طراحی سامانه سردسازی مغناطیسی

ایسنا- پژوهشگران ایرانی موفق به طراحی و ساخت سامانه نوین سردسازی مغناطیسی شدند که با بهره‌گیری از میدان مغناطیسی عملیات خنک‌سازی را انجام می‌دهد و ضمن بازدهی بیشتر با حداقل ۵۰‌درصد مصرف کمتر انرژی از نظر زیست محیطی نیز بر سیستم‌های متداول برتری دارد. از آنجا که هیچ گونه گازی در سامانه وجود ندارد، کاربرد این فن‌آوری از نظر زیست محیطی نیز حائز اهمیت است. در این سامانه دما حدود ۱۰درجه سانتیگراد نسبت به دمای اتاق پایین می‌آید. ساخت روبات «هواناو» از سوی سه دانش‌آموز

روبات هواناو توسط سه دانش‌آموز خلاق و مبتکر عضو انجمن اسلامی دانش‌آموزان طراحی، ساخت و در مسابقات بین‌المللی روبوکاپ آزاد ۲۰۰۹ شرکت کردند. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دفتر مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان براساس این گزارش، روبات فوق برای اولین بار با قابلیت حرکت اتوماتیک جهت انجام کارهای شناسایی و نقشه‌برداری توسط سعید جعفر خانی، فرهاد رحمانی و محمدصادق فلاح از اعضای انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان طراحی و ساخته شده که در این روبات از انواع مختلف سنسورها جهت افزایش کارایی استفاده می‌شود.این روبات به خاطر طراحی مکانیکی عالی و نرم‌افزارهای اختصاصی، قابلیت ویژه‌ای جهت استفاده در مصارف نظامی، مواردشناسایی، کاربردهای هواشناسی و استفاده برای حفاظت مرزی را دارا است. شکل خاص ساختاری و آیرودینامیکی باعث افزایش سرعت روبات به میزان قابل‌توجه، کاهش مصرف انرژی باتری، افزایش طول مدت عملیات، افزایش مانور پذیری، افزایش پنهان‌کاری راداری و بهبود عملکرد در شرایط نامساعد آب و هوایی در روبات فوق شده است.از دیگر ویژگی‌های روبات یک به یک سیستم‌های تصویربرداری است که شامل سیستم تصویربرداری سونار جهت نقشه‌برداری از کف دریا برای مصارف نظامی، صنعت نفت و مصارف تحقیقاتی و دیگری دوربین فیلم‌برداری است. این روبات دارای سنسورهای گوناگون است که از مهم‌ترین آنها سنسور GPS است که این سنسور امکان می‌دهد که کاربر بتواند با انتخاب دقیق مختصات مورد نظر خود را در مسیر دقیق و درست هدایت کند.

ساخت حسگر لامسه برای جراحی‌های روباتیک

پژوهشگران دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، موفق به طراحی و ساخت یک حسگر لامسه مصنوعی قابل‌استفاده در جراحی‌های روباتیک شدند.به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، گلدیس درب امامیه، مجری طرح گفت: در حوزه جراحی به کمک روبات، یکی از مهم‌ترین ابزار تشخیص که جراح در جراحی مستقیم از آن برخوردار بوده، اما در جراحی با روبات از آن بی‌بهره است، حس لامسه و خواصی از جسم لمس‌شونده است که توسط لمس کردن برای جراح قابل‌تشخیص است.فارغ‌التحصیل این دانشگاه افزود: این حسگر لامسه‌ای از یک غشای پلیمری انعطاف‌پذیر از جنس سیلیکون تشکیل شده که این غشا بر روی یک بدنه استوانه‌ای قرار گرفته است. معیار اصلی تعیین نیروی وارده در نقطه تماس در این حسگر، میزان تغییرشکل ایجاد شده در غشا بر اثر اعمال نیرو بر آن است. طراحی و مدلسازی این حسگر با استفاده از روش اجزای محدود انجام پذیرفته و براساس نتایج به دست آمده ساخت حسگر، بر پایه استفاده از دو اصل اندازه‌گیری مقاومتی و خازنی در تعیین میزان تغییر شکل غشا صورت پذیرفته است. وی گفت: روش‌های مدرن جراحی از جمله جراحی با حداقل تهاجم (Minimally Invasive Surgery) باعث دور شدن دستان جراح از بافت هدف و محل جراحی می‌گردند که در نتیجه آن، میزان درک و احساس جراح به واسطه عدم‌وجود حس تماس به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.فارغ‌التحصیل دانشکده مهندسی پزشکی به کاربردهای این حسگر لامسه‌ای اشاره کرد و گفت: استفاده از آن به عنوان انگشت در روبات‌های هوشمند با گستره پایین نیرو، به‌خصوص برای اهدافی از قبیل جابه‌جایی مواد شکننده یا بافت‌های بیولوژیکی که از حساسیت خاصی برخوردار هستند، است. این حسگر نوین با دو جنبه تشخیص و درمانی، کاربرد فراوانی در پزشکی به‌خصوص بخش تجهیزات جراحی از راه دور از جمله آندوسکوپی و لاپاراسکوپی دارد.