گروه صنعت و معدن- کمبود آب، برق و گاز مورد نیاز شهرک‌های صنعتی کشور، به جدی‌ترین معضل فعالان صنعتی حاضر در این بخش‌ها تبدیل شده است به‌گونه‌ای که به گفته مسوولان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، این سازمان تنها قادر به تامین ۲۳درصد از آب و برق مورد نیاز شهرک‌های صنعتی است. سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با بیان اینکه هم‌اکنون ۵۷۹ شهرک صنعتی در کل کشور به بهره‌برداری رسیده است، تاکید کرد: «از این میان، تنها به ۳۷۱ شهرک آب‌رسانی شده و فقط ۱۴۷ شهرک دارای گاز هستند. در مورد انشعاب برق نیز هم‌اکنون حدود ۳۶۸ شهرک دارای شبکه برق هستند.»

«اسفندیار حیدری» در ادامه با اشاره به نیاز شهرک‌های صنعتی به آب و برق گفت: «از حدود ۴۴هزار لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز شهرک‌های صنعتی ۱۰هزار لیتر و از حدود ۱۴هزار مگاوات برق مورد نیاز آنها تنها ۳هزار و ۳۰۰مگاوات برق تامین شده است.»

به گزارش خبرنگار ما، با استناد به این آمار هم‌اکنون، تنها حدود ۲۳درصد از نیاز صنایع کوچک به آب و برق تامین می‌شود و ۷۷درصد مابقی قادر به تامین آب و برق مورد نیاز خود نیستند. از سوی دیگر گازرسانی به حدود ۱۴۷ شهرک صنعتی در کل کشور بدان معنا است که امروز بیش از ۴۳۲ شهرک صنعتی فاقد گاز هستند. این تعداد معادل سه چهارم (۷۵درصد) از کل شهرک صنعتی موجود در کشور خواهد بود.

تشکیل ستاد با نماینده تام‌الاختیار

حیدری در ادامه با اشاره به راهکارهای برون رفت از شرایط موجود خاطرنشان کرد: «با توافقی که میان وزارت نیرو و وزارت صنایع صورت گرفته است، به تازگی ستادهای آب و برق با ریاست نمایندگان تام‌الاختیار این وزارتخانه‌ها تشکیل شده است، تا در سال آینده بخشی از مشکلات تامین آب، برق و گاز شهرک‌های صنعتی مرتفع شود.»

صنایع، آپارتمان نشین می‌شوند

وی در خصوص برنامه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی برای حل مشکل کمبود زمین در کلان شهرها تصریح کرد: «بردن صنایع و واحدهای صنعتی در طبقات و ایجاد آپارتمان‌های صنعتی تنها راهکار موجود است. این بدان معنا است که آن بخش از صنایعی که می‌توانند در برج‌های صنعتی مستقر شوند را به این سمت و سو هدایت کنیم.»

حیدری در ادامه به توجیه اقتصادی این اقدام از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: «اگر بنا باشد برای رفع مشکل کمبود زمین اقدام به خرید آن از اشخاص حقیقی کنیم، به طور حتم با قیمت‌های نجومی مواجه خواهیم شد، بنابراین باید با تکیه بر امکانات موجود اقدام به توسعه شهرک‌ها کرد.»

وی افزود: «در حال حاضر سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی حدود ۱۰۰هزار هکتار زمین در اختیار دارد که از این مقدار ۶۰هزار هکتار از آن عملیات احداث صورت گرفته است. میزان سرمایه‌گذاری نیز که تا به حال در شهرک‌های صنعتی شده، حدود ۱۲میلیارد دلار است.»

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در ادامه به تازه‌ترین اقدامات این سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: «ما به دنبال کسب مجوز برای احداث شهرک‌های صنعتی (های-تک) در حوزه ۱۲۰کیلومتری تهران و ۵۰کیلومتری اصفهان هستیم. با توجه به این که صنایع (های تک) جزو صنایع پاک محسوب می‌شوند به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور این مجوز اخذ شود.»

وی در پایان سخنانش اظهار داشت: «هم اکنون تعداد کل قراردادهای منعقد شده در این سازمان بین ۴۹ تا ۵۰هزار قرارداد است که از این میان حدود ۱۹هزار واحد به بهره‌برداری رسیده است که حدود ۴۱۵هزار نفر در این واحدها مشغول به کار هستند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با مخالفت با سیاست‌های انقباضی، خاطرنشان کرد: «در صورت رفع این موانع انقباضی میزان اشتغال‌زایی شهرک‌های صنعتی را تا پایان سال آینده به حدود ۶۵۰هزار نفر خواهیم رساند.»