وعده‌های رییس کل بانک مرکزی درباره بسته جدید

عکس:‌حمیدجانی‌پور

خط و نشان خانه صنعت برای مجلسی‌ها

رییس کل بانک مرکزی تورم را بر رکود ترجیح می‌دهد

درخواست قید سه فوریت برای لایحه ۱۵میلیارد دلاری

کاهش تسهیلات بخش بازرگانی به نفع صنعت. گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی در سال ۸۸ انبساطی خواهد بود.

گذشت تنها یک‌هفته از ارسال نامه رییس‌جمهور به مجلس در رابطه با طرح تحول برای رییس کل بانک مرکزی کافی بود تا وی با حضور در جمع صنعت‌گران از اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی انبساطی در سال آینده خبر دهد.

محمود بهمنی که در ششمین همایش ملی تقدیر از تولیدکنندگان نمونه حاضر شده بود، این خبر را در میان برخی از مسوولان صنعتی و دولتی کشور از جمله وزیر کار و امور اجتماعی، رییس اتاق بازرگانی ایران، اعضای خانه صنعت و معدن ایران و بسیاری دیگر از صنعت‌گران کشور اعلام کرد. رییس کل بانک مرکزی در ادامه با تاکید بر اینکه اجرایی‌کردن سیاست‌های انبساطی نیازمند حمایت و توجه مجلس است؛ خاطرنشان کرد: «مساله ردیف اعتباری ۱۵میلیارد دلاری که هم اکنون در مجلس است از یک فوریتی و دو فوریتی گذشته است و مجلسی‌ها باید سه فوریتی این اعتبار را تایید و تصویب کنند.»

درخواست یک ساله

وی با اشاره به اینکه «یک سال پیش درخواست کرده بودیم از حساب ذخیره ارزی ۱۵میلیارد دلار برداشت شود و سرمایه بانک‌ها برای حمایت از تولید و صنعت افزایش یابد، خاطرنشان کرد: از نظر ما این افزایش ۱۵۰هزار میلیارد ریالی می‌توانست تمام بخش صنعت را تکان دهد. با این حال هنوز نتوانسته‌ایم این اعتبار را دریافت کنیم.» وی ادامه داد: «حسادت می‌کنم زمانی که می‌بینیم اروپا و آمریکا در حال تزریق ۸۰۰میلیارد دلار دیگر بر پیکره اقتصادشان هستند؛ ولی ما ۱۵میلیارد می‌خواستیم تزریق کنیم اجازه ندادند.»

این یکی یا آن یکی

بهمنی با بیان اینکه اگر یک روز مجبور باشیم، بین رکود یا تورم یکی را انتخاب کنیم به طور قطع تورم را انتخاب خواهیم کرد، گفت: «برای برون رفت از شرایط موجود صرفا اتخاذ سیاست‌های پولی کافی نیست و سیاست‌های مالی نیز باید به کمک سیاست‌های پولی بیایند. مجموعه این عوامل باید دست به دست هم بدهند تا صنعت را نجات بدهند.»

زودبازده‌های بودجه خور

وی در رابطه با اولویت صنایع برای اعطای تسهیلات در سال آینده گفت: «به نظر می‌‌رسد اعتبار چندانی برای صنایع بزرگ ما باقی نمی‌ماند. طرح‌های کوچک و زودبازده حتما در کنار طرح‌های بزرگ خواهند بود؛ چرا که کالای ساخته شده به وسیله بنگاه‌های کوچک، مواد اولیه مورد نیاز صنایع بزرگ است.»

حمایت از صنعت با بودجه تجارت

بهمنی در پایان سخنانش درخصوص بسته سیاستی که بانک مرکزی طی یکی دو روز آینده منتشر خواهد کرد، گفت: «ما در سیاست‌های سال ۸۸ خود به سمت تحریک عرضه به جای تحریک تقاضا پیش خواهیم رفت و از بخش مسکن و صنعت حمایت خواهیم کرد. در این بسته سیاستی جدید که به زودی منتشر خواهد شد برای حمایت از صنعت از سهم بخش بازرگانی کاسته‌ایم و به سهم بخش صنایع افزوده‌ایم.»

من اخطار می‌کنم که دوره بعد ...

اما هادی غنیمی‌فرد، رییس خانه صنعت و معدن ایران نیز با حمایت از سیاست‌های جدید بانک مرکزی در جمع صنعت‌گران، وزیر کار و امور اجتماعی و رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: «من از پشت همین تریبون به مجلس اخطار می‌کنم اگر به ۱۵میلیاردی که باید به بخش صنعت اختصاص یابد، توجه نکنند، در دوره بعد از صنعت‌گران، خانواده‌ها و کارگرهای آن‌ها انتظار رای نداشته باشند.»

رییس اتاق چه می‌گوید

از سوی دیگر محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این همایش با بیان اینکه در شرایط کنونی باید به حمایت از واحدهای تولیدی توجه شود، اظهار داشت: «سیاست‌های بانک مرکزی در آینده باید رویکرد انبساطی داشته باشد و امکان اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی برای عبور از بحران در آن گنجانده شده باشد.»وی افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی دنیا و کشور لازم است تا سیاست‏های پولی و مالی متناسب با این شرایط تدوین شود؛ البته تدوین این سیاست‏ها نباید در اقتصاد کشور نوسان ایجاد کند. نهاوندیان با اشاره به بدهی معوق واحدهای تولیدی به بانک‏ها گفت: رییس کل بانک مرکزی در تدوین بسته سیاستی جدید لازم است روش حمایت موسسات مالی از تولید را در اولویت قرار دهد.