گروه صنعت و معدن- در حالی که بسیاری از شهرک‌های صنعتی کشور پایین‌تر از ظرفیت اسمی خود در نظام صنعتی کشور به ایفای نقش می‌پردازند، معاون وزیر صنایع در امور شهرک‌های صنعتی می‌گوید: طی سه سال، ۱۹۲ خوشه صنعتی در شهرک‌های صنعتی مستقر خواهند شد. خوشه صنعتی به مجموعه‌ای از واحدهای کسب و کار گفته می‌شود که در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش صنعتی متمرکز شده و با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر به تولید و عرضه کالا یا خدمات پرداخته و از چالش‌ها و فرصت‌های مشترک برخوردارند.

این خوشه‌ها شامل تعداد زیادی واحد اقتصادی خرد، کوچک و متوسط هستند که می‌توانند در سطح روستا، شهر یا شهرستان پراکنده شوند. در کنار این گروه‌ها، فعالان دیگری مانند اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها، گروه‌های همیار و... که ترغیب کننده کسب و کار بخش‌های مختلف خوشه هستند نیز دیده می‌شود که به این گروه‌ها «ذی‌نفعان خوشه» گفته می‌شود.به گزارش خبرنگار ما، اتخاذ این تصمیم از سوی مقامات صنعتی به منظور رفع چالش‌های کم کاری شهرک‌‌های صنعتی و برطرف کردن خلاءهای موجود صورت گرفته است.هم اکنون در ۷۸۰ شهرک صنعتی موجود در کشور، ۱۷هزار واحد صنعتی وجود دارد که درصد قابل توجهی از آنها خارج از فرآیند تولید قرار دارند، به گونه‌ای که در شهرک‌های صنعتی استان‌ تهران از ۸هزار واحد صنعتی موجود، تنها ۳هزار و ۶۲ واحد فعال هستند.

این بدان معنا است که تنها ۴۰درصد از واحدهای صنعتی موجود مشغول به کارند. اسفندیار حیدری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، در رابطه با جزئیات استقرار خوشه‌های صنعتی در شهرک‌ها اظهار داشت: هم اکنون ۱۹۲ خوشه صنعتی در کشور در دست مطالعه قرار دارد که از این تعداد، ۴۲خوشه در شهرک‌های صنعتی کشور فعال هستند.وی ادامه داد: مطالعات در زمینه احداث خوشه‌های صنعتی در کشور از زمان شروع مطالعه تا زمان آغاز به کار و بهره‌برداری حدود ۳ سال طول می‌کشد.حیدری افزود: چگونگی استقرار صنعت در کشور باید توسط مدیریت کلان مشخص شود و براین اساس اقدامات لازم صورت گیرد. وی با اشاره به مشکلاتی که در بخش صنعت به وجود آمده است،‌ اظهار کرد: بحران‌های جهانی، مشکلات مالی و عدم نقدینگی، یکی از بزرگترین مشکلاتی هستند که صنایع با آن مواجه‌اند که برای حل این مشکلات باید اقدامات لازم صورت گیرد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان برای استقرار خوشه‌های صنعتی در شهرک‌ها باید مباحثی همچون سطح تکنولوژی صنایع، الزامات زیست محیطی، همسویی این خوشه‌ها با طرح‌های آمایش صنعتی و معدنی، اتکا به مزیت‌های نسبی تولید و پایان عمر مزیت سوخت به عنوان یک مزیت پایدار در کشور با توجه به اجرایی شدن طرح تحول اقتصادی دولت و هدفمند شدن یارانه‌ها را نیز در نظر گرفت.