کم‌کم آثار بحران صنایع جهانی بر روی صنایع ایرانی قابل ردگیری و شناسایی است. پیش‌بینی‌های اولیه نشان می‌دهد در شرایطی که بحران کمبود تقاضا و فزونی عرضه هرچند در بازارهای اروپایی وارد شرایط جدیدی می‌شود، کاهش قیمت فروش محصولات ایرانی در بازارهای جهانی وارد فاز عینی و جدی شده است.

یک ماه قبل که برای نخستین مرتبه یکی از مدیران ارشد صنعت پتروشیمی (به عنوان یکی از محصولاتی که سهم بالایی در صادرات صنعتی دارد) پیش‌بینی کرد در صورت تداوم بحران مالی، ارزش صادرات محصولات پتروشیمی حدود دو میلیارد دلار کاهش خواهد یافت، کمتر کسی فکر می‌کرد این روند بر روی سایر محصولات صنایع سبک نیز قابل‌شناسایی باشد.اگرچه وزارت صنایع و معادن اعلام می‌کند که طی ۷ماه اول سال جاری کشور حدود ۹میلیارد و ۹۱۳میلیون دلار صادرات صنعتی داشته است، اما به نظر می‌رسد که این روند طی ماه‌های آتی حرکت نزولی خود را آغاز کند.پیش از وزارت صنایع ارزیابی ابتدایی از آثار بحران جهانی بر روی قیمت محصولات ایرانی را تهیه کرده است.حدود ۳۵روز قبل یک مقام ارشد وزارت صنایع در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما از تشکیل کمیته‌ای با حضور وزیر صنایع‌و‌معادن جهت ارزیابی آثار بحران مالی خبر داده بود، اما این گزارش هیچ گاه به‌طور رسمی منتشر نشد.

در تازه‌ترین اظهارنظر مسوول یک اتحادیه صنعتی از کاهش قیمت فروش سالامبور ایرانی در ایتالیا خبر داده است.

به نظر می‌رسد که کاهش قیمت محصولات، نبود بازار برای کالاهای ایرانی بر روی حاشیه سود بنگاه‌های صادرات‌گرا اثر نامطلوبی دارد. چراکه از یک سو قیمت تمام‌شده وهزینه تولید محصولات در ایران به دلیل شرایط رکود تورمی در حال افزایش است و از سویی دیگر بازارهای خارجی با کم‌رونقی روبه‌رو است و این سبب تضعیف بنیه مالی شرکت‌ها صادراتی می‌شود.به نظر می‌رسد در صورت طولانی شدن و کش‌دار شدن بحران اقتصادی، نگاه برون‌ ، به نگاه و فروش درون تبدیل شود.