گروه انرژی- لایحه هدفمند کردن یارانه به نظر می‌رسد در گذر از خانه ملت با مشکلاتی زیادی در راه تصویب مواجه شده است و به ناچار نیازمند اعمال تغییرات و اصلاحاتی است تا بتواند از این خوان هفتم نیز عبور کرده و به دست مردم برسد. کمیسیون‌های مختلف مجلس در حالی که رویکردهای متفاوتی را نسبت به این طرح دارند و هر یک ایرادی بر این لایحه وارد می‌دانند، اما اغلب آنها متفق‌القول بر این عقیده‌اند که شیوه کنونی نگارش لایحه نیازمند ایجاد تغییر و تحولاتی اساسی است تا بتواند شرایط کسب آرای لازم را برای تصویب به دست آورد.

تغییر قطعی است

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تغییر در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها برای اجرا در سطح کشور قطعی است گفت: نمایندگان مجلس با هدف قابل اجرا بودن، طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را دنبال می‌کنند.

«موید حسینی صدر» در گفت‌وگو با «برنا» در خصوص بررسی‌ها و نظرات نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون انرژی مجلس برای نحوه اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش انرژی اعم از تغییرات مدنظر دولت در بخش تعرفه‌های آب و برق همچنین در نظر گرفتن مالیات برای بنزین گفت: یک نکته مهم در مورد بنزین این است که مالیات برای بنزین نمی‌تواند مشکل را در این بخش حل کند چون درآمدهای ما در سطح جهانی نیست.

حسینی صدر در بخش دیگر تصریح کرد: اصل لایحه طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها درست و قابل قبول است چون طرح به دنبال این است که مصرف در بخش‌های مختلف کنترل شود.

به گفته این نماینده مجلس، دولت در طول ۳ سال اخیر در برابر افزایش قیمت گازوئیل مقاومت کرد و حال که می‌خواهد در قالب لایحه طرح تحول اقتصادی یارانه را در این بخش تغییر دهد و به عبارتی قیمت گازوئیل را افزایش دهد باید دلایل قابل قبولی ارائه کند. حسینی صدر در مورد این احتمال که اگر دولت نتواند به اهداف خود در لایحه طرح تحول اقتصادی برسد شاید از طریق طرح یا لایحه‌ای دیگر کار را دنبال کند، خاطر نشان کرد: هر طرحی که بخواهد در این ابعاد در کشور اجرایی شود، به طور قطع از سوی مجلس مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت.

وی افزود: البته لایحه‌ای که دولت برای هدفمند کردن یارانه‌ها به مجلس ارائه کرده مورد بررسی و دقت نمایندگان قرار خواهد گرفت و صددرصد تغییراتی را نیز خواهد کرد تا بتواند در کشور قابل اجرا باشد.

رد طرح در کمیسیون انرژی

در همین رابطه رییس کمیسیون انرژی مجلس نیز با اشاره به دلایل مخالفت کمیسیون انرژی با لایحه تحول اقتصادی گفت: به احتمال زیاد این لایحه جدای از لایحه بودجه سال ۸۸ مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

حمیدرضا کاتوزیان در گفت‌وگو با فارس در خصوص علل رد شدن لایحه تحول اقتصادی در کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: آنچه سبب مخالفت اکثریت اعضای کمیسیون با طرح مذکور بود ۲ محور و ابهام است. نخست آنکه پیامدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی لایحه مشخص نیست و در این خصوص هیچ گونه اطلاع و آماری از سوی طراحان در اختیار اعضای کمیسیون قرار نگرفته است.

به گفته وی، آثار و تبعات تورمی که در قالب اعداد ارائه شده بودند، معلوم نبود که تا چه میزان با واقعیت تطابق دارند و مورد سوال بود. رییس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تصریح کرد: بحث و محور مخالفت‌ها، موضوع جزییات لایحه بود که جزییات ارائه شده به شدت مورد ابهام و سوال قرار ‌گرفت و گفته می‌شد که این جزییات نمی‌تواند مشکل را برطرف کند. به این دلیل اعضا ‌به کلیات آن در کمیسیون انرژی رای ندادند. کاتوزیان در مورد روند بررسی لایحه تحول اقتصادی گفت: به احتمال زیاد این لایحه جدای از لایحه بودجه سال ۸۸ و در کنار آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

گازوئیل تا ۳۵۰ تومان

همچنین یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه در رابطه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: دولت در لایحه بودجه منابع حاصله از هدفمند کردن یارانه‌ها را ۸ هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان پیش‌بینی کرده که بر همین اساس، قیمت بنزین آزاد ۴۰۰‌تومان در هر لیتر در نظر گرفته شده است.

موسی‌الرضا ثروتی در خصوص لایحه بودجه سال ۸۸ کل کشور، اظهار داشت: در این لایحه منابع حاصله از هدفمند کردن یارانه‌ها ۸‌هزار و ۵۰۰میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که بر همین اساس دولت قیمت بنزین آزاد را ۴۰۰‌تومان در هر لیتر و گازوئیل را ۲۷۰ تا ۳۵۰‌تومان پیش‌بینی کرده است.

این عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه خاطرنشان کرد: در این راستا بهای نفت کوره ۱۶۰ تا ۲۰۰‌تومان و نفت سفید ۲۷۵ تا ۳۱۵‌تومان و همچنین قیمت گاز مایع ۱۵۰ تا ۲۰۰ و بهای گاز طبیعی غیر نیروگاهی ۷۵ تا ۱۳۰‌تومان پیشنهاد شده است.

برق تا یک کیلو وات ۱۰۰ تومان

وی ادامه داد: قیمت پیشنهادی دولت در بودجه ۸۸ برای برق ۸۰ تا یکصد تومان در هر کیلووات‌ساعت تعیین شده است.

وی میزان اعتبار تخصیص یافته برای قانون مدیریت خدمات کشوری و بازنشستگان را ۷‌هزار و ۱۷۱‌میلیارد تومان عنوان کرد و متذکر شد: البته میزان واقعی اعتبارات قانون خدمات کشوری با در نظر گرفتن سایر اعتباراتی که برای اجرای این قانون در نظر گرفته شده به رقمی معادل ۹‌هزار میلیارد تومان می‌رسد. وی تصریح کرد: میزان کسری در تراز عملیاتی لایحه بودجه ۵‌هزار و ۵۷۲میلیارد تومان است که کسری‌های عنوان شده یا باید از منابع دیگر مانند حساب ذخیره‌ارزی تهیه شود و یا باید در بودجه سال ۸۹ لحاظ گردد.

یک دلار هزار تومان

وی افزایش ارزش دلار در بودجه سال ۸۸ را دور از انتظار ندانست و خاطرنشان کرد: در بررسی لایحه بودجه ممکن است قیمت دلار با رشد ۵۰ تا ۶۰‌تومانی مواجه شود و بهای هر دلار به یک هزار تومان افزایش یابد.از سوی دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: دست دولت در مورد حذف یارانه بنزین باز است اما درباره نفت‌گاز لازم است دولت ملایم‌تر عمل کند، زیرا بسیاری از صنایع تولیدی و صنعت حمل و نقل کشور وابسته به این سوخت است.