راهبردهای توسعه معدن نباید 100 صفحه باشد

گروه صنعت و معدن- با وجود اینکه مدت‌هاست از زمان اعلام تدوین راهبردهای توسعه معدن می‌گذرد، اما هنوز جزئیات این بسته راهبردی منتشر نشده است. الزامات راهبردهای توسعه معدن محور گفت‌و‌گوی کوتاه‌ گروه صنعت‌و‌معدن با «علی‌اصغر پورمند» مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع مس ایران و مدیرعامل کنونی هلدینگ خاورمیانه است. الزام و اولویت‌هایی که باید در استراتژی توسعه معدن دیده شود، چیست؟

این استراتژی‌ها، تعدادشان زیاد نیست. نمی‌شود که راهبردهای توسعه‌ معدن در ۱۰۰ صفحه باشد. اولا استراتژی‌ها در حال تغییر است و با توجه به شرایط، باید استراتژی را تعیین کنیم. بهتر است بگوییم باید استراتژی اثربخش مناسب با شرایط داشته باشیم. الان شرایط به گونه‌ای است که استراتژی باید اینگونه باشد: ۱) دولت به هیچ وجه در معدن و صنایع معدنی سرمایه‌گذاری نکند ۲) این اختیار را کامل به بخش خصوصی بدهد تا بخش خصوصی توانمند شکل گیرد، یعنی از بخش‌های خصوصی توانمند حمایت کند و ۳) اجازه ائتلاف فراملی به شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی بدهد. اینها جزو آن دسته از استراتژی‌هایی است که در واقع وجود دارد.

درباره حفظ محیط زیست چطور؟ آیا نباید به آن توجه شود؟

ببینید، محیط زیست در سراسر دنیا جزو مقررات سختگیرانه است. من فکر می‌کنم هیچ کس به اندازه فعالان معدنی‌ نسبت به محیط زیست حساس نباشد. منتها محیط ‌زیستی که بر مبنای یک چارچوب علمی،‌ دقیق و مشخص ‌تعریف شده است. یعنی شاخص‌هایی که قابل‌اندازه‌گیری و قابل‌اتکا باشد. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه دولت برای محیط‌زیست هزینه می‌کند. نمی‌آید یک واحد اقتصادی را به خاطر مسائل محیط ‌زیست تعطیل کنند.

محیط زیست را تعطیل می‌کنند؟!

خیر! محیط زیست را هم تعطیل نمی‌کنند، اما دولت‌ها می‌آیند در همین استراتژی بخش معدن، شرکت‌های خصوصی را وادار می‌کنند که ملاحظات زیست‌محیطی را رعایت کنند. منتها این ملاحظات باید شاخص داشته باشد، شاخص‌هایی که قابل‌اندازه‌گیری باشد. اگر در محیطی این ملاحظات، هزینه‌های واحدهای اقتصادی را بالا می‌برد، دولت باید جبران کند. دولت به جای اینکه در معدن و صنایع‌معدنی سرمایه‌گذاری کند، در محیط‌زیست سرمایه‌گذاری می‌کند. من در خیلی از شرکت‌های معادن خارجی مشاهده کرده‌ام که دولت برای ایمنی پرسنل در یک معدن هم هزینه کرده است.

برای کاهش آثار سوءفعالیت‌ها روی محیط زیست چه تدابیر دیگری باید انجام داد؟

باید روی توسعه فناوری‌های پیشرفته سرمایه‌گذاری کرد. یکی از الزامات فناوری‌های پیشرفته این است که محیط‌زیست سالم باشد و از تجهیزاتی استفاده شود که آثار منفی زیست‌محیطی نداشته باشد.

ما حق نداریم با یک فعالیت اقتصادی به یک بخش دیگر جامعه آسیب بزنیم. به نظر من ما این حق را نداریم و حتما باید ملاحظات زیست‌محیطی را به طور دقیق اجرا کنیم.