموعه گروه ملی فولاد حدود ۱۸ کیلوگرم بر تن است در حالیکه این رقم در سال‌های گذشته حدود ۳۵ کیلوگرم بود و در شرایط فعلی متوسط جهانی آن ۱۵ کیلوگرم بر تن است.

کاهش ضایعات

وی در مورد میزان ضایعات در کارخانه‌های فولاد کشور نیز توضیح داد: در یکی از شرکت‌های گروه ملی فولاد، میزان ضایعات تعیین شده توسط شرکت طراح کارخانه ۶/۵‌درصد بود در حالیکه با تغییرات ایجاد شده توسط متخصصان شرکت، این رقم به کمتر از چهار‌درصد رسیده است. وی در ادامه با بیان اینکه برخی از کارخانه‌های فولاد مانند فولاد خوزستان و فولاد مبارکه از تجربه بیشتری در زمینه تولید به روش کوره‌های مدرن قوس الکتریکی برخوردارند، خاطر نشان کرد: نمی‌توان گفت تولید به روش قوس الکتریکی بهتر از تولید به روش کوره بلند است یا برعکس، زیرا در هر کدام از این تکنولوژی‌ها برخی اقلام مصرفی بیشتر از روش دیگر است. وی افزود: مصرف انرژی الکتریکی در روش کوره بلند کمتر از روش قوس الکتریکی است و در مقابل تولید به روش کوره بلند نیازمند زغال سنگ و کک است که هر کشور با توجه به ذخایر معدنی‌اش می‌تواند از این روش استفاده کند.

به گفته وی، در کشور چین به دلیل برخورداری از ذخایر زغال سنگ و کک حدود ۶۰ تا ۷۰‌درصد تولید فولاد به روش کوره بلند انجام می‌شود.

مزایای کوره بلند

رسولی با اشاره به تولید حدود ۱۰‌میلیون تن فولاد خام طی سال گذشته در کشور گفت: حدود دو‌میلیون تن از این رقم به روش کوره بلند در شرکت ذوب آهن اصفهان و بقیه توسط شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، گروه ملی فولاد و بخش خصوصی به روش قوس الکتریکی تولید شده است.

به گفته رسولی، فولاد تولیدی به روش قوس الکتریکی دارای کیفیت بهتری در مقایسه با فولاد تولیدی به روش کوره بلند است و از انعطاف پذیری بالاتری برخوردار است، همچنین میزان ضایعات در روش قوس الکتریکی کمتر از ضایعات در روش کوره بلند است.

وی برخورداری ایران از ذخایر سنگ آهن، زغال سنگ و کک را از جمله مزایای تولید فولاد به روش کوره بلند در ایران عنوان کرد و گفت: در این روش انرژی الکتریکی کمتری نسبت به روش قوس الکتریکی استفاده می‌شود و به همین دلیل برخی کارشناسان بر توسعه تکنولوژی تولید به روش کوره بلند در کشور تاکید دارند.

وی افزود: تکنولوژی کوره بلند در مقایسه با تکنولوژی قوس الکتریکی قدیمی‌تر است.

وی تاکید کرد: اصلاح الگوی مصرف به معنی تغییر تکنولوژی نیست، بلکه به معنی آن است که از امکانات موجود بر اساس استاندارد و اصول فنی و به منظور حداکثر بهره‌وری استفاده شود.