سرمایه‌گذاری‌ معدنی برای مهار شوک‌های نفتی

گروه صنعت و معدن - با وجود سیاست‌گذاری‌های صورت‌گرفته برای رهایی از اقتصاد تک‌محصولی در برنامه‌های اول تا چهارم توسعه، اما هنوز درآمدهای حاصل از فروش نفت اصلی‌ترین تکیه‌گاه اقتصاد ایران است. با این حال به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به زمان شروع برنامه پنجم توسعه، با تغییر رویکردها و رویه‌های موجود و توجه به دیگر پارامترهای اقتصادی می‌توان تکیه‌گاه‌های مطمئن‌تری برای اقتصاد فراهم آورد. معاون امور معادن‌و‌صنایع معدنی وزارت صنایع‌و‌معادن با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲۵هزار میلیارد تومانی دولت در بخش معدن طی سه سال اخیر گفت: این بخش می‌تواند یکی از اساسی‌ترین راهکارها برای کاهش ساختار اقتصاد تک‌محصولی برای کشور باشد.

«محمد مسعود سمیعی‌نژاد» که در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه معدن، صنایع معدنی و متالوژی کیش سخن می‌گفت، ادامه داد: ایجاد ثروت از بخش معادن در کنار بخش نفت می‌تواند تاثیر نوسانات هر دو بخش را روی اقتصاد کشور به حداقل رسانده و موجب ایجاد قدرت انتخاب در شرایط بحرانی بازار و در نتیجه افزایش قدرت رقابت در عرصه اقتصاد و منابع زیرزمینی شود.

وی با بیان اینکه تکیه بر منابع معدنی می‌‏تواند قدرت کشور را در برابر صنایع زیرزمینی افزایش دهد، اظهار کرد: به خاطر پیوند صنعت و معدن، زمینه تولید اقتصادی در کشور فراهم شده است، به طوری که در سیاست‌‏ها و چشم‌‏انداز بیست‌‏ساله و برنامه پنج ساله پنجم توسعه به بهر‌ه‌برداری از معادن و توسعه صنایع معدنی تاکید شده است. وی افزود: استفاده از مزیت نسبی و قطعی ایران در ذخایر معدنی می‌تواند یکی از راهکارها برای کاهش وابستگی به نفت باشد.وی تصریح کرد: ۴۳ طرح معدنی و صنایع معدنی در سال جاری و اوایل سال ۸۸ با اعتبار ۶‌هزار میلیارد تومان به بهره‌‏برداری می‌‏رسد.معاون وزیر صنایع و معادن افزود: با افتتاح این طرح‌‏ها، ظرفیت فولاد کشور به ۱۵‌میلیون تن، کنسانتره سنگ‌آهن به بیش از ۲۵‌میلیون تن، زغال‌‏سنگ به بیش از دو میلیون تن، گندله به ۲۱‌هزار تن، آلومینیوم به ۴۵۷‌هزار تن و مس کاتد به ۳۶۰‌هزار تن می‌‏رسد. سمیعی‌‏نژاد ادامه داد: ‌‏پس از افتتاح این طرح‌‏ها رتبه‌‏ ایران در فولاد از ۲۰ به ۱۸، آلومینیوم از ۲۵ به ۲۲، مس از ۲۱ به ۱۸ خواهد رسید.

معاون وزیر صنایع ومعادن افزود:‌‏ در ادامه راه‌‏اندازی طرح‌‏های ۹۳‌گانه تا سال ۹۲ ظرفیت تولید فلزات اساسی در کنسانتره سنگ‌آهن به بیش از ۵۲‌میلیون تن، فولاد به ۴۲‌میلیون تن، آلومینیوم ۷۹۰‌هزار تن و مس کاتد به ۳۶۰‌هزار تن می‌‏رسد. سمیعی‌‏نژاد افزود:‌ طی ۴۰ ماهه اخیر ظرفیت تولید فولاد ۲۰‌درصد، مس کاتد ۳۲‌درصد، آلومینیوم ۱۲‌درصد،‌‏ آلومینا ۵۲‌درصد و کنسانتره سنگ‌آهن ۷۰‌درصد رشد داشته است. سمیعی‌‏نژاد افزود: طی این مدت ۴۵‌درصد ارزش بازار بورس به صنایع معدنی اختصاص داشت به طوری که بخش معدن در این مدت به عنوان موتور محرکه و شاخص بورس در سال‌‏های اخیر عمل کرد. وی با بیان اینکه معدن توانست طی این مدت پنج درصد تولید ناخالص داخلی را از آن خود کند، تصریح کرد:‌ رشد ارزش افزوده بخش معدن در سال ۸۶ به ۷/۱۷‌درصد رسید. این در حالی بود که طبق برنامه چهارم توسعه این رشد تنها ۱۲‌درصد پیش‌‏بینی شده بود.