گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: بهره‌برداری از طرح کوره بلند شماره سه ذوب‌آهن اصفهان، حداقل یک ماه و نیم دیگر به تعویق افتاد.

به گزارش خبرنگار ما، راه‌اندازی گرم این کوره بلند پیش از عید انجام شده بود و بر اساس هدف‌گذاری‌های صورت گرفته، مقرر شده بود طی همین روزها به بهره‌برداری برسد، اما با پیگیری‌های خبرنگار ما مشخص شد این طرح نه تنها این روزها به بهره‌برداری نمی‌رسد، بلکه زمان بهره‌برداری آن حداقل ۴۰ روز به تعویق افتاده است. «حکم‌ا... بابایی» در رابطه با دلایل به تعویق افتادن بهره‌برداری این طرح به خبرنگار ما می‌گوید: «در حال حاضر امکان استفاده از تجهیزات مربوط به تامین هوای کوره که از سوی یک شرکت آلمانی تامین شده است، وجود ندارد. پیش از این تصور بر این بود که این تجهیزات به محض نصب شدن کارآیی لازم را خواهند داشت، اما زمانی که قصد استفاده از آنها را داشتیم معلوم شد این تجهیزات به دلیل آنکه حدود چهار یا پنج سال در انبار مانده بودند، قابلیت استفاده را ندارند و باید مجددا به طور کامل مورد بازبینی قرار بگیرند.» بهره‌برداری از کوره بلند شماره سه در حالی به تعویق افتاده است که چندی پیش بهرام سبحانی(مدیر عامل سابق ذوب‌آهن) وعده افتتاح و بهره‌برداری از این طرح را طی روزهای هشتم یا نهم اردیبهشت ماه به خبرنگار ما داده بود.

به گزارش خبرنگار ما، طرح توازن ذوب‌آهن که بزرگ‌ترین طرح توسعه فولاد کشور است شامل ۵ طرح است که کوره بلند شماره سه اولین طرحی است که مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. طرح توازن ذوب‌آهن اصفهان یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تن ظرفیت جدید فولادی ایجاد خواهد کرد و شامل پنج بخش آگلومراسیون با ظرفیت ۹۰۰هزار تن، یک نیروگاه برق، کوره بلند و تاسیسات جانبی می‌شود.بابایی که به تازگی مدیرعامل قدیمی‌ترین واحد فولاد سازی کشور شده است، در خصوص وضعیت کنونی ساخت کارخانه کک‌سازی و دلایل عدم پیشرفت آن می‌گوید: «چندین سال است که قرارداد ما با طرف خارجی که یک شرکت اوکراینی است به اختلاف برخورده است. این شرکت ادعاهای مختلفی کرده و به دلایل گوناگون حاضر به انجام تعهداتش نشده است.»وی می‌افزاید: «به نظر من دلیل اصلی این اختلاف‌ها سیاسی است و به حضور دولت مخملی آمریکایی در اوکراین برمی‌گردد. به هر صورت طی یکی دو ماه آینده تکلیف این موضوع هم روشن می‌شود و به طور قطع یک شرکت خارجی دیگر جایگزین این شرکت اوکراینی خواهد شد.» وی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکراتی هم در این رابطه صورت گرفته یا خیر، خاطرنشان می‌کند: «مذاکرات بسیاری خوبی صورت گرفته و روند مناسبی هم داشته است، اما تا زمان قطعی شدن قرارداد نمی‌توانم جزئیات بیشتری را ارائه کنم.»

وی همچنین در رابطه با مجتمع فولاد سبا و انتشار اخباری مبنی بر احتمال پیوستن دوباره این مجتمع به ذوب آهن اذعان می‌کند: «این مجتمع متعلق به فولاد مبارکه است، چراکه از سوی این واحد به طور کامل خریداری شده است. ما صرفا یک پیشنهاد بررسی به آنها دادیم و این که چقدر این موضوع جدی باشد به مسوولان بالاتر مربوط می‌شود.» بابایی می‌افزاید: «از آنجایی که فولاد مبارکه به بخش خصوصی واگذار شده و متعلق به این بخش است، فولاد مبارکه تنها در صورت تمایل می تواند مجتمع سبا را به ذوب‌آهن بازگرداند و هیچ اجباری در این زمینه وجود نخواهد داشت.» گزارش خبرنگار ما حاکی از آن است که کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در ابتدا برای تولید ۸میلیون تن فولاد پیش‌بینی شده بود، اما بنا به اظهارات مدیرعامل این واحد فولادسازی تولید این کارخانه در پایان سال جاری به ۲میلیون و ۸۰۰هزار تن خواهد رسید.