گروه انرژی- در حالی که کشور پاکستان تنها ۸ روز مهلت دارد تا نظر نهایی خود را راجع به فرمول جدید قیمت گاز و همچنین شرایط مرور بر قیمت در خصوص قرارداد صادرات گاز ایران به کشور اعلام کند، پایگاه خبری بیزینس ریکوردر اعلام کرد که ایران قیمت پیشنهادی خود را برای قیمت گاز صادراتی به پاکستان کاهش داده است. به گزارش خبرنگار ما، حجت‌الله غنیمی‌فرد، نماینده وزیر نفت در مذاکرات قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد ضمن رد کاهش قیمت گاز صادراتی ایران به پاکستان اظهار کرد: در روزهای ۹ و ۱۰ دی ماه مقامات دو کشور ایران و پاکستان در خصوص قرارداد صادرات گاز ایران بر سر فرمول جدید قیمت گاز همچنین شرایط مرور بر قیمت به تفاهم رسیدند. همچنین برای اعلام نظر نهایی مقامات نسبت به تصمیم‌های گرفته شده ، یک ماه فرصت در نظر گرفته شد. وی افزود: از آخرین روز مذاکره، مذاکرات جدیدی را با طرف پاکستانی نداشته‌ایم و این کشور تا ۲۸ژانویه (۹بهمن) فرصت دارد تا نظر خود را راجع به فرمول جدید قیمت گاز اعلام کند.وی افزود: این تغییرها به دلیل نوسانات بازار انرژی و تحولات خاصی بوده که طی دو سال گذشته در مورد فرمول قیمت ایجاد شده بود.

غنیمی‌فرد در پاسخ به این سوال که واکنش هند نسبت به مذاکرات دوجانبه ایران و پاکستان چه بود، اظهار کرد: هر زمان که طرف هندی تمایل داشته باشد می‌تواند به این مذاکرات پیوندد، ولی هنوز از طرف آنها درخواستی داده نشده است. از سوی دیگر غنیمی‌فرد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به افزوده شدن دو شرط در بند مرور قیمت قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان گفت: این موضوع ارتباطی به قیمت گاز صادراتی به پاکستان ندارد.

وی ادامه داد: طرف‌های پاکستانی و ایرانی در آخرین مذاکرات خود در خصوص موارد مربوط به مرور بر قیمت، دانستن اجازه مرور بر فرمول قیمت یک سال قبل از شروع تحویل گاز به پاکستان و اینکه قیمت گاز صادراتی ایران به پاکستان معادل میانگین وزنی قیمت صادرات گاز ایران به سایر مقاصد باشد، تفاهم کرده‌اند.

به گفته وی، این دو شرط علاوه بر شروط قبلی مندرج در قرارداد بوده و بر این اساس ادعاهای صورت گرفته توسط برخی رسانه‌های غیررسمی مبنی بر کاهش قیمت گاز صادراتی ایران به پاکستان صحت ندارد. نماینده ویژه وزیر نفت در مذاکرات خط لوله صلح تصریح کرد: قیمت صادرات گاز ایران به هر نقطه، تابعی از میانگین قیمت گاز صادراتی به نقاط دیگر است. وی افزود: البته در فرمول اصلی قیمت گاز صادراتی ضریب و تابعی از قیمت نفت در نظر گرفته شده و موارد مذکور در واقع شرط‌هایی است که در بند بازنگری و مرور قیمت گنجانده شده است.

به گزارش خبرنگار ما، مذاکرات درباره خط لوله گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان از یک دهه پیش آغاز شده اما به دلیل اختلاف پاکستان و هند به قرارداد منجر نشد. به همین منظور مقامات ایران بارها اعلام کردند که اگر هند برای ادامه مذاکرات حاضر به ادامه همکاری نشود، قرارداد را به صورت دوجانبه با پاکستان منعقد خواهند کرد.