تعویق در انعقاد قرارداد بهاری فاز 20 و 21

گروه انرژی- غزاله طایفه: امضای قرارداد توسعه فاز ۲۰ و ۲۱ به عنوان اولین قرارداد گازی در سال ۸۸ به تعویق افتاد. به گزارش خبرنگار ما، چند روز قبل از آغاز سال جدید مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران از امضای قرارداد بخش دریایی توسعه فازهای ۲۰ و ۲۱ میدان گازی پارس جنوبی در فروردین‌ماه امسال خبر داده بود، اما به دلیل عدم تامین مالی پروژه، امضای این قرارداد به تعویق افتاد.

به گفته یک منبع آگاه در شرکت نفت و گاز پارس، بخش خشکی این دو فاز به سرمایه‌ای بالغ بر ۲/۳میلیارد دلار و بخش دریایی نیز به ۲/۱میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

وی افزود: با توجه به کاهش قیمت نفت در ماه‌های اخیر امکان تامین مالی این پروژه (۴/۴میلیارد دلار) فعلا مقدور نیست و امکان دریافت پول از صندوق ذخیره ارزی نیز وجود ندارد.

وی ادامه داد: شرکت اویک (O۱) که پیمانکار بخش دریایی این پروژه است، به دنبال تامین مالی پروژه‌های فاز ۲۰ و ۲۱ از منابع خارجی است. در‌حال‌حاضر نیز با کنسرسیومی متشکل از بانکی در آلمان، کره‌جنوبی و مالزی در حال مذاکره است، اما هنوز به توافق نرسیده است.

به گفته این منبع آگاه شرکت اویک قصد دارد که در صورت تامین مالی پروژه، اقساط را بعد از اتمام این فازها از محل فروش گاز و میعانات گازی تامین کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا توافق نهایی با این کنسرسیوم هنوز حاصل نشده، اظهار داشت: بانک‌هایی که در این کنسرسیوم حضور دارند بانک‌های بزرگی نیستند و به دلیل تحریم ایران، دچار تردید شده‌اند.

وی در مورد نرخ سود بازپرداخت تسهیلات نیز اظهار داشت: بازپرداخت تسهیلات این پروژه با نرخ سودی بین ۸ تا ۱۰ درصد توافق شده است.

به گزارش خبرنگار ما، پیش از این علی وکیلی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به این موضوع که فازهای ۲۰ و ۲۱ با ظرفیت روزانه ۲میلیارد فوت مکعب طراحی شده، اظهار داشت: «در صورتی که منابع مالی توسعه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی به موقع تامین شود، اجرای توسعه این دو فاز به طور تقریبی ۵/۱ سال به جلو خواهد افتاد.»

پیمانکار این پروژه در بخش خشکی شرکت اویک (O۱) و پیمانکار بخش دریایی نیز شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران است.

در این راستا مسعود سلطانپور، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران نیز در آخرین نشست خبری خود در سال ۸۷ با بیان اینکه کاهش قیمت نفت بر تامین مالی پروژه‌های در دست اجرای شرکت تاثیر گذاشته است، گفت: «بر این اساس، ۳درصد اعتبار اختصاص یافته به توسعه پارس‌جنوبی و ۶درصد از درآمد نفتی که قرار بود به اجرای پروژه‌های نفتی اختصاص یابد، به طور طبیعی کاهش می‌یابد و باید منابع مالی دیگری برای جبران کمبود مالی پروژه‌ها در نظر گرفته شود.»

وی در ادامه اظهار داشت: چنانچه منابع جدید جایگزین نشود، باید اجرای پروژه‌ها دوباره بررسی و اولویت‌بندی شود، با این حال وزارت نفت قول داده که کسری مالی پروژه‌ها را از مانده داخلی جبران کند.»

هدف از اجرای طرح توسعه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی تامین روزانه ۸۰میلیون مترمکعب گاز تصفیه شده برای شبکه مصارف داخلی، بازیافت سالانه حداقل ۶/۱میلیون تن گاز اتان قابل مصرف در صنایع پتروشیمی، بازیافت سالانه حداقل ۶/۱میلیون تن گاز مایع مرغوب جهت صادرات، تولید روزانه ۱۲۰هزار بشکه میعانات گازی تثبیت و گوگردزدایی شده جهت صادرات و بازیافت روزانه ۷۵۰ تن گوگرد جهت صادرات است.